آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳ آیین مال‌باختگی | چندخطی درباره کتاب «کلاهبردارِ من» نوشته حنیف قریشی
سرخط خبرها

گفتگو با گرافیست‌های مشهدی که با هنرشان پاسخ فتنه ۸۸ را دادند | پاسداری با «پوستر»

  • کد خبر: ۱۴۲۳۲۷
  • ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
گفتگو با  گرافیست‌های مشهدی که با هنرشان پاسخ فتنه ۸۸ را دادند | پاسداری با «پوستر»
سال ۱۳۸۸ گروهی از هنرمندان طراح و گرافیست مشهدی در واکنش به جریان فتنه و هتک‌حرمت محرم به میدان آمدند و نهضت مردمی پوستر‌های عاشورایی را راه‌اندازی کردند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ نهضتی که فعالیت‌هایش به سال ۱۳۸۸ محدود نشد و در طی ۱۳ سال گذشته این جریان با نام نهضت مردمی پوستر انقلاب به راهش ادامه داد. بچه‌های نهضت مردمی پوستر انقلاب تاکنون در قالب‌های متعددی (اعم از فراخوان‌های عمومی، تولیدات انفرادی، تولیدات کارگاهی، تولید پلاکارد و نیز اجرای گرافیتی بر دیوار‌های شهر)، ذیل موضوعات مختلفی دست به تولید و انتشار آثار خود زده‌اند که جدیدترین رویداد آن‌ها در واکنش به آشوب‌های اخیر کشور برگزار شده‌است. اعضا و فعالان نهضت مردمی پوستر‌های انقلاب درباره این نهضت و فعالیت‌هایش می‌گویند.

سیدمحمدرضا میری، عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر‌های انقلاب:

شبکه منسجم طراحان جوان انقلاب تکانه‌ای بود که هنرمندان را مطمئن کرد

دردل بسیاری از مسائل دنیا، مقدمات و لوازم رسیدن به یک نتیجه و نهایت کار وجود دارد، اما برای رسیدن به آن نتیجه مدنظر به تکانه‌ای از بیرون نیز نیاز است در جریان ایجاد یک شبکه منسجم بین طراحان جوان گرافیک انقلاب، جریان فتنه سال ۱۳۸۸ تکانه‌ای بود که همه دوستان جوان هنرمند و طراح را مطمئن کرد، اگر دست‌به‌دست هم ندهند و جهادی کار نکنند، ممکن است همه ارزش‌هایی را که نسل قبلی برای آن خون دل خوردند و خون دادند، از دست بدهند؛ بنابراین این نسل جوان هنرمند احساس کرد باید با سلاح خودش که هنر و گرافیک و پوستر است، وارد میدان شود و از آن ارزش‌ها پاسداری کند.

شکل‌گیری شبکه نهضت، کنشی مثبت و ایجابی علیه جریان فتنه سال ۱۳۸۸ بود. نهضتی که از همان ابتدا فعالانه و هدفمند وارد میدان شد و پوستر‌هایی در این فضا خلق کرد که توانست با مردم ارتباط بگیرد و وارد فضای زندگی و کار آن‌ها بشود.

نهضت همیشه به‌دور از گرایش‌های سیاسی، در تلاش است تا در چارچوب انقلاب اسلامی، درباره مسائل و دغدغه‌های مردم مطالعه کند و با ابزار خاص خودش برای آن‌ها راه‌حل ارائه بدهد.

هنرمندان نهضت با استفاده از ابزار هنر گرافیک و پوستر سعی می‌کنند با زبان هنر با مردم صحبت کنند، به دشمن حمله کنند و در جای خود از مدیران انتقاد و مطالبه کنند و در این میان همیشه التیامی بر درد‌های مردم باشند.

شبکه طراحان گرافیک انقلابی یا نهضت مردمی پوستر انقلاب علاوه بر تولید هزاران پوستر در صد‌ها موضوع مهم و راهبردی، باعث شده افراد دغدغه‌مند و هنرمندان متعهد به ارزش‌های انقلاب و تشکل‌های فعال در این عرصه، انگیزه بگیرند و با انرژی مضاعفی در استان‌های گوناگون دور هم جمع شوند و به ارتقای هنر انقلاب بیاندیشند.

اکنون در استان‌های زیادی نسل جدید و جوان که تربیت‌شده نهضت پوستر انقلاب هستند، به‌عنوان طراحان جوان طراح گرافیک به ایده‌پردازی و تولید اثر مشغول هستند. مربیان و استادان نهضت در کارگاه‌های هنری و طراحی پوستر که در نقاط گوناگون کشور برگزار می‌شود، چه در مراکز دانشگاهی و آکادمیک و چه در مراکز هنری و مساجد، حاضر می‌شوند و آموخته‌ها و ایده‌هایشان را با نسل جوان هنرمند انقلابی به اشتراک می‌گذارند.

همچنین طراحان گرافیک در طی ده سال گذشته به این باور رسیدند که می‌توانند با خلق اثر در جریان روز جامعه خود تاثیربگذارند و آن را نشر دهند. در فتنه اخیر هم این اتفاق افتاد و بسیاری از هنرمندان شروع به فعالیت کردند، به ویژه نسل جوان و جدیدی از طراحان به این جریان پیوستند و دست به تولید آثار مختلف زدند.

بچه‌های نهضت در این مدت هم به صورت فردی کار تولید کردند و در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند و هم برخی با شرکت در کارگاهی که چندی پیش با همکاری حوزه هنری در اصفهان برگزار شد، دست به تولید آثار زیادی زدند.

شرکت‌کنندگان در آثارشان تلاش کردند نقاط رشد و پیشرفتی که در انقلاب و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و باعث حسادت و کینه دشمن و ایجاد تفرقه و آشوب شده‌است را تبیین کنند. همچنین تشویق مردم برای پیدا کردن نقاط مشترک و رسیدن به وحدت، تبیین فضای اغفالگرانه فضای مجازی و فتنه رسانه‌ای و خبری و بزرگداشت شهدای امنیت از دیگر محور‌هایی بود که در آثار طراحان دیده می‌شد.

این آثار کم کم در فضای مجازی نشر پیدا می‌کند و امیدوارم در فضای حقیقی هم با همکاری دستگاه‌ها و شهرداری‌ها به اکران شهری برسد تا بیشتر در مقابل چشم مردم قرار گیرد.

محمود بازدار هنرمند گرافیست:

نهضت با مردم انقلابی همراه شدند

نهضت پوستر‌های مردمی انقلاب درپی اهانت به ساحت مقدس اهل بیت (ع) و عاشورای حسینی با عنوان نهضت پوستر‌های عاشورا توسط تعدادی از طراحان گرافیک و هنرمندان انقلابی با هدف همراهی با مردم انقلابی و اعتراض به آشوب‌های سال ۸۸ به عنوان یک تشکل مردمی شکل گرفت.

در آن زمان نیاز به بهره‌گیری از زبان گرافیک در قالب تولید پوستر‌هایی با مفاهیم عاشورایی، فتنه‌های زمانه و حماسه باشکوه نه دی جهت انتشار در راه‌پیمایی‌ها و اجتماعات مردمی به وجود آمد و یک حرکت مردمی در قالب نهضت مردمی پوستر‌های عاشورایی توسط طراحان گرافیک مشهد شگل گرفت که در سال‌های بعد با نام «نهضت مردمی پوستر انقلاب» به فعالیت هنری خود در سطح کشور ادامه داد.

از آن شروع بیش از یک دهه می‌گذرد و آن جمع امروز به یک شبکه گسترده و حرفه‌ای در سطح کشور تبدیل شده و رویداد‌های خوبی را در حوزه گرافیک انقلاب اسلامی برگزار کرده‌است. با اطمینان می‌توان گفت که بعد از سال‌های جنگ، جریانی پویا، مستعد و جوان در حوزه طراحی گرافیک انقلاب‌اسلامی متولد و به لطف خدا و با اراده محکم با کمترین امکانات و همه کم لطفی‌ها و موانعی که بر سر راه دارد! در حال حرکت رو به جلو و رشد و پیشرفت است. شاید برای جریان تازه شکل گرفته از دل مردم و با بضاعت محدود در آن زمان انتظار بیشتری نمی‌رفت، اما توقع امروز از این تشکل مردمی با توجه به بیش از یک دهه قطعا با آن ایام بسیار متفاوت است.

وظیفه هنرمند متعهد در قبال مردم روشن است، در کنار مردم بودن و همراهی و کار برای آن‌ها رسالت یک هنرمند متعهد به اسلام و انقلاب محسوب می‌شود. آگاه کردن افکار عمومی و روشن نمودن نقطه‌های تاریک و مبهم، شناساندن و تفکیک دوست و دشمن به کمک زبان گرافیک راه را برای عبور از گرد و غبار فتنه‌ها و حوادث روز تا حد امکان هموار می‌کند.

در حواث اخیر هم شاهد حضور جوانان هنرمند، متعهد، عاشق میهن و ملت عزیز ایران و انقلاب اسلامی هستیم که در کنار مردم بوده و خودجوش اقدام به تولید و انتشار آثاری با مضامین و حوادث روز کرده‌اند. برگزاری کارگاه طراحی پوستر با عنوان «برای ایران» در اصفهان نیز از جمله فعالیت‌های بود که توسط نهضت مردمی پوستر انقلاب در جریان آشوب‌های اخیر برگزار شد.

رضا غریبی مسئول دبیرخانه نهضت مردمی پوستر انقلاب:

از آثار نهضت در راهپیمایی ۹ دی استفاده شود

فتنه ۸۸ باعث شد جمعی از طراحان انقلابی در قالب نهضت مردمی پوستر انقلاب دورهم جمع شوند و آثار گرافیکی تولید کنند. آثاری که روز حماسه ۹ دی در دستان مردم قرار داشتند. بعد از آن زمان بچه‌های نهضت که در حوزه گرافیک و تولید محتوا فعال هستند این مسیر را ادامه دادند. درواقع آن‌ها دفتر شخصی و درآمد شخصی خودشان را دارند، اما بنا به اتفاقاتی سیاسی و اجتماعی که در کشور رقم می‌خورد، هرمدتی کنارهم جمع می‌شوند و دست به تولید اثر می‌زنند.

اثر گرافیکی به دلیل سهل‌الوصول بودن، خروجی سریع و اینکه پیام را بدون تکلف و ساده منتقل می‌کند، بیشتر در دسترس عموم قرار دارد. درحالی که برای تولیدات رسانه‌ای دیگر مثل موسیقی یا سینما نیاز به عوامل بیشتر و هزینه‌های سنگین است.  

هنرمند حوزه گرافیک در بطن اجتماع زندگی و فعالیت می‌کند و تولیدات خاص دارد که ممکن است مرتبط با مسائل تجاری یا مرتبط با مسائل فرهنگی و اجتماعی باشند.

شخصی که در حوزه رسانه و هنر فعالیت می‌کند باید حرفه‌اش را در جهت اصول اسلامی و ایرانی به خدمت بگیرد. به نظر من این اتفاق بهترین کاری است که یک نفر می‌تواند انجام دهد، حال ممکن است او برای یک مراسم تشییع کاری را تولید کند و در اختیار مردم قرار دهد و یا در واکنش به یک اتفاق اجتماعی اثری را خلق کند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->