راهکاری خوراکی در درمان پرخاشگری آیا سما جهانباز به افغانستان منتقل شده است؟ + توضیحات خواهر سما زمان انتشار کارت ورود به جلسه نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد وزیر میراث فرهنگی: ظرفیت گردشگری استان‌های آسیب‌دیده در جنگ، احیا می‌شود صدور هشدار سطح نارنجی برای مشهد و ۱۹ مرکز استان در پی پیش‌بینی خیزش گرد و خاک (۱۶ تیر ۱۴۰۴) چند توصیه‌ از سوی وزارت بهداشت درمورد روزهای گرد و غبار زمان اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق نفت مشخص شد کشف ۱۱۰ کیلوگرم حشیش در مرز سراوان چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟ پایان مرمت سرای گمرک در بازار وکیل شیراز (۱۶ تیر ۱۴۰۴) کاهش آمار گردشگری در خلیل‌آباد خراسان‌ رضوی به دلیل عدم روشنایی مناسب اژه‌ای: نظام جمهوری اسلامی ایران قدردان مردم سلحشور و متعهد کشور است مشاهده همزمان ۵ یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران + فیلم (۱۶ تیر ۱۴۰۴) آغاز ابلاغ اینترنتی دعوتنامه هیئت تجدیدنظر تامین اجتماعی (۱۶ تیرماه ۱۴۰۴) استخدام ۸۵ هزار نفر در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی شهریه مدارس باید با توجه به وضعیت معیشت منطقه‌ای تعیین شود نرخ بلیت قطار از هواپیما سبقت گرفت! ۶ پرونده آثار تاریخی ایلام در مسیر ثبت در فهرست ملی کشور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۴۰۴) | از شدت گرمای هوا کاسته می‌شود جزئیات جدید درمورد نوبت دوم کنکور (۱۶ تیر ۱۴۰۴) معاون گردشگری: بحران‌های سیاسی و اجتماعی در حوزه مدیریت گردشگری فرصت است نه تهدید! تهیه شناسنامه جزایر خلیج فارس برای حفاظت زیست‌محیطی راهکار‌هایی عملی برای صرفه‌جویی آب در تابستان هنگام استفاده از کولر‌های آبی | هوشمندانه خنک شوید صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش وزش باد (۱۶ تیر ۱۴۰۴) بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: زمان پرداخت معوقات فروردین‌ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان را مشخص کنید جزئیات دریافت کارت ورود به جلسه آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی (۱۶ تیر ۱۴۰۴) تسهیلات ویژه برای فرهنگیان آسیب دیده در جنگ ۱۲ روزه چند توصیه بهداشتی در پی خیزش گرد و خاک پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۶ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

اعمال رتبه‌بندی فرهنگیان با حقوق دی ماه

  • کد خبر: ۱۴۲۸۸
  • ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
اعمال رتبه‌بندی فرهنگیان با حقوق دی ماه
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که اصلاح احکام و نگارش حقوق انجام شده و همکاران ما شبانه‌روزی کار می‌کنند تا رتبه‌بندی در حقوق دی ماه معلمان اعمال شود.
به گزارش شهرآرانیوز، علی الهیار ترکمن با اشاره به اینکه رتبه‌بندی یکی از اصلی‌ترین فرایند‌ها در نظام مدیریت منابع انسانی است گفت: نظام‌های شغلی یا شغل محورند و یا شاغل محور. وزارت آموزش و پرورش شغل محوراست و طبق آن کسانی به این حیطه ورود می‌کنند که مجهز به صلاحیت‌های تعیین شده باشند و خود را ارتقا دهند تا بتوانند کیفیت را رقم بزنند.

وی افزود: دو دسته صلاحیت بدو ورود به حرفه و حین خدمت و ارتقای مستمر فرایند‌ها داریم که یا برنامه ریزی شده یا خودانگیخته و یا از طریق ترکیبی از این دو اتفاق می‌افتد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش، دستگاهی گسترده است و برنامه‌ریزی به تنهایی در جایگاه خود کافی نیست و باید انگیزه‌های درونی نیز ایجاد کنیم، به هفت کاربرد رتبه بندی حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: نقطه آغاز رتبه بندی مجهز شدن به این توانایی‌ها و نقطه پایانی آن ارتقای کیفیت است.

آموزش عالی زدگی در آموزش و پرورش هم دیده می‌شود

الهیار ترکمن ادامه داد: نباید به این قائل باشیم که رتبه بندی می‌کنیم تا حقوق افزایش یابد و پول توزیع می‌کنیم. مگرمجازهستیم به توزیع پول؟ هرچیزی سازوکار‌های قانونی خود را دارد.

الهیار ترکمن درباره تقسیم بندی‌های رتبه بندی در دوره‌های قبلی به استاد معلم، مربی معلم و... گفت: این‌ها واژه هستند و به نگاه‌های قبلی به رتبه بندی برمیگردد که تمایل داشتند خود را شبیه سیستم آموزش عالی و دانشگاه کنند. متاسفانه آموزش عالی زدگی در آموزش و پرورش هم دیده میشود. ما بر اساس صلاحیت‌های موجود و پایه‌های اصلی دنبال این هستیم بگوییم هرفرد بر اساس شروع خدمت در یک جایگاه قرار میگیرد. از رتبه یک تا ۵ درنظر گرفته شده و مشخص است و هرکدام از معلمان با کسب صلاحیت‌ها در این رتبه‌ها حرکت می‌کنند.

وی به ابلاغ رتبه بندی در ۱۷ آذر ماه امسال اشاره کرد و گفت: رتبه بندی مبتنی بر سه صلاحیت معلمی است که شامل صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای می‌شود.

به گفته وی، فرایند سنجش صلاحیت‌ها در آیین نامه کاملا مشخص است. نتیجه سنجش‌ها منجر به صدور گواهینامه حرفه معلمی می‌شود. صلاحیت عمومی که برای ورود به حرفه معلمی نیاز است، حین استخدام بررسی شده و همه کسانی که استخدام اند واجد این صلاحیت اند.

در ۱۰ سال گذشته حدود ۳۰ درصد نیرو‌ها با روش غیرعلمی و غیررقابتی جذب شده‌اند

الهیار افزود: صلاحیت تخصصی نیز صلاحیت‌هایی هستند که تخصص حرفه معلمی را ایجاد کرده و به رشته دانشگاهی و مرتبط بودن آن با حوزه تدریس معلم برمیگردد. البته وزن مرتبط بودن رشته با حوزه تدریس، بیشتر از وزن مدرک است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته حدود ۳۰ درصد نیرو‌های جذب شده در وزارت آموزش و پرورش با روش غیرعلمی و غیررقابتی وارد شده اند گفت: در دوره ابتدایی معلمان با ۷۰۰ عنوان رشته در ابتدایی تدریس می‌کنند، ولی ۴ تا ۵ رشته تخصصی دوره ابتدایی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صلاحیت حرفه‌ای نیز فرد را در نحوه تدریس موثر و مفید مورد سنجش قرار می‌دهد. مانند آشنایی و بکارگیری روش و فنون تدریس، نمرات ارزیابی عملکرد، دوره‌های ضمن خدمت و....

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل یعنی هفت گروه معروف، مشمول رتبه‌بندی می‌شوند گفت: در سال ۹۴ یکبار معلمان را در طبقاتی قرار داده بودیم برای آنکه به هم نخورد فرایند تطبیق و ارتقا را در زمان تدوین آیین نامه پیش بینی کردیم. برای رتبه‌های مقدماتی کاری انجام نداده بودیم و باید برای سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای آن‌ها آزمون‌های آنلاینی برگزار کنیم. این آزمون‌ها اصلا کنکور و امتحان سنتی و کلاسیک نیست. جواب به سوالات آنلاین حتی از طرق مختلف، چون اپلیکیشن‌های موبایل مدنظر است که بتواند صلاحیت حرفه‌ای شان را بسنجد.

وی با بیان اینکه در آیین‌نامه برای هرکدام از رتبه‌ها ملاک‌هایی قید شده است، درباره نقطه ایده آل طرح رتبه بندی گفت: ایده آل این است که شخصی که تدریس میکند عملکرد موثرتری بروز دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره تبلیغات زیاد رسانه‌ای و انتقادات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه رتبه بندی فعلی چیزی نیست که در قانون آمده است گفت: اگر فقط با نگاه به مسائل صنفی و پولی بخواهیم حرف بزنیم توهین کرده ایم. اگر برخی دنبال کاندیداتوری مجلس اند باید شفاف توضیح دهند عملکرد موثرشان برای ارتقای شان معلم چه بوده است؟ رتبه بندی در جز دوم بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه آمده است، مگر چه آنجا نوشته شده که اکنون برخی انتقاد می‌کنند این طرح فعلی آن مصوبه قانونی نیست؟ استنادشان چیست؟ یکبار قانون را بخوانید که چه نوشته اید؟ در قانون آمده دولت اعتبار رتبه بندی را در بودجه سنواتی قرار دهد که مجلس آن را تصویب کند.

وی افزود: ما قبول داریم که آموزش و پرورش با مشکلات مالی روبروست و نظام جبران خدمت درخوری تهیه نکردیم، اماقرار نیست همه چیز را در قالب ارتقای مالی، تنزل دهیم. در آموزش عالی هم عمدتا افزایش حقوق انگیزه استادان برای ارتقا به استادیاری و... نیست.

وی درباره ارتباط تقسیم پول با رتبه‌های پنج گانه گفت: شالوده رتبه بندی این است که هر فرد متناسب با جایگاهش در رتبه‌ای قرار بگیرد. بر اساس نظام و جدول ضمیمه حق شاغل، فوق العاده شاغل و...، پایینترین میزان افزایش، ۲۴۰ هزار تومان است که در واقع مشوق مالی است و نام آن افزایش حقوق نیست. برای رتبه ۵ نیز حدود ۸۰۰ هزارتومان مشوق مالی پیش بینی شده است.

رتبه‌بندی به بازنشسته‌ها و دانشجو معلمان تعلق نمی‌گیرد

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: رتبه بندی روی ساعت حق التدریس موظف و غیرموظف، پاداش پایان خدمت و سایر موارد حقوقی اثرگذار است. یکی از مطالبات مهم ما خارج شدن از قانون مدیریت خدمات کشوری است. معتقدم ۱۰ سال آینده دیگر نمیتوانیم با قانون عمومی، آموزش و پرورش را اداره کنیم. مبنای کار ما فعلا بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری است و تا زمانی که تحت این قانونیم شکل رتبه بندی قابل تغییر نیست.

وی درباره بودجه مورد نیاز برای رتبه بندی معلمان گفت:مرحله اول رتبه بندی در سال ۹۴ و ۹۵ با ۵۰۰۰ میلیارد تومان به اجرا درآمد. رتبه بندی سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. آماده سازی احکام و نگارش حقوق انجام شده و همکاران ما شبانه روزی کار می‌کنند تا رتبه بندی در حقوق دی ماه اعمال شود.

به گفته وی در قانون به صراحت آمده است که رتبه بندی به بازنشسته‌ها و دانشجومعلمان تعلق نمی‌گیرد.

الهیار ترکمن که در برنامه تلویزیونی پرسشگر سخن می‌گفت، درباره کسر ۴۵ درصدی از حقوق دانشجومعلمان گفت: قوانین ناظر بر تربیت معلم، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه مجلس، یعنی قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش است که مربوط به سال ۶۹ است.

وی افزود: در قانون متعهدین خدمت آمده است که تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دوره شبانه روزی است و بابت امور رفاهی، تغذیه و امور خوابگاهی درصدی از حقوق دانشجومعلمان کسر می‌شود. قانون این طور مشخص کرده است.

معاون وزارت آموزش و پرورش افزود: بنده هم قبول دارم و معترض ام که نباید این اتفاق رخ دهد. غیر از قانون ۶۹ یک اشتباه سیاست گذاری و محاسباتی در برنامه پنجم توسعه در سال ۹۰ رخ داد و وزارت علوم سه دانشگاه تربیت معلم تخصصی را تبدیل به دانشگاه جامع کرد و گفت همان مراکز تربیت معلم با همین امکانات محدود و قدیمی به دانشگاه جامع تبدیل شود. باید در برنامه هفتم توسعه این اشتباه فاحش سیاست گذاری را اصلاح کنیم. همه کمک کنند تا این مهم در قانون برنامه هفتم توسعه دیده شود.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->