آرزو مستأجرحقیقی | شهرآرانیوز؛ همسرآزاری بهعنوان یک معضل فرهنگیاجتماعی در همه جوامع بشری به چشم میخورد؛ معضلی که یکی از انواع خشونت خانگی است و بیشتر ما زمانی متوجه خطرش میشویم که صدای دادوفریاد زن همسایه بلند شود و ماجرای اختلاف خانوادگی زوجین از یک بحث معمولی فراتر رود. در این شرایط ممکن است با مراجع انتظامی یا خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی تماس بگیریم و بهعنوان یک شهروند، وظیفه خود را انجام دهیم؛ چنانکه معاون امور اجتماعی ادارهکل بهزیستی خراسانرضوی در گفتگو با شهرآرا از گزارش ۱۷۹۰ مورد شکایت همسرآزاری در تماس با خط تلفن ۱۲۳ در استان، از ابتدای امسال تا ۲۶ آذرماه خبر میدهد؛ آماری که به گفته شهره شاهرودی ۱۳۰۰ مورد آن مربوط به شهر مشهد است؛ یعنی فقط ۴۹۰ مورد همسرآزاری در خراسانرضوی از سوی شهروندان سایر شهرستانهای استان گزارش شده است.
از او درباره نوع آزارهایی که همسران ممکن است با آنها روبهرو شوند، میپرسیم و او پاسخ میدهد: آزارها در چهار دسته اصلی جسمی، جنسی، عاطفی و روانی و غفلت و مسامحه طبقهبندی میشوند.
به گفته شاهرودی، بیشتر موارد همسرآزاری گزارششده به ادارهکل بهزیستی استان مربوط به آزارهای جسمی یا همان خشونتهای فیزیکی است.
معاون امور اجتماعی ادارهکل بهزیستی با تأکید بر اینکه خدمات بهزیستی به افراد جامعه در موارد مختلف همچون همسرآزاری در سه سطح ارائه میشود، توضیح میدهد: سطح نخست مربوط به خدمات تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی است. براساس نظر کارشناسی که تلفن ۱۲۳ را پاسخ میدهد، اهمیت و نوع فوریت گزارش شهروندان ارزیابی میشود و در صورت نیاز به مداخله، سطح دوم یعنی خودرو خدمات سیار اورژانس اجتماعی بهزیستی وارد عمل میشود. کارشناسان این تیم سیار به محل اعزام میشوند و مداخلاتی را انجام میدهند. اگر مشکل در همان سطح برطرف شد، پرونده مختومه میشود؛ در غیراینصورت، این مشکل به سطح سوم خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی یعنی «مرکز مداخله در بحران» ارجاع داده میشود.
میپرسیم چه خدماتی در مرکز مداخله در بحران به همسران آزاردیده ارائه میشود؟ شاهرودی اینطور پاسخ میدهد: خدمات مرکز مداخله در بحران بهزیستی به دو صورت سرپایی و خوابگاهی به مددجویان ارائه میشود. در نوع سرپایی، خدمات شامل مشاوره و مداخله در بحران است. خدمات نوع خوابگاهی نیز به افرادی ارائه میشود که امنیت و شرایط ماندن در خانه را ندارند.
او درباره خدماترسانی امسال بهزیستی در حوزه همسرآزاری نیز بیان میکند: از ۱۷۹۰ مورد همسرآزاری گزارششده در این مدت در استان، ۴۷۱ مورد به اعزام خودروهای تیم سیار اورژانس اجتماعی بهزیستی به محل نیاز داشته است. ۱۱۷ مورد مأموریت این تیمهای سیار نیز در شهر مشهد انجام شده است؛ بنابراین باتوجهبه ۱۳۰۰ مورد گزارش همسرآزاری به اورژانس اجتماعی در شهر مشهد، در مدت مذکور بیشتر مددجویان مشهدی خدمات موردنیاز خود را بهصورت تلفنی دریافت کردهاند و سپس به مرکز مداخله در بحران بهزیستی ارجاع داده شدهاند و نیازی به اعزام تیم سیار در محل برای آنها نبوده است.
شاهرودی همچنین درباره اخباری که در دو سال اخیر از جهش شدید میزان همسرآزاری در رسانههای مختلف منتشر شده است، میگوید: باتوجهبه شیوع بیماری کرونا، شاهد جهش شدیدی در میزان آمارهای گزارش خشونتهای خانگی همچون همسرآزاری یا کودکآزاری به اورژانس اجتماعی بهزیستی در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ -بهویژه در سال ۱۳۹۹- بودیم. بهتدریج با کاهش محدودیتهای ناشی از کرونا، آمار تماسها با خط تلفن ۱۲۳ واقعیتر شد، زیرا همه این تماسهای تلفنی در دوران شیوع کرونا مربوط به ارائه گزارشهای واقعی از همسرآزاری نبود و بسیاری از شهروندان برای کاهش اضطرابهای خود با اورژانس اجتماعی تماس میگرفتند و جزو گروه هدف ما نبودند.
او معتقد است مقایسه آمارهای همسرآزاری گزارششده در دو سال گذشته با آمارهای امسال کارشناسانه نیست. شاهرودی با بیان اینکه اکنون بیست شهرستان استان دارای مرکز اورژانس اجتماعی است خاطرنشان میکند: همه تماسهای شهروندان ساکن در استان با خط تلفن ۱۲۳ توسط کارشناسان در شهر مشهد پاسخ داده میشود و سپس این گزارشها برای پیگیری به مرکز اورژانس اجتماعی یا اداره بهزیستی آن شهرستان ارجاع داده میشود.