شهادت یکی دیگر از مرزبانان در بانه سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است
سرخط خبرها

آلوده‌ترین ساعات و مناطق مشهد کدام است؟ (۱۴ دی ۱۴۰۱)

  • کد خبر: ۱۴۳۵۵۳
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
آلوده‌ترین ساعات و مناطق مشهد کدام است؟ (۱۴ دی ۱۴۰۱)
مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد درخصوص وضعیت آلودگی در مشهد گفت: براساس پژوهش‌ها، مناطق شرق و جنوب شرق مشهد بار آلودگی بیشتری دارد و هرچه به سمت شمال غرب پیش می‌رویم از غلظت آلاینده‌ها کمتر می‌شود. همچنین اوج ساعت آلودگی هوا در مشهد ۸ الی ۹ صبح و پیک دوم از ۹ تا ۱۰ شب است.

به گزارش شهرآرانیوز، رضا اسماعیلی در مورد وضعیت آلودگی هوا در مشهد اظهار کرد: از ابتدای امسال تا امروز (۱۴ دی ماه) ۳۱ روز هوای پاک، ۱۹۱ روز قابل قبول، ۶۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم برای تمام گروه‌ها گزارش شده است.

وی ادامه داد: در روز‌های سپری شده از ابتدای امسال تاکنون تنها ۱۱ درصد هوای پاک سهم شهروندان مشهدی بوده است. در همین مدت ۶۶ درصد هوای قابل قبول، ۲۱ درصد هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ درصد هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها از ایستگاه‌های سطح شهر گزارش شده است.

اسماعیلی اعلام کرد: در گزارش‌های ارسالی از ایستگاه‌های سطح شهر به طور میانگین در مقایسه با سال گذشته که در همین مدت ۷ روز هوای پاک، ۲۰۶ روز هوای قابل قبول، ۷۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم برای تمام افراد گزارش شده است، امسال کیفیت هوای بهتری داریم.

ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون؛ مهمترین عامل آلودگی هوا در مشهد

مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه اوج ساعت آلودگی هوا در مشهد ۸ الی ۹ صبح و پیک دوم از ۹ تا ۱۰ شب است، گفت: ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون همچنان آلاینده اصلی و مسئول آلودگی هوای شهر مشهد هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای رفع این مشکل انجام شده، افزود: پاسخ این سوال باید از مجموعه‌های مرتبط پیگیری شود، ما در قالب گزارش‌های علمی مطالب و مشکلات را مطرح می‌کنیم و سازمان‌های مرتبط باید این نتایج را در برنامه‌های خود بررسی کنند.

شرق و جنوب شرق مشهد بار آلودگی بیشتری دارد

مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: بررسی‌ها و تحقیقات هفت ساله که درخصوص آلودگی هوا انجام شده و نیز در ترکیب نقشه‌های آماری نتیجه حاصل شده نشان می‌دهد که مناطق شرق و جنوب شرق مشهد بار آلودگی بیشتری دارد و هرچه به سمت شمال غرب پیش می‌رویم از غلظت آلاینده‌ها کمتر می‌شود؛ بنابراین یک شیب آلودگی هوا از شمال غرب به جنوب شرق داریم.

تراکم جمعیت و خودرو‌های فرسوده عامل آلودگی در جنوب شرق مشهد است

وی با بیان اینکه تراکم جمعیت و خودرو‌های فرسوده عامل آلودگی در جنوب شرق مشهد است، مطرح کرد: علت اصلی این آلودگی نیازمند یک کار تحلیلی بیشتر است، اما بنابر تجارب شخصی در نتیجه تحقیقات انجام شده، در جنوب شرق مشهد تراکم جمعیت بیشتری وجود دارد. علاوه براین بیشترین بافت فرسوده، نواحی دارای معابر و خیابان‌ها پرتردد با ترافیک بالا و وسایل حمل و نقل شخصی فرسوده در این مناطق وجود دارد که در آلودگی هوا تاثیر مستقیم دارند.

اسماعیلی گفت: همچنین مجاورت این مناطق با زمین‌های کشاورزی، کوره‌های آجرپزی، راه‌های خاکی، معادن شن و ماسه، کارگاه‌های صنعتی و نیز قرار گرفتن منطقه در معرض وزش باد‌های شدید که اغلب در شرق و جنوب شرق مشهد می‌وزد عاملی دیگر برای تشدید آلودگی هوا بشمار می‌رود.

فاکتور‌های مهم آلودگی هوا در مشهد

وی بیان کرد: اولین و مهمترین عامل در آلودگی هوای شهر مشهد وسایل حمل و نقل شامل خودرو‌های عمومی، شخصی، مترو، موتورسیکلت و ... است. طبق سیاهه منابع آلودگی هوای شهر مشهد ۳۳ درصد از کل ۱۰۰ درصد منابع تاثیرگذار در آلودگی هوا را خودرو‌های شخصی تشکیل می‌دهند. نیروگاه‌ها و صنایع از عوامل دیگر در آلودگی هوا هستند. متاسفانه ۴ نیروگاه در مشهد فعالیت دارند که در برخی موارد به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد از سوخت مازوت استفاده می‌کنند. این مورد در کیفیت و تشدید آلودگی هوا به صورت مستقیم تاثیر دارد.

اسماعیلی بااشاره به وارونگی دما در شهر مشهد توضیح داد: هوای شهر مشهد دارای وارونگی دماست و این وارونگی دمایی باعث انباشت غلظت آلاینده‌ها می‌شود و تخلیه سوخت آلاینده‌ای که در اتمسفر شهر منتشر شده را تقریبا غیرممکن می‌کند.

وی ادامه داد: عوامل طبیعی مانند باد و خاک در کنار عوامل غیرطبیعی شامل خودرو‌های شخصی، خودرو‌های عمومی، موتورسیکلت‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع، کارگاه‌های تولیدی آجرپزی و... در آلودگی هوا و ماندگاری آلاینده‌ها نقش دارند.

مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: علاوه براین چند سالی است به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های متوالی در منطقه کانون‌های گرد و غبار تشکیل شده که کیفیت هوای شهر مشهد را تحت تاثیر قرار داده و در آلودگی هوا نقش دارد.

آب و هوای سرد و خشک در آلودگی هوای مشهد تاثیر دارد

وی مطرح کرد: به دلیل آب و هوای سرد و خشک که در مشهد وجود دارد، قسمت عمده‌ای از سال وضعیت پایدار در جو موجود است و ناپایداری چندانی در مشهد نداریم. این پایداری جوی باعث می‌شود آلودگی که در هوای مشهد ایجاد شده ماندگار شود و تخلیه آن به سختی انجام خواهد شد.

لغو ماده ۸ قانون هوای پاک کنترل خودرو‌ها در آلودگی هوا را کاهش داده است

اسماعیلی با اشاره به ماده ۸ قانون هوای پاک که خودرو‌های بالای ۱۰ سال را ملزم به جایگزینی می‌کرد، توضیح داد: در این ماده ابتدا سن فرسودگی خودرو‌ها مطرح بود و بعد از مدتی اصلاحیه صادر و ماده تغییر کرد. در اصلاحیه این قانون سن فرسودگی از خودرو‌ها برداشته شد با این استدلال که قانون گذار عقیده داشت شاید خودرویی با سن بالا تردد داشته باشد، اما آلودگی تولید نکند. اما این مورد در کشور ما نادر است و اگر باشد خیلی کم است.

وی اظهار کرد: در قانون جدید به جای سن فرسودگی تعدد معاینه فنی در دستور کار قرار گرفته که به صورت دوره‌ای با زمان کوتاه‌تر باید انجام دهند. اما به نظر می‌رسد در همان گام اول کنترل بیشتری بر خودرو‌های دودزا و فرسوده انجام می‌شد. در اصلاحیه این قانون زیرساخت‌های لازم برای کنترل خودرو‌های دودزا و فرسوده که مدنظر قانون‌گذار بوده وجود ندارد.

اسماعیلی بیان کرد: در سطح شهر مشهد ۲۳ ایستگاه سنجش کیفیت هوا وجود دارد، اما بعضی مواقع برخی از ایستگاه‌ها به دلیل سرویس‌های دوره‌ای، تعمیرات، خرابی و... به صورت موقت در شبکه فعال نیستند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->