به گزارش شهرآرانیوز، سیدعلی یزدی خواه با بیان اینکه برابر قانون اساسی و آییننامه داخلی مجلس، استیضاح وزرا توسط نمایندگان مجلس یک امر قانونی است در پاسخ به برخی انتقادها به نمایندگان به دلیل پیگیری استیضاح برخی وزرای دولت، گفت: وقتی نمایندگان بر حسب وظایف نظارتی خود ضعف در دستگاه اجرایی میبینند، ابتدا سعی میکنند با تذکر، طرح سئوال و در نهایت استیضاح، ضعف دستگاه اجرایی را در جهت احقاق حق مردم پیگیری کنند و نمایندگان ملت با دستگاه اجرایی مسئله شخصی ندارند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به کلید خوردن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، یادآور شد: طرح سئوال و استیضاح وزرا فرصت مغتنمی است تا اگر دستگاه اجرایی بیجهت تحت فشار قرار دارد، عملکرد خود را در جلسه علنی در محضر مردم و نمایندگان تشریح و حتی ضعف استیضاحکنندگان را هم بیان کند. به عنوان کسی که ۴۰ سال در حوزه فرهنگی و آموزش و پرورش فعالیت داشته و از کلاس درس تا بالاترین سطوح مدیریتی آموزش و پرورش خدمت کردهام، در این حوزه شکافهای عمیقی بین آنچه که وعده داده شده و آنچه که عمل شده شاهد بودم.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در تشریح محورهای ۱۸ گانه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفت: یکی از محورهای استیضاح، عقب ماندگی مفرط از برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه شده از سوی وزیر در روز رأی اعتماد بود که در بررسی انجام شده، نشان میدهد، فاصله زیادی بین عملکرد وزارتخانه با برنامههای ارائه شده وجود دارد. ضمن اینکه در جریان بررسیها متوجه انتصابات بسیار ضعیف در مجموعه آموزش و پرورش در کنارعقب ماندگیهای مفرط در حوزههای مختلف شدیم.
یزدی خواه، یکی دیگر از محورهای طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را نداشتن برنامه و اقدامات مشخص برای پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: دیگر محور استیضاح، فراموش کردن اقشاری از درون خانواده آموزش و پرورش در رسیدگیهای معیشتی است. عدم اهتمام جدی به موضوعات بهداشتی مدارس به طوریکه امروز هزاران مدرسه ما در سطح کشور فاقد خدمتگزار یا سرایدار هستند و مدیران، معلمان و دبیران از این موضوع رنج میبرند، یکی دیگر از محورهای استیضاح است.
این نماینده مردم در مجلس، اجرای دیرهنگام و ناقص قانون رتبهبندی معلمان و فراموش کردن برخی اقشار مثل کادر اداری مدارس را یکی دیگر از محورهای استیضاح برشمرد و ادامه داد: مواردی همچون مدیریت در صندوق ذخیره فرهنگیان و مطالبه آموزش و پرورش و مطالبه حقوق قانونی آموزش و پرورش از سایر نهادها از جمله محورهای دیگر استیضاح است؛ بنابراین اینکه عنوان شود نمایندگان برای طرح استیضاح حب و بغض شخصی دارند، نهایت بیانصافی و کم لطفی و بیان غیرکارشناسی برخی افراد است.
وی یادآور شد: استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مردادماه بارگذاری شده و به دلیل بازگشایی مدارس و شرایط کشور به وزیر فرصت داده شد، ولی عملکرد قابل قبولی را شاهد نبودیم و به همین دلیل از هیأت رئیسه مجلس درخواست داریم طرح استیضاح را هرچه سریعتر اعلام وصول کند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴ گروه در مجلس استیضاح وزیر آموزش و پرورش را به طور جداگانه پیگیری میکنند که مجموعا استیضاح وزیر ۸۰ امضا دارد، گفت: هفته گذشته مجدداً طی نامهای از هیأت رئیسه درخواست «اعلام وصول» استیضاح را داشتم.