سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تکذیب ادعای تقلب در کنکور ۱۴۰۲ از سوی رییس سازمان سنجش

  • کد خبر: ۱۴۶۲۶۱
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
تکذیب ادعای تقلب در کنکور ۱۴۰۲ از سوی رییس سازمان سنجش
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ادعا‌هایی که در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در باره تقلب در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۲ مطرح می‌شود، صحت ندارد و قابل اعتنا نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی صبح امروز (پنجشنبه، ۲۹ دی) در سراسر کشور آغاز شد. در حالیکه از مدتی قبل بحث بر سر قطع اینترنت برای جلوگیری از تقلب مطرح بود، همزمان با برگزاری این آزمون اینترنت تلفن‌های همراه همه اپراتور‌ها در حوزه‌های امتحانی قطع شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در تبیین دلیل این امر در پاسخ به سوال خبرنگاران و هنگام بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه صنعتی شریف گفت: یکی از راه‌های تقلب سر جلسه آزمون، عکس گرفتن از سئوالات با ابزار‌های بسیار کوچک و فنی و با دقت بالا مانند ابزار‌های جاسوسی است. این عکس‌ها با استفاده از اینترنت به خارج از جلسه آزمون ارسال می‌شود. این ابزار عکاسی حتی با دستگاه ایکس ری قابل تشخیص نیست، همچنین نمی‌توان با استفاده از پارازیت یا دستگاه جمر (مسدود کننده سیگنال) مانع از ارسال عکس شد.

عبدالرسول پورعباس افزود: برای این دوره از آزمون سراسری ما ۲۸۰۰ دستگاه سیگنال یاب (آشکارساز) در حوزه‌های مختلف داریم، ولی حتی این دستگاه‌ها هم ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال را تشخیص دهند در حالیکه برخی از این دستگاه‌های شبه‌جاسوسی که برای تقلب در کنکور استفاده شده است، به دلیل اینکه خودکار و هوشمند است عکس (از سئوالات) را سریع و در لحظه و با زدن یک دکمه ارسال می‌کند.

با وجود این اقدامات و تلاش برای جلوگیری از تقلب، هنوز ساعاتی از آغاز برگزاری کنکور گروه آزمایشی تجربی نگذشته بود که برخی شبکه‌ها در فضای مجازی از تقلب در کنکور با گرفتن عکس از دفترچه سوالات آزمون گروه علوم تجربی خبر دادند. تصاویری که قابل راستی‌آزمایی یا تایید هم نیست.

دستگیری ۹ نفر در استان گلستان و یک نفر در شهرستان آذربایجان شرقی

پورعباس اندکی بعد از این اخبار در مورد تخلفات صورت گرفته در این آزمون در خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر کرده، توضیح داد: ۹ نفر در استان گلستان قصد داشتند اقداماتی در جهت ارسال سؤالات به خارج از حوزه امتحانی صورت دهند که با توجه به رصد قبلی ناکام ماندند. یک نفر نیز در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی اقدام به عکس‌برداری از ۳ صفحه دفترچه‌های خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که این فرد نیز دستگیر شد.

وی افزود: با توجه به زمان کوتاه این اقدام و جمع‌آوری پاسخنامه‌ها همچنین مراقبت‌های انجام شده با دستگاه‌های آشکارساز هیچ خدشه و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد و ادعا‌هایی که در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این باره مطرح می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد و قابل اعتنا نیست.

پورعباس همچنین پس از بازدید از چند حوزه امتحانی و در پایان برگزاری آزمون گفت: بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی با همراهی داوطلبان و عموم مردم این آزمون در سلامت کامل برگزار شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: سؤالات این آزمون بلافاصله پس از برگزاری آزمون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است. در برگزاری این آزمون نهاد‌ها و دستگاه‌های زیادی از جمله شورای امنیت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی مشارکت داشته و سازمان سنجش آموزش کشور را یاری کردند که باید از مسئولان و کارکنان این دستگاه‌ها قدردانی کنم.

فرایند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح امروز (پنجشنبه، ۲۹ دی) آغاز شد و تا عصر فردا (جمعه ۳۰ دی) ادامه خواهد داشت. در این آزمون تعداد ۹۱۵ هزار و ۱۵۱ داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند و با احتساب آنکه برخی داوطلبان در رشته‌های زبان و هنر نیز علاوه بر گروه آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فنی و علوم انسانی شرکت می‌کنند، در مجموع ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر در این دو روز سر جلسه نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ حاضر می‌شوند.

در اولین روز آزمون سراسری ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی با نسبت ۶۵ درصد زن و ۳۵ درصد مرد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین تعداد داوطلب را در آزمون سراسری دارد.

همچنین داوطلبان گروه زبان‌های خارجی عصر امروز پنجشنبه در آزمون ورود به دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند. این آزمون ساعت ۱۴:۳۰ آغاز می‌شود. آزمون گروه آزمایشی ریاضی‌فیزیک و علوم‌انسانی نیز ساعت هشت صبح جمعه ۳۰ دی آغاز می‌شود و داوطلبان گروه هنر ساعت ۱۴:۳۰ همان روز رقابت خود را آغاز خواهند کرد.

بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور، گروه علوم انسانی دومین گروه از نظر تعداد داوطلب است. ۳۰۹ هزار و ۲۱۹ نفر با نسبت ۶۱ درصد زن و ۳۹ درصد مرد در این گروه آزمایشی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. گروه علوم ریاضی با ۱۲۰ هزار و ۹۵ داوطلب کمترین داوطلب را بین سه گروه آزمایشی اصلی دارد که ۳۵ درصد داوطلبان را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

در دو گروه شناور هنر و زبان‌های خارجی نیز به ترتیب ۳۹ هزار و ۵۵ داوطلب و ۵۸ هزار و ۵۱۴ داوطلب در آزمون سراسری شرکت می‌کنند. به طور کلی، تعداد داوطلبان زن و مرد در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ نسبت ۶۰ به ۴۰ دارد.

با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی برگزار خواهد شد.

بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می‌شود و نتایج آن به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

همچنین در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

روند نام‌نویسی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا چهاردهم آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. ثبت نام نوبت دوم از ۱۵ تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ انجام و آزمون نوبت دوم صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیر سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. نتایج نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، اسفند ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد و انتخاب رشته و پذیرش نیز مرداد ۱۴۰۲ انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->