سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مقایسه زلزله بم و رودبار با زلزله ترکیه | تعداد کشته‌شدگان، مقیاس بزرگی، میزان خرابی

  • کد خبر: ۱۴۹۳۹۶
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
  • ۱
مقایسه زلزله بم و رودبار با زلزله ترکیه | تعداد کشته‌شدگان، مقیاس بزرگی، میزان خرابی
چند روز قبل، زمین لرزه مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و سوریه را لرزاند؛ زلزله‌ای که تاکنون بیش از ۹ هزار کشته برجای گذاشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری که ترکیه و سوریه را لرزاند، تاکنون بیش از ۳۱ هزار کشته و زخمی برجای گذاشته است.

تا این لحظه ۵ هزار و ۸۹۴ نفر در کشور ترکیه و ۲ هزار و ۳۷۰ نفر نیز در کشور سوریه جان خود را براثر این زمین لرزه از دست داده اند.

به همین بهانه، به بررسی و مقایسه چند زلزله مهیب که طی سالیان اخیر در نقاط مختلف جهان و همچنین کشورمان رخ داده است، می پردازیم.


این‌ها را هم بخوانید

زلزله ۷.۸ ریشتری در کدام شهر‌های ترکیه و سوریه بوده است؟

دلیل علمی زلزله‌های اخیر در ترکیه و سوریه چیست؟


زلزله بم، ایران  ۶.۶ ریشتر

زمین‌لرزه ۱۳۸۲ بم زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگی ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. بر اساس آمار رسمی تعداد جان باختگان این زلزله ۲۶ هزار و ۲۷۱ نفر اعلام شد.

زلزله رودبار، ایران ۷.۴ ریشتر

زلزله‌ی رودبار در تاریخ ۲۱ ژوئن سال ۱۹۹۰ یا به عبارتی ۳۱ خردادماه سال ۱۳۶۹ در نزدیکی شهر رودبار به وقوع پیوست. ارتعاشات زلزله تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان گردید. اثر لرزش زلزله‌ی رودبار به مدت حدودا ۶۰ ثانیه احساس گردید. این زمین‌لرزه در یک منطقه پرتراکم از نظر جمعیت اتفاق افتاد، به طوری که علاوه بر روستا‌های موجود در منطقه چندین شهر مهم کشور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند. مرکز زلزله را کارشناسان حدود ۱۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام کردند و علاوه بر حدود ۳۷ هزار نفر که بر اثر این رویداد جان خود را از دست دادند، بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استان‌های گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد و حدود ۵۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

آسام، تبت ۸.۶ ریشتر

این زمین لرزه داخلی در تاریخ ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۰ در آسام، خسارت‌های گسترده‌ای به تمامی ساختمان‌ها وارد کرد و به دلیل پس لرزه‌های شدیدی که در ادامه‌ی زمین لرزه‌ی اصلی داشت، ۷۸۰ نفر از مردم در شرق تبت کشته شدند و روستا‌ها و شهر‌های بسیاری در مناطق آسام، چین، تبت و هندوستان آسیب‌های جدی و مخربی دیدند. ضمن اینکه نوسان‌ها و پس لرزه‌های آن تا نروژ هم نیز پیش رفت. آمار کلی تعداد کشته شدگان این زلزله، احتمالا بیش از این اعداد و ارقام است، اما به این خاطر که هرگز اثرات این خرابی‌ها و از دست رفتگان به صورت دقیقی بررسی نشد، اطلاعات کاملی در در حال حاضر در دست نیست. این زلزله به نام آسام معروف شده است، اما با توجه به یافته‌های زمین شناسی و زلزله نگاری، مرکز اصلی آن در تبت بوده است.

سوماترا، اندونزی ۸ ریشتر

زلزله‌ی سوماترا در تاریخ ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۰ به وقوع پیوست و تلفاتی برابر با ۱۳۱۳ نفر در اندونزی کشته داد و همچنین صد‌ها نفر نیز با مصدومیت‌های گوناگون و فقدان‌های متعدد مواجه شدند. ضمن این که پس لرزه‌ها و ارتعاشات این سونامی تا سریلانکا نیز پیش رفت. اما مرکز زلزله در ۲۰۵ کیلومتری شمال غرب سیبولگا در سوماترا و در عمق ۳۰ کیلومتری این منطقه بود و باید بگوییم که این زلزله پایان کار فعالیت‌های گسل این منطقه نبود. زلزله باکسینگ که در دی ماه سال ۲۰۰۴ رخ داده، به لحاظ زمین شناختی ثابت کرد که این منطقه از نظر گسل‌های زلزله به شدت فعال است به نحوی که از ۱۵ زلزله بزرگ شناسایی شده در دنیا، سه مورد در این منطقه واقع شده است.

جزایر رت، آلاسکا ۸.۷ ریشتر

زلزله‌ی جزایر رت در ۲۸ مارس سال ۲۰۰۵ به وقوع پیوست و بیشترین آسیب ناشی از این زلزله به وسیله سونامی که در پی آن به وقوع پیوست، وجود آمد. بر اساس گزارش‌ها ارتعاشات این زلزله موج‌هایی با ارتفاع بیش از ۱۰ متر در جزایر شمیا ایجاد کرد. این موج‌ها باعث جاری شدن سیل در جزیره آمچیتکا و در نتیجه میلیون‌ها دلار خسارت مالی به خانه‌ها شد. هیچ گزارشی از مرگ یا مصدومیت ساکنان این مناطق در هیچ زمانی منتشر نشد.

خلیج اکوادور ۸.۸ ریشتر

این زلزله در تاریخ ۳۱ ژانویه‌ی ۱۹۰۶ در خلیج اکوادور به وقوع پیوست. سونامی حاصل از این زلزله بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر را در اکوادور و کلمبیا به کام مرگ و هلاکت کشاند و ضرر‌های بسیاری به این منطقه در آن سال‌ها وارد کرد. سونامی از شمال خلیج اکوادور تا سانفرانسیسکو در خلیج غربی آمریکا و از غرب تا هاوایی و ژاپن پیش رفت. تقریبا ۱۲ ساعت طول کشید تا این سونامی با عبور از اقیانوس آرام به هیلو در هاوایی برسد.

بیوبیو، شیلی ۸.۸ ریشتر

زلزله بیوبیو و در پیامد آن سونامی اش، در ۲۷ فوریه‌ی سال ۲۰۱۰ در شیلی به وقوع پیوست. این زلزله و سونامی اش حداقل ۵۲۱ نفر کشته برجای گذاشت و ۵۶ نفر ناپدید شدند و ۱۲ هزار نفر نیز در این میان آسیب دیدند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر آواره شدند. در مجموع در سراسر شیلی بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند. ضمن آن که خسارت مالی این زلزله بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است. مرکز این زلزله در ۳۳۵ کیلومتری جنوب غربی سانتیاگو، پایتخت شیلی بود و در عمق ۳۵ کیلومتری زمین اتفاق افتاد. سونامی کوچکی که در پی این زلزله اقیانوس آرام را درنوردید، درسن دیگو که در ایالت کالیفرنیا واقع شده است، به کشتی‌های این خلیج آسیب رساند.

سندای، ژاپن ۹ ریشتر

زلزله‌ی سندای تاریخ ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ در کشور ژاپن به وقوع پیوست. این زلزله در ادامه تبدیل به یک سونامی شد که خسارات مالی گسترده‌ای در جزایر هاوایی برای ساکنان این منطقه به وجود آورد. این سونامی باعث ایجاد موج‌هایی به ارتفاع ۹ متر در کائنا شد. تنها یک کشاورز محلی در این منطقه گزارش داد که ۶ گاوش در اثر این سونامی تلف شده اند، اما هیچ گزارش دیگری مبنی بر مرگ افراد منتشر نشد.

سوماترا، اندونزی ۹.۱ ریشتر

زلزله سوماترا در تاریخ ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ در کشور اندونزی اتفاق افتاد. این زلزله نه تنها از نظر خسارات جانی و مالی، بلکه از نظر روحی و روانی نیز تاثیرات مخربی گذاشت. عمق این فاجعه زمانی مشخص شد که روز بعد از کریسمس یا همان باکسینگ دی، روزی که مردم کادو‌های کریسمس خود را بسته بندی می‌کنند، با این سونامی یک زمان شد، و به همین خاطر اثر روانی این زلزله بسیار زیاد بود. در مجموع ۲۲۷۹۰۰ نفر در این سونامی جان خود را از دست دادند و یا ناپدید شدند که البته فرض بر این قرار گرفت که آن‌ها مرده اند. ضمن این که در ۱۴ کشور جنوب آسیا و شرق آفریقا بیش از ۱۷ میلیون نفر از مردم ساکن در این مناطق نیز آواره شدند. مرکز این زلزله‌ی بزرگ در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق باندآسه اندونزی در عمق ۳۰ کیلومتری بوده است. چند روز بعد در ۲۸ دسامبر آتشفشانی نزدیکی باراتنگ، در جزایر آندامار فعال شد که به نظر می‌رسد با زلزله ارتباط داشته است!

پرنس ویلیام ساوند، آلاسکا ۹.۲ ریشتر

این زلزله در تاریخ ۲۸ مارس سال ۱۹۶۴ در آلاسکا به وقوع پیوست. در مقایسه با زلزله‌ای که در شیلی آمد، این زلزله خسارات کمتری برای آلاسکا به بار آورد. با این حال سونامی حاصل از این زلزله، زندگی ۱۲۸ نفر را گرفت و در مجموع ۳۱۱ میلیون دلار در آن سال خسارت وارد کرد. این زلزله بیشتر در آلاسکا و همچنین بخش‌هایی از کانادا نیز احساس شد ضمنا این سونامی تا منطقه‌ی هاوایی را تحت تاثیر قرار داد. بیشترین آسیب هم متوجه شهر آنکوریج در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب مرکز زلزله وارد شد. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که تکان‌های ناشی از این زلزله مهیب ۳ دقیقه طول کشیده که در نوع خود زمان بی نهایت ترسناکی را برای اهالی ساکن در این منطقه به وجود آورده است.

والدیویا، شیلی ۹.۵ ریشتر

زلزله‌ی والدیویا در تاریخ ۲۲ مه سال ۱۹۶۰ در شیلی اتفاق افتاد و تا به این جا از بزرگ‌ترین زلزله‌های جهان بوده است. این زلزله، ۱۶۵۵ نفر را کشت و به ۳ هزار نفر آسیب جانی وارد کرد و ۲ میلیون نفر را آواره کرد. این زلزله ۵۵۰ میلیون دلار خسارت به شیلی وارد کرد، ضمن این که سونامی باعث مرگ و میر بسیاری شد و تا هاوایی، ژاپن و فیلیپین را دچار خسارات جانی و مالی کرد. منطقه‌ی گسست زلزله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر طول داشت. ۲ روز بعد از زلزله ابتدایی، آتشفشان پویهوئه فعال شد و تا چند هفته دود و خاکستر در جوی به اندازه ۶کیلومتر منتشر می‌کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
0
سلام فرض کنیم خدای نخواسته زمین لرزه ای با قدرت زمین لرزه ترکیه دراین پیش بیاید بااین وضعبت ساخت وسازهای بدون کارشناسی ملت ما ایا میدانید چه بلایی سراین ملت میاد مخصوصا اگر درتهران پیش بیاید فاجعه عظیمی خواهد بود ایا مسعولین این مملکت درفکر چاره هستند ویا فقط شعار بی عمل وبی فایده میرنند دردی دوا مبکند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->