اعلام نحوه فعالیت و ساعت کاری جدید بانک‌ها (۳ مرداد ۱۴۰۳) قیمت انواع مدل‌های موبایل امروز چند؟ (۳ مرداد ۱۴۰۳) کدام اصناف مشهد از تعطیلی چهار ساعته مستثنی هستند؟ خراسان رضوی بیشترین تعداد آثار تاریخی منقول کشور را داراست اعلام نرخنامه مصوب ۱۴۰۳ آموزشگاه‌های رانندگی در مشهد (۳ مرداد ۱۴۰۳) پرداخت ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عشایر خراسان رضوی قطعی شد تعطیلی ادارات مشهد؛ معطل تصمیم‌گیری مسئولان | مشهد رکورد مصرف برق را شکست درخواست شرکت توزیع برق مشهد از اصناف برای همکاری در زمینه تعطیلی چهارساعته حدود ۳۵۵ تُن پیله‌ تر در خراسان‌رضوی تولید شد افت ۲۶۰۰ واحدی شاخص کل بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ مرداد ۱۴۰۳) تعطیلی چهارساعته واحد‌های صنفی مشهد از امروز آغاز شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) پیش بینی صعود‌های پرقدرت در بازار کریپتو (۳ مرداد ۱۴۰۳) قیمت ری‌را، محصول جدید ایران خودرو مشخص شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) چرا ثبت سفارش تلفن همراه متوقف شد؟ (۳ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز دلار، طلا، سکه، بیت کوین (۳ مرداد ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۵۸ هزار تومان پیش‌فروش ۳ محصول سایپا از امروز چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ | مهلت ثبت‌نام تا پایان تکمیل ظرفیت خودرو‌ها + جدول آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین از ۳ روز آینده | ستاد اربعین قیمت‌ها را اعلام می‌کند قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ مرداد ۱۴۰۳) | هیوندای اکسنت ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۳ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایش یافت داستان دنباله‌دار خروج منابع بانکی از خراسان رضوی| روند پرداخت تسهیلات بانکی در استان سختگیرانه است ادارات تهران فردا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تعطیل شد (۴ مرداد ۱۴۰۳) | تعطیلی ادارات و بانک‌های یک استان دیگر قیمت امروز انواع میوه و صیفی جات اعلام شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) | زردآلو را امروز کیلویی ۱۵ هزار تومان بخرید خریداران طلا گوش به زنگ باشند | زلزله در بازار طلا (۳ مرداد ۱۴۰۳) اساسنامه منطقه آزاد سرخس تصویب شد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه مبلمان، لوستر و دکوراسیون در مشهد | کاهش قدرت خرید مردم به‌علت نبود ثبات قیمت؛ از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان
سرخط خبرها

بازار خودرو در شب عید چگونه خواهد بود؟

  • کد خبر: ۱۴۹۷۱۸
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
بازار خودرو در شب عید چگونه خواهد بود؟
با توجه به نزدیک شدن به ماه پایانی سال، در بررسی وضعیت و پیش‌بینی آینده صنعت خودرو، یک کارشناس خودرویی ضمن اشاره به اینکه چندان به آینده این صنعت مهم، خوش‌بین نیست، معتقد است که علیرغم پیشرفت‌های خودروسازان طی سال‌های اخیر آن‌هم در سایه تحریم‌ها، اما همچنان سیاست‌گذاری غلط و اقتصاد این صنعت زیر علامت سوال‌های بزرگ است.

به گزارش شهرآرانیوز، امیر حسن کاکایی ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توان منکر پیشرفت صنعت خودرو به‌لحاظ فنی طی سال‌های اخیر شد، اظهار کرد: طی چهار سال گذشته علیرغم تحریم‌های سنگین علیه صنعت خودرو، خودروسازان پیشرفت‌هایی داشته‌اند. به طور مثال از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا پیدا کردند، چند محصول خود را از رده خارج کرده و محصولات را (حتی در حد فیس‌لیفت) به‌روز کرده‌اند. ضمن اینکه محصولات جدید هم معرفی شده است. 

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، ادامه داد: بنابراین می‌توان مدعی شد که صنعت خودرو به‌شدت در حال تلاش است. همچنین در نمایشگاه امسال صنعت خودرو نیز دیدیم که در زمینه خودرو‌های برقی و هیبریدی نیز اقداماتی انجام شده و این تنها بخشی است که در نمایش عرضه شد، بخش قابل توجهی نیز در روند کار قرار دارد، اما چون هنوز نهایی نشده، اطلاع‌رسانی نشده است. خوشبختانه اقدامات خوبی به‌ویژه در زمینه الکترونیک خودرو‌ها نیز در حال انجام است.

در حال حاضر به نام "تولید"، تعداد خودرو‌های مونتاژی به شدت در حال افزایش است. خودرو‌های چینی که عملا نمی‌توان به آن‌ها "خودروی داخلی" اطلاق کردوی تصریح کرد: بنابراین از این منظر‌ها می‌توان به تلاش صنعت خودرو اذعان داشت، اما اینکه "آینده صنعت خودرو چه خواهد شد؟ "، حقیقتا بنده چندان خوشبین نیستم؛ چرا که همچنان سیاست‌گذاری‌ها غلط است و اقتصاد صنعت خودرو بر زیر علامت سوال‌های بزرگ قرار دارد. متاسفانه در حال حاضر به نام "تولید"، تعداد خودرو‌های مونتاژی به شدت در حال افزایش است. خودرو‌های چینی که عملا نمی‌توان به آن‌ها "خودروی داخلی" اطلاق کرد، چرا که به جز قطعات محدودی همچون تایر، باتری و قطعات جزئی، باقی آن‌ها داخلی نیستند.

این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که این حجم سرمایه‌گذری موازی در این بازاری که به‌لحاظ اقتصادی بسیار دچار مشکل است، قرار است به کجا برسد؟ برخی پاسخ می‌دهند که "پس صف‌های خرید طولانی برای چه هستند؟ " بایستی پاسخ داد که این دو به‌هیچ عنوان ارتباطی باهم ندارد. صفی که برای محصولات خودروسازان دیده می‌شود، صف سرمایه‌گذاری است. مشارکت می‌کنند تا در یک لاتاری ملی (حتی با وجود شرط تعریف حساب وکالتی) شرکت کنند و سودی به طور مثال بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومانی کسب کنند. اما زمانی که قیمت‌ها آزاد شود، دیگر چنین صف‌هایی وجود نخواهد داشت و تقاضا به‌ویژه تقاضا‌های کاذب به‌شدت فروکش خواهد کرد.

کاکایی ضمن تاکید بر اینکه پایین آمدن قیمت‌ها دور از انتظار است، تصریح کرد: به هر حال هر خودرویی، یک قیمت تمام شده دارد و می‌دانیم با وضعیت مونتاژکاری‌های فعلی و خودرو‌هایی مونتاژی که قارچ‌گونه در حال افزایش‌اند و از سوی دیگر ایران‌خودرو و سایپا با نهایت تلاش و سختی فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند تا توسعه فناوری داشته باشند؛ لذا باید سرمایه‌ها بازگردد و پایین آمدن قیمت‌ها شدنی نیست.

رقابت نابرابر و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت مونتاژکاری حرکت می‌کند

صنعت خودرو برای دو خودروساز ایران‌خودرو وسایپا، صنعت خودروی واقعی است؛ ضعیف هست، اما واقعی استوی افزود: زمانی که چنان رقابت حداقل ظاهری و نابرابر وجود دارد، سرمایه‌گذاری‌های درست به‌راحتی پاسخگو نخواهد بود؛ لذا سرمایه‌گذاری‌ها به سمتی در حال حرکت است که در عمل صنعت خودرو را زمین خواهد زد و مجدد صنعت را به نقطه‌ای می‌رساند که صنعت خودرو کشور مونتاژکاری کامل شود. برخی معتقدند که مگر همین حالا هم صنعت خودرو ما، مونتاژکاری نیست؟! صنعت خودرو برای دو خودروساز ایران‌خودرو وسایپا، صنعتی ضعیف، اما واقعی است. خودشان محصولات را طراحی، نظام تامین و بسیاری از فناوری‌ها را توسعه می‌دهند، حال به طور طبیعی همچون هر خودروساز دیگر، همراه با زنجیره جهانی.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت تهران تاکید کرد: بنابراین ما در حال حاضر صنعت خودرویی داریم که مشکل دارد، اما صنعت خودرو است؛ اما متاسفانه با روش‌های فعلی به‌جای آنکه تقویتش کنیم، تضعیفش می‌کنیم. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، طی سه چهار سال پیش‌رو، دیگر چیزی از آنچه از صنعت خودرو متصور بودیم و آرزو داشتیم، باقی نخواهد ماند و آنچه خواهیم داشت، یک مجموعه مونتاژی به‌ویژه تحت امر چینی‌ها خواهد بود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->