۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها
در نشست مشترک ستاد صیانت از حقوق شهروندی مطرح شد؛

ترویج منشور «حقوق شهرنشینی» اولویت فرهنگسرا‌ها

  • کد خبر: ۱۵۰۵۲
  • ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
ترویج منشور «حقوق شهرنشینی» اولویت فرهنگسرا‌ها
نشست مشترک ستاد صیانت از حقوق شهروندی با هدف بررسی نقش فرهنگسرا‌ها و ادارات اجتماعی و فرهنگی مناطق سیزده گانه در تببین، اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی برای منشور حقوق شهرنشینی در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرا نیوز، محمد محسن مصحفی، معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این نشست ضمن اشاره به ضرورت رعایت منشور حقوق شهرنشینی در جامعه گفت: زندگی جمعی بیش از سه میلیون نفر در یک چهارچوب جغرافیایی محدود نظیر شهر، تعاملات و روابط میان آن‌ها نیازمند رعایت قواعد و قوانینی است که ما گاه چنان که شایسته است به آن توجه نمی‌کنیم، بنابراین افراد در حوزه‌های مختلف زندگی روزمره به صورت مداوم با یکدیگر دچار چالش شده‌ و از نظر روحی فرسوده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر با انجام اقداماتی نظیر تصویب منشور حقوق شهرنشینی تلاش کرده است زمینه را برای حرکت شهر مشهد به سوی جامعه مطلوب تر آماده سازد، تصریح کرد: یکی از اولویت های اصلی فرهنگسراها در سال جاری و سال 1399 ترویج منشور حقوق شهرنشینی است که این تلاش برای ترویج منشور حقوق شهرنشینی در مشهد و انتقال آموزه‌های آن به شهروندان، به مرور در طول زمان نتیجه خواهد داد.

ضرورت توجه به «هویت و حس تعلق به مشهد» در مسائل فرهنگی شهر

در ادامه این نشست رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: در کارگروه فرهنگ و هنر کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد تلاش می‌شود تا آموزش‌های فرهنگ شهروندی از طریق فرهنگسراها و با زبان فرهنگ و هنر در میان شهروندان ترویج شود.

سید محسن ‌حسینی‌پویا با اعلام اینکه تصویب منشور حقوق شهرنشینی در مدیریت شهری مشهد در مقایسه با سایر شهرهای کشور اقدامی بی‌سابقه محسوب می‌شود، ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی شورای شهر 139 بند منشور حقوق شهرنشینی با سند راهبردی فرهنگ شهروندی تطبیق داده شده است. عجین شدن منشور با این سند راهبردی می‌تواند دستاوردهای ارزنده‌ای برای مدیریت شهری سایر شهرها باشد تا از آن بهره ببرند.

وی افزود: با انجام بررسی‌های متعدد روی سند راهبردی فرهنگ شهروندی به این نتیجه رسیدیم که علاوه‌بر تفکیک زباله و رعایت حق عابرپیاده، هویت و حس تعلق به شهر است که می‌تواند به عنوان هدف اصلی این سند باشد و سایر مسائل فرهنگی در ذیل آن پیگیری شود.

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید براینکه اکنون مشهد در زمینه هویت و حس تعلق به شهر وضعیت مطلوبی نسبت به سایر شهرها دارد، گفت: در حقیقت تا زمانی‌که در شهروندان حس تعلق به شهر وجود نداشته باشد یا اهالی یک محله احساس هویت نداشته باشند، انگیزه‌ای برای پیگیری مسائل و امور جاری فرهنگی وجود نخواهد داشت.

متناسب‌سازی فعالیت‌های فرهنگی شهرداری با منشور حقوق شهرنشینی

همچنین در این نشست، مشاور حقوقی شهردار مشهد گفت: مشهد از لحاظ بهداشت و استانداردهای شهرسازی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما در حوزه اجتماعی و فرهنگ شهرنشینی با مشکلات جدی روبه‌رو است که باید بهبود پیدا کند.

عباس شیخ‌الاسلامی با تاکید بر اجرایی کردن منشور حقوق شهرنشینی، خاطرنشان کرد: اجرای منشور حقوق شهرنشینی و کمک به احیای حقوق مردم فرایندی زمان‌بر است و به تنهایی امکان‌پذیر نیست، بنابراین مشارکت ادارات اجتماعی و فرهنگی مناطق سیزده‌گانه و فرهنگسراها را می‌طلبد.

وی با تأکید براینکه فرهنگسراها می‌توانند در دو حوزه «آموزش حقوق شهرنشینی» و «ارتقای فرهنگ شهروندی» نقش ایفا کنند، افزود: 22 فرهنگسرای مشهد می‌توانند با برگزاری دوره‌های آموزش حقوق شهروندی مردم را با این مباحث آشنا سازند. همچنین در زمینه ارتقای فرهنگ شهرنشینی به ما کمک کنند.

سید مجتبی منتظری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از حقوق شهروندی نیز در این نشست با اشاره به اینکه اکثر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر از طریق ۲۲ فرهنگسراهای سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و ادارات اجتماعی و فرهنگی انجام می‌گیرد، گفت: بنا داریم یکی از رویه‌های اصلی فرهنگسراها و ادارات اجتماعی و فرهنگی شهرداری مناطق سیزده‌گانه مشهد در سال 99 اجرای منشور حقوق شهرنشینی باشد.

گفتنی است؛ در این نشست محمدمحسن مصحفی، معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری، سید محسن ‌حسینی‌پویا، رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر، عباس شیخ‌الاسلامی، مشاور حقوقی شهردار و مدیران فرهنگسراها و رؤسای ادارات اجتماعی و فرهنگی مناطق حضور داشتند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->