ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرد حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی - انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مقایسه هواپیمای «سوخو ۳۵» روسی و «اف ۳۵» آمریکا+ فیلم، عکس، مشخصات و ویژگی‌ها

  • کد خبر: ۱۵۰۹۹۳
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
  • ۲
مقایسه هواپیمای «سوخو ۳۵» روسی و «اف ۳۵» آمریکا+ فیلم، عکس، مشخصات و ویژگی‌ها
نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی ایران نشان می‌دهد ایران در حال آماده‌شدن برای دریافت جنگنده روسی سوخو ۳۵ است. در این مطلب به تشریح ویژگی‌ها و مشخصات جنگنده سوخو-۳۵ و همچنین مقایسه آن با جنگنده F-۳۵ آمریکایی پرداختیم.

به گزارش شهرآرانیوز، جنگنده‌های نسل پنجم که به عنوان جنگنده‌های رادارگریز نیز شناخته می‌شوند، به جدیدترین فناوری‌ها مجهز هستند و پیشرفته‌ترین جنگنده‌های حال حاضر محسوب می‌شوند. آن‌ها به طور معمول پرنده‌هایی پنهانکار، با احتمال رهگیری کم توسط رادار، طراحی بدنه خاص برای ارائه بهترین عملکرد در زمینه مانورپذیری و رادارگریزی، قابلیت‌های اویونیک پیشرفته، و سامانه‌های کامپیوتری یکپارچه شده با توانایی شبکه‌سازی با عناصر دیگر در میدان نبرد برای افزایش آگاهی از موقعیت و قابلیت‌های فرماندهی، کنترل و ارتباطات هستند.

نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده که ایران در حال آماده شدن برای دریافت جنگنده روسی سوخو ۳۵ است. این روزنامه آمریکایی در گزارشی مدعی شده که تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی ایران نشان می‌دهد که ایران در حال آماده شدن برای دریافت جنگنده روسی سوخو ۳۵ است.در گزارش نیویورک تایمز به ماکت‌هایی اشاره شده که از نوع جنگنده سوخ و۳۵ روسی برای آماده سازی در پایگاه هوایی مورد قرار گرفته اند.

براساس این گزارش، از سپتامبر ۲۰۲۲، یعنی از حدود شش ماه پیش، مقامات نظامی و سیاسی ایران خرید احتمالی ۲۴ فروند سوخ و-۳۵ (Su-۳۵) را اعلام کرده بودند. گفته شده ورود این جنگنده‌های روسی مهم‌ترین گام برای ارتقای ناوگان جنگنده‌های نیروهای هوایی ایران در دهه‌های اخیر است.

«کریس بیگرز»، تحلیلگر تصاویر و مدیر ارشد برنامه HawkEye ۳۶۰ در گفتگو با نیویورک تایمز وجود ماکت هواپیماهای سوخ و-۳۵ را در پایگاه هوایی ایران تائید کرده است.

 

در ادامه این مطلب نگاهی به دو جت جنگنده اف-۳۵ و سوخو ۳۵ خواهیم داشت.

مقایسه هواپیمای «سوخو ۳۵» روسی و «اف ۳۵» آمریکا+ فیلم، عکس، مشخصات و ویژگی‌ها

لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ یک جت جنگنده چند منظوره تک خلبان است که در سه نسخه اف-۳۵‌ای ویژه نیروی هوایی آمریکا، اف-۳۵ بی ویژه تفنگداران دریایی آمریکا و اف-۳۵ سی ویژه نیروی دریایی آمریکا تولید شده است. این هواگرد رادارگریز برای ایفای نقش در زمینه برتری هوایی و ماموریت‌های تهاجمی توسعه داده شده است. همچنین، اف-۳۵ می‌تواند قابلیت‌های جنگ الکترونیک و اطلاعات، نظارت، تشخیص هدف و شناسایی را ارائه کند. در مجموع، بیش از ۸۴۰ فروند از این هواپیما تا به امروز تولید شده است.

از سوی دیگر، سوخو سو-۵۷ نیز یک جت جنگنده چند منظوره تک خلبان است که برای نابودی اهداف در آسمان، خشکی و دریا طراحی شده است. سوخو سو-۵۷ ترکیبی از رادارگریزی، مانورپذیری بالا، سرعت فراصوت، اویونیک یکپارچه شده و قابلیت حمل میزان قابل توجه تسلیحات در داخل بدنه خود را ارائه می‌کند. سوخو سو-۵۷ هواگردی جدید محسوب می‌شود و در مجموع ۱۶ فروند از آن تاکنون تولید شده است. بنابر اعلام رسانه‌های روسیه، بیش از ۷۰ فروند از این جنگنده نسل پنجم تا سال ۲۰۲۷ به نیروی هوایی روسیه تحویل داده خواهد شد.

طراحی اف-۳۵

از نظر ابعاد، جنگنده اف-۳۵ با ۱۵.۷ متر طول، ۴.۴ متر ارتفاع، فاصله دو نوک بال ۱۱ متر و مساحت بال ۴۳ متر مربع در مقایسه با سوخو سو-۵۷ با ۲۰.۱ متر طول، ۴.۶ متر ارتفاع، فاصله دو نوک بال ۱۴.۱ متر و مساحت بال ۷۸.۸ متر مربع، جنگنده کوچک‌تری محسوب می‌شود. وزن خالی اف-۳۵ برابر با ۱۳۲۹۰ کیلوگرم و بیشینه وزن آن هنگام برخاستن از زمین می‌تواند ۳۱۷۵۱ کیلوگرم باشد. در مقابل، سوخو سو-۵۷ دارای وزن خالی ۱۸۰۰۰ کیلوگرم و بیشینه وزن آن هنگام برخاستن از زمین می‌تواند ۳۵۰۰۰ کیلوگرم باشد.

مقایسه هواپیمای «سوخو ۳۵» روسی و «اف ۳۵» آمریکا+ فیلم، عکس، مشخصات و ویژگی‌ها

جنگنده اف-۳۵ برای ارائه کمترین میزان سطح مقطع راداری طراحی شده و بدنه آن با مواد جاذب امواج رادار پوشیده شده است. در کنار پوشش خروجی پیشرانه، سطح مقطع راداری این هواپیما به اندازه کمتر از یک توپ گلف کاهش یافته است.

در طراحی سوخو سو-۵۷ تلاش شده است تا اجزا بدنه تا حد ممکن با یکدیگر هم تراز و هم راستا باشند تا سطح مقطع راداری هواپیما کاهش یابد. بدنه هواپیما نیز با مواد جاذب امواج رادار پوشش داده شده است. طراحی سوخو سو-۵۷ به نوعی با تاکید بر رادارگریزی جلو انجام شده و طراحی قسمت عقب بدنه هواپیما در مقایسه با طراحی جنگنده‌های رادارگریز آمریکایی برای پنهان باقی ماندن از دید رادار کمتر بهینه شده است. بر همین اساس، سطح مقطع راداری این هواپیما به اندازه یک تایر کامیون گزارش شده است.

مقایسه هواپیمای «سوخو ۳۵» روسی و «اف ۳۵» آمریکا+ فیلم، عکس، مشخصات و ویژگی‌ها

جنگنده اف-۳۵ به یک پیشرانه پرت اند ویتنی اف ۱۳۵-پی‌دبلیو-۱۰۰ مجهز شده است که توانایی تولید ۲۸۰۰۰ پوندفوت نیروی خشک و ۴۳۰۰۰ پوندفوت با استفاده از پس‌سوز را دارد. اف-۳۵ با کمک این پیشرانه می‌تواند به بیشینه سرعت ۱.۶ ماخ دست یابد.

برد پرواز اف-۳۵ برابر با ۲۸۰۰ کیلومتر و برد رزمی آن ۱۲۳۹ کیلومتر است. این هواپیما می‌تواند تا ارتفاع ۵۰ هزار پا (۱۵ هزار متر) اوج بگیرد.

مقایسه هواپیمای «سوخو ۳۵» روسی و «اف ۳۵» آمریکا+ فیلم، عکس، مشخصات و ویژگی‌ها

به گزارش شهرآرانیوز، اما در مقابل، سوخو سو-۳۵، یک جنگنده چندمنظوره‌ی اَبَرچابک تک خلبان ساخت کشور روسیه با قابلیت مانور بالا و دو موتوره می‌باشد. سوخو-۳۵ در سازمان ناتو تحت عنوان فلانکر-ای یا فلانکر-E شناخته می‌شود. این جنگنده برگرفته و توسعه یافته جنگنده سوخو-۲۷ می‌باشد و در ابتدا تحت عنوان سوخو-۲۷ام شناخته می‌شد.

سوخو-۳۵ توانایی انجام گستره‌ای از دشوارترین مانور‌ها از جمله مانور کبرا، مانور کولبیت، مانور زنگوله (بِل)، مانور تِیل اِسلاید و مانور هوک را در بالاترین کیفیت دارا است. جالب است بدانید سوخو-۳۵ همچنین می‌تواند در کمتر از پنج ثانیه سرعت خود را به صفر برساند و کاملا تغییر جهت دهد!

مشخصات کلی جنگنده سوخو ۳۵

طول: ۲۱٫۹ متر

ارتفاع: ۵٫۹ متر

طول بال‌ها: ۱۵٫۳ متر

موتور‌ها: دو دستگاه Saturn AL-۴۱F۱A با سیستم تغییر راستای رانش

بیشینه وزن در هنگام Take-off با حداکثر ظرفیت بارگذاری: ۳۴٫۵ تن

بیشترین سوخت قابل ذخیره و حمل: ۲۹ تن

بیشترین وزن تسلیحات قابل حمل: ۸ تن

سقف ارتفاع پروازی جنگنده: ۱۸ کیلومتر

حداکثر برد بدون استفاده از مخازن سوخت خارجی: ۳۶۰۰ کیلومتر

حداکثر برد با مخازن سوخت خارجی: ۵۰۰۰ کیلومتر

ماکزیمم سرعت: ۲٫۵ ماخ

حداکثر نیروی گرانشی قابل تحمل برای جنگنده: ٩ g

حداکثر زاویه انحراف قابل تحمل: ۱۸۰ درجه (در منابعی از ۳۶۰ درجه هم یاد شده است!)

میزان مسافت طی شونده برای برخاستن جنگنده از سطح زمین در شرایط نرمال: ۴۰۰ متر

مقایسه هواپیمای «سوخو ۳۵» روسی و «اف ۳۵» آمریکا+ فیلم، عکس، مشخصات و ویژگی‌ها

بررسی جنگ افزار‌های سوخوی SU-۳۵

در قسمت بیرونی جنگنده سوخو-۳۵ دوازده قسمت برای حمل جنگ افزار تعبیه شده است. هر بال هواپیما می‌تواند چهار جنگ افزار موشکی در خود جای دهد؛ دو نقطه هم در قسمت زیرین بدنه جنگنده و یک جایگاه هم در زیر هر موتور قرار دارد.

جنگنده سوخوی SU-۳۵ دارای هشت موشک R-۲۷ER۱، چهار موشک R-۲۷EP۱ و دوازده موشک RVV-AE برد متوسط است. موشک‌های قابل حمل که بر روی جنگنده نصب شده است، می‌توانند پنج هدف سطح به سطح را هدف‌گیری کند. جنگ افزار‌های هوا به سطح نصب شده بر روی این جنگنده شامل شش موشک تاکتیکی Kh-۲۹TE، پنج موشک پیشرفته دور برد ضد ناو Kh-۵۹MK، پنج موشک ضد رادار Kh-۵۸USh، سه موشک دوربرد از نسل ۳ M-۱۴AE و یک موشک ضد ناو یاخونت می‌باشد. برد این موشک‌ها بین ۱۱۰ تا ۳۲۰ کیلومتر است!

بمب‌های هدایت شونده ۳۵-SU شامل هشت بمب KAB-۵۰۰Kr، هشت بمب هدایت شونده ماهوراه‌ای KAB-۵۰۰ S-E و هشت بمب هدایت شونده لیزری LGB-۲۵۰ و همچنین سه بمب لیزری KAB-۱۵۰۰KR است. به طور کلی این هواپیما در حالت عادی هشت تن جنگ افزار بار‌گیری می‌کند!

برتری سوخوی ۳۵ به F-۳۵ آمریکایی

هواپیمای سوخو ۳۵ تا  ۱۸  کیلومتر از زمین اوج می‌گیرد و با سرعت ۲۳۹۰  کیلومتر در ساعت پرواز می‌کند  و برد پروازی آن  ۴۵۰۰ کیلومتر است! در حالی که سرعت F-۳۵ آمریکایی ۱۷۲۸ کیلومتر در ساعت و برد پروازی آن ۲۲۰۰ کیلومتر است. وزن جنگنده SU-۳۵ در حالت عادی  ۱۸ تن است و پس از بارگیری جنگ افزار می‌تواند با وزن ۳۵ تن پرواز کند.

یکی دیگر از برتری‌های سوخوی SU-۳۵ به F۳۵ آمریکایی، سوپر کروز بودن آن است! یعنی می‌تواند مسافت زیادی را با سرعت مافوق صوت بدون روشن کردن سیتم توربو جت حرکت کند و بدین ترتیب در مصرف سوخت هم صرفه جویی کند؛ بنابراین همین مسئله یکی از کاستی‌های جنگده آمریکایی F-۳۵ به حساب می‌آید!

در همین رابطه مقایسه میان سوخو-۳۵ روسی با سایر جنگنده‌هایی که برخی از کشورهای منطقه دارند را نیز در ادامه مشاهده می‌کنید.

مقایسه هواپیمای «سوخو ۳۵» روسی و «اف ۳۵» آمریکا+ فیلم، عکس، مشخصات و ویژگی‌ها

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
0
0
مهم این ویژگی آف - ۳۵ :
۱- رادارگریزی این هواپیماست که حتی از سوخو ۵۷ هم پنهانکار است.
۲- عمود پرواز بودن این هواپیما حتی بر روی عرشه ناو از مزایای بسیار مهم این هواپیماست که به آن اشاره نشده بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
هیچ هواگردی بطور کامل پنهانکار نیست ، فقط سطح مقطع راداری کمتر یا بیشتری دارند، و اف 35 هم از دید رادارهای ما کاملا پنهان نیست و میتوان به جنگنده آمارش رو داد
فقط یک نوع ضعیفتر از اف 35 عمودپرواز است ، نوع c و اونهم تعداد معدود و فقط تحویل نیروی دریایی آمریکاست ، بعدشم آف 35 نه و اف 35
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->