سرخط خبرها

راهکار‌های مطالعه برای افراد پرمشغله

  • کد خبر: ۱۵۲۱۱
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
راهکار‌های مطالعه برای افراد پرمشغله
علی‌رضا ارجمندی مسئول کتابخانه امام خمینی(ره)
زمانی که صحبت از کتاب و کتاب‌خوانی می‌شود افراد بسیاری از نبود زمان کافی برای مطالعه گلایه دارند. درست است که امروزه زندگی مدرن زمانی را برای کتاب‌خوانی نمی‌گذارد، اما باز هم می‌توان فرصت‌ها را مغتنم شمرد و زمان‌های کوتاهی را به کتاب اختصاص داد. مهم‌ترین فایده کتاب‌خوانی برای انسان ایجاد خلاقیت است و سبب می‌شود تا درک بهتری به مسائل پیدا کرده و راحت‌تر مشکلات روزمره را حل کنیم. راهکار‌هایی برای افرادی که فرصتی برای کتاب خواندن و مطالعه ندارند، پیشنهاد می‌دهیم تا شاید بتوان از کمترین زمان برای مطالعه و ترویج کتاب‌خوانی در میان افراد پرمشغله استفاده کرد و دست دوستی کتاب را در دستان آن‌ها گذاشت.

ایجاد هدف
بهترین روش در ابتدای کار ایجاد هدف مطالعاتی یا زمانی است. برای نمونه مشخص کنید که هر ماه یا هر هفته می‌توانید چند کتاب بخوانید و آن را یادداشت کنید. این هدف شما ست و پیش خود قرار بگذارید که حتما باید این تعداد کتاب را در طول هفته یا ماه بخوانم. همین مسئله انگیزه بسیاری به شما می‌دهد. حال می‌توانید به ندرت هر هفته یا هر ماه تعداد کتاب‌ها را افزایش دهید و میزان مطالعه خود را بالا ببرید. البته بهترین روش در کنار هدف‌گذاری برای مطالعه، یادداشت کتاب‌های خوانده شده است و بهترین کار این است، هر کتابی را که می‌خوانید نام آن را یادداشت و فهرستی از آن تهیه کنید. شما در روش ایجاد هدف باید فهرستی از کتاب‌ها برای خود انتخاب کنید؛ سعی کنید این فهرست را بر اساس علایق خودتان بنویسید تا انگیزه بیشتری برای دنبال کردن آن داشته باشید.

تندخوانی
یکی از بهترین روش‌ها برای افراد پرمشغله، تمرین تندخوانی است. تندخوانی به افراد پرمشغله کمک می‌کند تا مطالعه را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند و در زمان خود صرفه‌جویی کنند. ممکن است برخی فکر کنند که تندخوانی تمرکز را از بین می‌برد؛ باید گفت اگر تندخوانی با تمرین و انجام روش‌های مناسب آن انجام شود، تمرکز را از بین نمی‌برد. پس اگر برایتان مهم است که کتابی را در مدت زمان کوتاهی بخوانید، حتما روش‌های تندخوانی را تمرین کنید.

هم‌زمان کتاب بخوانید
یکی از جالب‌ترین روش‌های مطالعه که برای صرفه‌جویی در زمان مهم است، خواندن چند کتاب به صورت هم‌زمان است. زمانی که قصد شروع مطالعه یک کتاب را دارید، این روش را امتحان کنید و دو کتاب را هم‌زمان با هم شروع کنید. در ابتدا این روش سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد، اما اگر آن را امتحان کنید ممکن است تا مدت‌ها این روش را برای صرفه‌جویی در مطالعه انتخاب کنید. بهتر است کتابی را صبح‌ها در فرصت‌های خالی که در محل کار دارید، در دست بگیرید. البته پیشنهاد می‌شود برای محل کار کتابی انگیزشی یا درباره پیشرفت‌های کاری را بخوانید تا انرژی شما را افزایش دهد. در طول روز هم می‌توانید کتاب‌های شعر و شب هنگام هم کتاب‌های داستانی و رمان را مطالعه کنید. البته سلیقه هر شخصی در انتخاب کتاب‌ها متفاوت است بنابراین کتاب‌ها را بر اساس سلایق شخصی خود در طول روز مطالعه کنید.

کتاب قرض بگیرید
اگر فرصتی برای خرید کتاب ندارید یا حتی کتاب مورد نظرتان از هزینه‌ای که برای خرید کتاب کنار گذاشته‌اید، بیشتر است، از دوستان یا کتابخانه کتاب قرض بگیرید. قرض گرفتن کتاب سبب می‌شود تا مدت زمان مشخصی برای مطالعه کتاب داشته باشید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا در زمان معینی کتاب را مطالعه و به صاحبش بازگردانید. از طرفی این روش تا حدی زمان شما را در مطالعه مدیریت می‌کند. پیشنهاد‌های دیگری هم می‌توان برای مطالعه بیشتر کتاب به کار برد. باتوجه به فضای محدود این ستون بقیه موارد هفته‌های آینده به حضورتان تقدیم خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->