پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم
سرخط خبرها

مرگ و میر مردان در خراسان رضوی ۱۴ درصد بیشتر از زنان است

  • کد خبر: ۱۵۳۳۳۰
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
مرگ و میر مردان در خراسان رضوی ۱۴ درصد بیشتر از زنان است
مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان مرگ و میر مردان نسبت به زنان در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی ۱۴ درصد بیشتر است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد احمدیان افزود: در این منطقه جغرافیایی میزان مرگ و میر در مردان ۵۷ درصد کل مرگ و میرهاست در حالی که این عدد در زنان ۴۳ درصد است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

وی ادامه داد: در این منطقه میزان مرگ و میر در مردان با سن کمتر از ۲۵ سال در حوادث نیز سه برابر بیشتر از زنان همین گروه سنی است.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین میزان مرگ و میر مردان این منطقه در دوران کرونا بیشتر از زنان است به طوری که میزان فوتی ناشی از کرونا در مردان ۵۵ درصد و در زنان ۴۵ درصد است.

احمدیان با بیان این که بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن و عفونی ریوی، سل و بیماری‌های گوارشی، شایعترین علت مرگ مردان در جهان است افزود: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطانها، سوانح و حوادث نیز شایعترین علت مرگ مردان در ایران به شمار می‌رود.

وی فشارخون بالا، دیابت نوع ۲، سرطان پروستات، سرطان بیضه و سرطان روده بزرگ را به عنوان بیماری‌های شایع در مردان عنوان کرد و ادامه داد: مشکلات قلبی و عروقی، شایعترین بیماری در مردان به شمار می‌رود.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد علت این امر را عدم رعایت شیوه زندگی سالم در بسیاری از مردان نسبت به زنان مانند استعمال دخانیات و سیگار، مصرف مشروبات الکلی، رژیم غذایی نامناسب، مراجعه کمتر مردان به مراکز بهداشتی درمانی نسبت به زنان و قویتر بودن زنان از لحاظ ژنتیک نسبت به مردان، دانست.

احمدیان افزود: از جمله اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای ارزیابی و مراقبت بر اساس دستورالعمل وزارتی در خصوص سلامت مردان می‌توان به ارزیابی تن‌سنجی و الگوی تغذیه، فعالیت بدنی، بررسی فشار خون، ابتلا به دیابت، غربالگری سرطان روده بزرگ، ارزیابی ابتلا به سل، انجام رایگان آزمایش قند خون ناشتا، کلسترول و تشخیص خون در مدفوع و تحویل مکمل ویتامین دی ماهانه اشاره کرد.

وی در خصوص تعریف سلامت مردان گفت: تعریف کلی سلامت عبارت است از حالت آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نبود بیماری و ناتوانی به معنای سلامت نیست همچنین سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور می‌شود.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردان نسبت به زنان در معرض عوامل خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آن‌ها بیشتر است و از سوی دیگر مردان، کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می‌اندازند.

احمدیان افزود: بنابراین هدف اصلی باید تاکید بر سلامت مردان کشور و حساس‌سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه‌های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت باشد.

وی اضافه کرد: فعالیت فیزیکی ناکافی و کم تحرکی در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی ۲۰ درصد بیشتر است و فعالیت فیزیکی نامطلوب در مردان نیز ۴۷ درصد است.

او ادامه داد: بین ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین، نابارور هستند که در ناباروری سهم مردان و زنان هر کدام ۴۰ درصد و سهم هر ۲جنس با هم ۲۰ درصد است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->