سرخط خبرها

کتاب اخبار جعلی، روزنامه‌نگاری و اطلاعات فریبکارانه منتشر شد

  • کد خبر: ۱۵۳۶۲
  • ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
کتاب اخبار جعلی، روزنامه‌نگاری و اطلاعات فریبکارانه  منتشر شد
کتاب «اخبار جعلی، روزنامه‌نگاری و اطلاعات فریبکارانه» از سوی انتشارات تانیه با ترجمه جواد دلیری منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این کتاب که می‌تواند راهنمای مفیدی برای تمرین روزنامه نگاران باشد، نظرات مدرسان برجسته روزنامه نگاری بین المللی، محققان و متفکران را به منظور به روزرسانی روش روزنامه نگاری و تمرین برای مقابله با چالش‌های اطلاعات فریبکارانه، اطلاعات غلط و حتی اطلاعات مضر را در برمی گیرد و به عنوان یک الگوی آموزشی طراحی شده است تا چارچوب‌ها و درس‌های لازم را در اختیار مربیان و کارورزان روزنامه نگاری و همچنین دانشجویان دانشکده‌های روزنامه نگاری قرار دهد و به آن‌ها کمک کند تا مسائل مرتبط با اخبار جعلی را به خوبی مدیریت و هدایت کنند.

 

این کتاب برای درک بهتر دستکاری‌هایی که با هدف سوءاستفاده، در زبان و ژانر‌های متعارف خبری صورت می‌گیرد، با این موارد به عنوان کلاهبرداری و گون‌های خاص از اطلاعات جعلی و فریبکارانه برخورد می‌کند که به طور فزایند‌های در قالب‌های متنوع «اطلاعات فریبکارانه» عرضه می‌شوند.

 

کتاب «اخبار جعلی، روزنامه نگاری و اطلاعات فریبکارانه» علاوه بر پیش گفتار و مقدمه و معرفی‌های گوناگون هفت درس را بصورت تئوری و عملی راویت می‌کند. درس اول با عنوان «چرا حقیقت، اعتماد و روزنامه‌نگاری مهم است» تفکر درباره اهمیت فوق‌العاده و عواقب اختلال اطلاع‌رسانی و اطلاعات فریبکارانه را ترغیب خواهد کرد و اینکه این گونه اختلالات چگونه بحران اعتماد در روزنامه‌نگاری را تغذیه می‌کنند.

درس دوم با عنوان «تأمل درباره اختلال اطلاع‌رسانی (آشفتگی): اشکال اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط»، مساله را باز می‌کند و چارچوبی برای درک بهتر ابعاد مختلف این مشکل ارائه می‌دهد.

دنیای آنلاینِ ۲۴ ساعته، با نیاز سیرنشدنی‌اش به اخبار و محتویات خبری در دوره‌ای ظهور کرد که کاهش بودجه و نیرو‌های تحریریه، باعث تغییر روزنامه‌نگاری شده بود. این تحول در درس سوم تحت عنوان؛ «تحول در صنعت خبری: تکنولوژی دیجیتال، پلتفرم‌های اجتماعی و گسترش اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط» بررسی شده است.

در حال حاضر تجارت و گستره اخبار جعلی که به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود، در یک مقیاس وسیع، بحرانی تازه برای روزنامه‌نگاری ایجاد کرده است که پیامد‌هایی برای روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها و کل جامعه دارد.

 

بنابراین کسانی که روزنامه‌نگاری را تبلیغ و ترویح می‌کنند مثل مربیان و کارآموزان و سیاست‌گذاران رسانه‌ای چگونه باید در مقابل این مشکل واکنش نشان دهند؟ «مبارزه با اطلاعات غلط از طریق سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی»، موضوع درس چهارم است.

 

در نهایت، این قوانین و مقررات مربوط به راستی‌آزمایی است که روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را از بقیه انواع روزنامه‌نگاری جدا می‌کند و این موضوع مورد توجه درس پنجم یعنی «راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی» است.

درس ششم با عنوان «راستی‌آزمایی رسانه‌های اجتماعی: ارزیابی منابع و محتوا‌های بصری» یک بخش بسیار کاربردی است و با چالش‌های مربوط به راستی‌آزمایی و روزنامه‌نگاری مبتنی بر شواهد سر و کار دارد. این نوع روزنامه‌نگاری عمدتاً با ظهور تکنولوژی‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، فراگیر شده است.

علاوه براین، برای بسیاری از روزنامه‌نگارانی که اعتقاد عمیقی به آزادی بیان دارند و سال‌هاست خود را جزو بازیگران حامی جوامع دموکراتیک می‌دانند، چگونگی برخورد با «اختلال‌های اطلاع‌رسانی» موضوعی پیچیده است. این موضوع یک موضوع شخصی نیز هست: حملات آنلاین به روزنامه‌نگاران، به‌خصوص روزنامه‌نگاران زن بسیار شایع است و در بسیاری از موارد آن‌ها را با مخاطرات فیزیکی و روانی زیادی مواجه می‌کند و باعث ارعاب حرفه روزنامه‌نگاری نیز می‌شود. این موضوعات در درس هفتم با عنوان «برخورد با بدرفتاری‌های آنلاین: هنگامی‌که روزنامه‌نگاران و منابع آن‌ها هدف قرار می‌گیرند» تشریح شده است.

 

کتاب «اخبار جعلی، روزنامه نگاری و اطلاعات فریبکارانه» به ترجمه جواد دلیری روزنامه نگار باسابقه کشورمان در ۲۱۲ صفحه، به قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->