اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش قیمت کالا‌های وارداتی پس از تغییر پایه حقوق گمرکی+جدول

  • کد خبر: ۱۵۵۵۲
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲
افزایش قیمت کالا‌های وارداتی پس از تغییر پایه حقوق گمرکی+جدول
یکی از مسائل مهم در تجارت خارجی نحوه محاسبه حقوق ورودی کالا‌های وارداتی با نرخ ارز است.

به گزارش شهرآرانیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: افزایش قیمت کالا‌های وارداتی ناشی از افزایش نرخ تسعیر حقوق ورودی، اولا به دلیل سهم ناچیز نرخ حقوق ورودی در قیمت تمام شده کالا‌ها و ثانیاً حاشیه سود بالا، با احتمال زیادی کمتر از مقادیر پیش‌بینی شده یعنی ۶ تا ۱۱.۴ درصد خواهد بود.

یکی از مسائل مهم در تجارت خارجی نحوه محاسبه حقوق ورودی کالا‌های وارداتی با نرخ ارز است. به واسطه نوسانات شدید ارزی در سال ۹۷ مبنای حقوقی ورودی کالا‌ها ۴۲۰۰ تومان تعیین شد در حالی که نرخ بازار یا نیمایی طبق سنوات گذشته باید مبنای کار قرار گیرد.

این عامل باعث می‌شود که بخشی از درآمد‌های بیت المال به دلیل محاسبه با ارز ارزان به واردکننده وصول نشود و عملا به جیب واردات کنندگان واریز شود.

در این زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش داد در صورتی که حقوق ورودی کالا‌ها با نرخ ارز نیمایی (۱۱۰۰۰ تومان) قیمت گذاری شود چه اتفاقاتی برای قیمت کالا‌ها ایجاد خواهد شد.

در این گزارش آمده است: هر چند در حال حاضر حقوق ورودی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار محاسبه می‌شود، اما قیمت کالا‌های ترخیص شده از گمرک و عرضه شده در بازار، در بسیاری از موارد بیشتر از قیمتی است که با نرخ حقوق ورودی ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار به دست می‌آید.

در جدول ۳ قیمت کالای اتیل استات با قیمت CIF معادل ۱۰.۵ دلار برای هر کیلوگرم از زمان ورود به کمرگ تا عرضه در بازار محاسبه شده است. رشد قیمت‌های ترخیص تا زمان رسیدن به بازار که ناشی از سایر هزینه‌ها و سود است، برای کالای اتیل استات و سایر کالا‌های جدول ۴ به کمک اطلاعات سال ۱۳۹۶ به عنوان دوره باثبات قبل از بحران ارزی، استخراج و به محاسبات انجام شده تعمیم یافته است.


افزایش قیمت کالا‌های وارداتی پس از تغییر پایه حقوق گمرکی+جدول

طبق محاسبات جدول فوق، ردیف ۹ بیانگر قیمت انتظاری است که چنانچه تخفیف گمرکی یا محاسبه حقوق ورودی با دلار ۴۲۰۰ تومان به هدف خود اصابت کند باید رخ بدهد. در مثالی که زده شده است قیمت انتظاری یک کیلوگرم اتیل استات برابر با ۱۶۱۴۲۱ تومان است، این درحالی است که بررسی قیمت‌های بازار قیمت‌های مبادله‌ای نشان می‌دهد در حال حاضر هر کیلوگرم اتیل استات با قیمت ۱۷۳۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد که با قیمت انتظاری خود حدود ۱۲۰۰۰ تومان فاصله دارد.


افزایش قیمت کالا‌های وارداتی پس از تغییر پایه حقوق گمرکی+جدول


افزایش قیمت کالا‌های وارداتی پس از تغییر پایه حقوق گمرکی+جدول

قیمت کالا‌های نشان داده شده در بازار، در مجموع به طور متوسط ۵۰ درصد بالاتر از قیمت مورد انتظار است؛ بنابراین هرچند در مجموع قیمت کالا‌های وارداتی، به دلیل افزایش حقوق ورودی، با افزایش مواجه خواهد بود، اما مقدار افزایش حقوق ورودی به احتمال زیاد کمتر از افزایش متناسب با نرخ تسعیر است، که در نتیجه آن، افزایش قیمت کلیِ کالا‌های وارداتی بین ۶ تا ۱۱.۴ درصد پیش‌بینی می‌شود.

پیامد‌های رکودی

یکی دیگر از نگرانی‌های مربوط به پیامد‌های اجرای این پیشنهاد، پیامد‌های رکودی ناشی از آن است. مدافعان این نظریه معتقدند از آنجایی که در حدود ۶۱ درصد از واردات کشور را کالا‌های واسطه‌ای تشکیل می‌دهد، افزایش قیمت این کالا‌ها در نتیجه افزایش نرخ تسعیر حقوق ورودی، می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی را با مشکل سرمایه در گردش مواجه کرده و پیامد‌های رکودی در پی داشته باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد، افزایش قیمت کالا‌های وارداتی ناشی از افزایش نرخ تسعیر حقوق ورودی، اولا به دلیل سهم ناچیز نرخ حقوق ورودی در قیمت تمام شده کالا‌های واسطه‌ای و ثانیاً به دلیل حاشیه سود بالای بسیاری از این کالا‌ها که به مراتب بالاتر از حاشیه سود سال ۱۳۹۶ است. با احتمال زیادی کمتر از مقادیر پیش‌بینی شده خواهد بود.

با این حال میتوان تدابیری نیز برای کاهش اصابت این افزایش قیمت به بنگاه‌های اقتصادی اندیشید؛ مانند اعطای وام به بنگاه‌ها برای تأمین سرمایه در گردش از محل افزایش نرخ تسعیر حقوق ورودی و یا کاهش نرخ حقوق ورودی کالا‌های واسطه‌ای همزمان با افزایش نرخ تسعیر.


منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->