پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

خانه تاریخی شهرداران تهران به فروش می‌رسد

  • کد خبر: ۱۵۵۸۵
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
خانه تاریخی شهرداران تهران به فروش می‌رسد
عمارت گلستان روزی خانه شهرداران تهران بود. شهردار تهران نامه زد تا این خانه تاریخی به صورت نقدی به فروش برسد تا بتواند بخشی از پروژه‌های عمرانی شهر را انجام دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، این در حالی است که مدام مدیران فعلی تاکید دارند که برای اداره شهر، شهرفروشی نمی‌کنند؛ به نظر می‌رسد اماکن تاریخی جزو شهر محسوب نمی‌شود.
وارد اقدسیه که می‌شویم- از محله‌های اعیان نشین شمال تهران است - نرسیده به ۳ راهی پاسداران دست چپ خیابانی دنج قرار دارد که فرد میانسالی مدام جلوی آن نگهبانی می‌دهد.

بعد از گذر از سد نگهبان وارد خیابان اختصاصی می‌شویم که گلستان جنوبی نام دارد. دست راست خیابان عمارتی سفید رنگ با نرده‌هایی که شکل و شمایلش نشان از قجری بودن ملک دارد، چشم‌نوازی می‌کند. چند هفته پیش تابلوی کوچک دست سازی جلوی در ورودی نصب و نام این ملک زیبا و پرزرق و برق رویش درج شده بود. اینجا جایی نیست جز عمارت گلستان است.

 

تخلیه به یک باره عمارت با چندین کامیون

این عمارت دو طبقه به گفته محلی‌ها مربوط به دوره پهلوی اول است و حدوداً ۱۲۰۰ متر وسعت دارد. قیمت هر مترمربع زمین در این محله اعیان نشین از ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان آغاز می‌شود.

عمارتی که گفته می‌شود قبلاً برای یکی از وابستگان دربار بوده است. برخی از اهالی می‌گویند اینجا قبلاً برای تیمسار قره‌گوزلو بوده است، برخی دیگر هم می‌گویند که این ملک برای امرای ارتش بوده است. ولی کسی به درستی تاریخ این ملک را نمی‌داند و جالب است که در فضای مجازی هم چیزی در خصوص قدمت این بنا نوشته نشده است.

قدیمی‌تر‌های محل می‌گویند در زمان شاه تیمساری در این عمارت رفت و آمد می‌کرد. مدت‌ها این عمارت رها شده و بعد‌ها شهرداری تهران با واسطه این عمارت را خریداری کرد.

 

اسکان برخی شهرداران تهران در این عمارت

این عمارت قصه‌های زیادی برای خودش دارد، مدتی قرار بود که خانه شهرداران تهران باشد، برخی می‌گویند یکی از شهرداران قرار بود در این عمارت سکنی گزیند، اما وقتی این خانه را دید گفت این چه خانه‌ای است که من را آورده‌اید مانند قفس است! خانه خودم بهتر است.

آن شهردار رفت و احمدی‌نژاد روی کار آمد، ولی گفته می‌شود وی از این خانه استفاده نکرد.

بعد از احمدی‌نژاد مدتی این خانه محلی برای سالمندان هنرمند و مدتی هم دبیرخانه فیلم شهر شد و در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف به روابط عمومی شهرداری واگذار شد.

این عمارت دو طبقه و یک زیرزمین دارد، در زیرزمین آن استخری با تجهیزات ورزشی بود، در طبقه اول آن هم یک میز کنفرانس با ۳۸ صندلی وجود داشت، در طبقه دوم آن چهار اتاق بود که مدتی آنجا را تجهیز و تبدیل به مهمانسرا برای برخی از میهمانان خاص کردند مثلاً اگر پروفسور سمیعی به ایران می‌آمد وی را به این عمارت می‌بردند البته گفته می‌شود که یکی، دو بار پروفسور سمیعی به این خانه آمد و بیشتر به خانه برادرش می‌رفت.

بعضی از نشست‌های فرهنگ مثل اصحاب ارتباطات، هنر و اندیشه هم آنجا برگزار می‌شد. این ساختمان که گفته می‌شود متعلق به دوران پهلوی اول است مملو از تابلو‌های خوشنویسی از اساتید به نام است. ۵ فرش ابریشم نفیس و لوستر‌های قدیمی در آن چشم نوازی می‌کرد، یک فرش یک تیکه ابریشم در هال و پذیرایی این عمارت پهن شده بود، گفته می‌شود که آن را به موزه داده‌اند. گچ‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های ویژه‌ای در داخل این عمارت وجود دارد که نشان از فضای قجری آن است. چند باری هم شهرداری تهران برخی مهمانان خارجی خاص جشنواره دانشجویی را در این مهمانسرا اسکان داد. البته یک اتاق دیگر در این خانه وجود داشت که ملاقات‌هایی که با برخی از سفرا بود در آنجا انجام می‌شد.

البته یک حیاط ۳۰۰، ۴۰۰ متری هم دارد که در آن گل‌کاری شده است، در گذشته تابلوی رسمی جلوی در ورودی وجود نداشت، اما در دوران قالیباف تابلوی چوبی دست‌سازی جلوی عمارت نصب شد، اما در حال حاضر این تابلو را هم کنده‌اند و بسیاری از لامپ‌ها نیز برداشته شده است.

 

نقاشی عمارت به دستور نجفی

یکی از مطلعین در این باره به خبرنگار فارس، گفت: بعد از رفتن محمدباقر قالیباف از شهرداری، محمد علی نجفی اولین شهرداران اصلاح طلبان بازدیدی از این عمارت داشت و دستور نقاشی این عمارت را داد، میلیون‌ها تومان برای نقاشی این عمارت هزینه شد، نجفی رفت، مکارم آمد. مکارم رفت، افشانی آمد. افشانی هم رفت و حناچی آمد. حناچی هم از این عمارت بازدید کرد.

در گذشته بسیاری از سفرای فرانسه و ایتالیا که با شهرداری کار داشتند در این عمارت، رفت‌وآمد می‌کردند و تقریباً هر چهارشنبه جلسه‌ای در آنجا برگزار می‌شد. بر اساس شنیده‌ها قرار است این عمارت ۱۲۰۰ متری به فروش برسد.

 

تمام وسایل را بار کامیون کردند و بردند

یکی از محلی‌ها به خبرنگار فارس، گفت: چند روز پیش چند کامیون جلوی این ملک توقف کرده و هر چه بود و نبود را بار زدند و بردند.

وی ادامه داد: چندین بار چند خانم و آقا به این عمارت مراجعه کرده و ادعا کرده بودند که اینجا ملک شخصی آن‌ها است البته رفتند و از آن‌ها هم خبری نشد.

برخی می‌گویند نماینده از سوی برخی از اعضای شورای شهر به این مکان آمده اند، اما هنوز خبری نیست.

برای جویا شدن اصل ماجرا با موسوی شهردار منطقه ۱ بار‌ها تماس گرفتیم، ولی پاسخی نداند.

بر اساس این گزارش این ملک در اختیار مرکز ارتباطات شهرداری تهران است و نامه‌نگاری‌هایی با اداره املاک شهرداری صورت گرفته و قرار است این ملک به فروش برسد.

در نامه ارسالی به اداره املاک آمده است با عنایت به دستور شهردار تهران مبنی بر تسریع در اجرا و اتمام پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار و در دست اجرای معاونت فنی و عمرانی بر اساس برنامه زمان‌بندی شده مقرر شد به منظور تأمین منابع مالی اقدامات ذیل انجام گردد.

۱- ملک متعلق به شهرداری به نشانی اقدسیه، خیابان گلستان جنوبی، پلاک ۱۶ به شماره پلاک ثبتی ۳.۱۰۸.۶ و شماره پرونده شهرسازی ۱۰۰۳۲۷۵۴ در اختیار حوزه دفتر شهردار به منظور تأمین منابع به سازمان املاک و مستغلات شهرداری تحویل داده شود.

۲- سازمان املاک ملک مذکور را طی مسیر قانونی واگذاری صرفا به صورت ریالی به فروش رسانده و در مزایده به هیچ وجه حواله غیرنقد پذیرفته نگردد همچنین اقدامات و هماهنگی‌های لازم در خصوص تسریع در فرآیند فروش از سوی سازمان در دستور کار قرار گیرد.

۳- اقدامات لازم در خصوص انتقال و تزریق ۱۰۰ درصد نقدینگی اخذ شده و از فروش ملک یاد شده از طرف معاونت مالی و اقتصاد شهری به معاونت فنی و عمرانی معمول شود.

لازم به ذکر است مفاد صورتجلسه با تأیید شهرداری تهران لازم‌الاجراست و اجرای مفاد مندرج در این صورتجلسه در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد تأکید است.

این نامه به امضای کاظمی رئیس دفتر شهردار، عبدالحمید امامی معاون مالی اداری، صفا صبوری‌دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران رسیده است.

همچنین مرتضی الویری یکی از شهرداران تهران که به صورت موقت در عمارت گلستان زندگی می‌کرد به خبرنگار فارس، گفت: آنجا خانه شهرداران تهران نبود یک ساختمانی بود که شهرداری خریده بود و به صورت موقت بنده زمانی که شهردار شدم آنجا زندگی کردم.

وی ادامه داد: من در جایی که بودم گفتند ایمنی‌اش مناسب نیست موقتی به این ملک آمدم تا محل دیگری تهیه کنم.

عضو فعلی شورای شهر تهران گفت: آن ساختمان خریداری شده بود و ما فکر می‌کردیم که مرکز ارتباطات آن را مهمان‌سرا کرده است الان هم اطلاعی ندارم که کاربری آن چگونه است و همچنین از تخلیه آن خبر ندارم.

بر اساس این گزارش، عمارت گلستان که گفته می‌شود برای دوره پهلوی اول است، شهرداری تصمیم دارد آن را بفروشد و پول آن را خرج پروژه‌های نیمه‌تمام کند. این در حالی است که در این ملک برخی از شهرداران زندگی کرده و به نام خانه شهرداران نام گرفته است حتی محمدعلی نجفی اولین شهردار اصلاح‌طلبان در دوره پنجم مدیریت شهری طی بازدید از این عمارت دستور نقاشی آن را داد و حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای این عمارت هزینه شد و حتی با نظر یکی از نزدیکان نجفی این عمارت با رنگ سبز نقاشی شد. چند روزی است که عمارت تخلیه شده و قرار است به زودی به فروش برسد.

شهرداران تهران شهرداران تهران شهرداران تهران شهرداران تهران شهرداران تهران

 

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->