شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد
سرخط خبرها

عیار مردانه مدیریت درخراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۵۷۴۰
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
عیار مردانه مدیریت درخراسان رضوی
معاون رئیس‌جمهور از رشد اندک تعداد مدیران زن در استان می‌گوید
فرزانه شهامت - رونمایی از سند ارتقای وضیعت زنان و خانواده در خراسان رضوی مهم‌ترین دستور کار جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بود که صبح پنجشنبه به ریاست استاندار و با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.
آن‌طور که معاون رئیـــس‌جمهور می‌گفت این سند به دنبال افزایش مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد است.
از مهم‌ترین صحبت‌های معصومه ابتکار در این جلسه موضوع عدالت جنسیتی بود که به عنوان زیرشاخه‌ای از مفهوم قسط این‌طور به آن اشاره کرد: عدالت جنسیتی از آن مواردی است که نیازمند تلاش بیشتر و پرداخت دقیق‌تر است. تحقق عدالت جنسیتی باید با نگاه دینی و انقلابی باشد. ما به دلیل سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تکالیف برنامه ششم توسعه و راهبرد‌های ریاست جمهوری به موضوع ورود پیدا کردیم و تصمیم گرفتیم به جای صدور دستورالعمل از تهران، وارد انعقاد تفاهم‌نامه با استان‌ها شویم تا با شرایط و ظرفیت‌های خودشان کار را پیش ببرند.
او با بیان اینکه خراسان رضوی بیست‌و یکمین استانی است که سند یادشده در آن تهیه می‌شود، گفت: اهداف سند، چیز تازه‌ای نیست، بنابراین غالبا نیاز به اعتبار تازه‌ای ندارد.

سهم زنان خانه‌دار در GDP
ابتکار ایجاد تعادل بین فعالیت‌های اجتماعی و وظایف در خانواده، بسترسازی برای اشتغال متناسب با رشته تحصیلی دختران دانش‌آموخته و دسترسی مساوی به فضا‌های ورزشی برای زنان را از مصادیق عدالت جنسیتی برشمرد و با تأکید بر اصلاح و به‌روز کردن دیدگاه‌ها در مورد نقش‌های اقتصادی بانوان گفت: بر اساس پژوهش انجام‌شده در سال‌های ۸۵ و ۹۵ نقش زنان خانه‌دار در GDP، ۲۲ تا ۳۰ درصد است. در‌حالی‌که تصور ذهنی عموم این است که زنان خانه‌دار در این شاخص نقشی ندارند.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: باید بعد اقتصادی نقش‌های زنانه را مثلا در فرزندآوری درست تحلیل کرد تا اگر زن کارگر یا کارمند به مرخصی زایمان می‌رود، به جای تحلیل منفی از تأثیر اقتصادی این مرخصی، به بعد مثبت آن در تأمین نیروی انسانی تأکید کرد.
تأکید بر برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور طیف‌های سیاسی مختلف، از دیگر نکات صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور بود که برای داشتن دولت و حاکمیت قوی و حکمرانی خوب بر آن تأکید کرد و گفت: نقش شورای محترم نگهبان با تعیین صلاحیت‌ها در تحقق این مهم تعیین‌کننده است.
ابتکار با تحسین اقدام استاندار خراسان رضوی در انتخاب معاون زن اظهار کرد: از ادارات کل و دستگاه‌های اجرایی استان انتظار داریم براساس شاخص ۳۰ درصد تعیین‌شده از سوی رئیس‌جمهور برای استفاده از مدیران زن اقدام کنند. این کار باید بر اساس توانمندی و شایستگی زنان و با هدف دادن فرصت حضور به بانوان توانمند باشد.

رشد کُند
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگیِ معاونت زنان ریاست جمهوری نیز در همین ارتباط میانگین رشد تعداد مدیران زن در استانداری‌ها و ادارات کل کشور در ۲ سال منتهی به شهریور امسال را ۴۸.۷ درصد اعلام کرد و گفت: رشد تعداد مدیران زن در خراسان رضوی، کمتر از کشور است.
بنا بر اعلام زهرا جواهریان، خراسان‌رضوی از نظر شاخص «رشد تعداد مدیران زن در استانداری‌ها و ادارات کل کشور» بین ۳۱ استان، رتبه بیست‌و هفتم را دارد. این در حالی است که بر اساس سرشماری سال ۹۵، رتبه استان در تعداد دانش‌آموختگان زن در مقاطع فوق لیسانس و دکتری ۵ است.

در دست اقدام
ابتکار در حاشیه جلسه، با استناد به داده‌های مرکز آمار ایران به جمعیت ۳.۵ میلیون نفری زنان سرپرست خانوار کشور اشاره کرد و گفت که شناسایی افراد نیازمند حمایت و بدون شغل در اولویت قرار دارد. چند طرح توانمندسازی با همکاری وزارتخانه‌ها در حال انجام است که ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد. به صورت مستمر نتایج طرح‌ها را ارزیابی می‌کنیم و می‌دانیم که موفقیت طرح را مشارکت بخش خصوصی تضمین می‌کند. او در مورد توجه معاونت به زنان روستایی به طرحی اشاره کرد که از سال ۹۶ با همکاری جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف سم و کود و تولید محصولات ارگانیک انجام می‌شود و تاکنون منجر به تولید ۴۸ محصول استاندارد از سوی زنان روستایی شده است.
به گفته معاون رئیس‌جمهور تولید گیاهان دارویی، حفاظت از منابع طبیعی و توسعه بوم‌گردی ۳ طرحی است که امسال معاونت زنان با رویکرد آموزشی اقتصادی برای زنان روستایی در دستور کار دارد.

تفسیر داده‌های اقتصادی
اســتـــانـــدار خراسان‌رضوی نیز در حاشیه این جلسه با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی ۵۲.۵ درصدی در خراسان رضوی که بالاتر از میانگین کشوری است، نرخ ۶.۳ درصدی بیکاری که پارسال ۹ درصد بود و پایین‌تر بودن نرخ بیکاری استان از نرخ بیکاری کشور به میزان ۴ درصد، داده‌های یادشده را این‌طور تفسیر کرد: این اعداد یعنی مردم استان امید به زندگی دارند، یعنی در خراسان رضوی دعوا‌های سیاسی کمتر شده است و برای توسعه استان همدلی وجود دارد. این‌ها رشد اقتصادی استان را موجب شده است.
علیرضا رزم‌حسینی با بیان اینکه فکر می‌کنم رشد اقتصادی استان، بالاتر از میانگین کشور باشد، ۲ نکته را هم اضافه کرد. نخست اینکه با هر یک درصد افزایش نرخ مشارکت اقتصادی حدود ۵۲ هزار نفر جوینده کار جدید در استان متقاضی شغل می‌شوند و دوم اینکه هرقدر هم شغل در استان ایجاد شود، به دلیل وجود مضجع شریف رضوی و مهاجرپذیر بودن استان، باز هم متقاضی وجود دارد. او به همکاری مشترک بین استانداری و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان و توانمندسازی آن‌ها اشاره کرد و گفت: بخشی از کار در حاشیه مشهد مقدس با همکاری بسیار متمرکز با شهرداری در حال انجام است. بخش دیگر کار هم معطوف به توانمندسازی زنان روستایی است که از قدیم در اقتصاد روستا سهیم بوده‌اند.

میانگین تخصیص، ۵۲ درصد
رئیس سازمان مــــدیریـت و برنامه‌ریزی استان نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت اعتبارات استان داد و گفت: مجموع ابلاغ اعتبارات استان (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای) ۲۴۶۳ میلیارد تومان است که میزان تخصیص آن تا پایان دی، ۵۲ درصد بوده است. رضا جمشیدی ادامه داد: میزان تخصیص برای ۸۸۸ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای، ۷۶ درصد و برای ۱۵۷۵ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، ۳۸ درصد معادل ۶۰۸ میلیارد تومان است.
به گفته وی از این ۶۰۸ میلیارد تومان، ۸۴ میلیارد تومان به صورت نقدی و بقیه به صورت اسناد خزانه با سررسید ۱ تا ۳ سال تخصیص پیدا کرده است.

افزایش امید به کاریابی
معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی استان به معاون رئیس‌جمهور ارائه کرد. ورود ۱۶۳ معین به توانمندسازی مردم، مطالعه ۱۱۲۵ روستا، تعریف ۳۵۰۰ کسب‌و‌کار و ثبت فعالیت ۵۶ معین با ۸۸۳ پروژه در سامانه ارزیابی عملکرد معین‌های اقتصادی، داده‌های اصلی در گزارش علی رسولیان بود.
به گفته وی با افزایش امید به پیدا کردن شغل در میان زنان و مردان استان، نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی به ۵۲.۵ درصد رسیده که ۸ درصد بیش از میانگین کشور است، اما با وجود این اقبال به کاریابی، نرخ بیکاری استان در پاییز ۶.۳ است که ۴ درصد کمتر از متوسط کشوری است.
معاون استاندار اضافه کرد: برآورد ما این است که خراسان رضوی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه‌گذاری دارد.
او با اشاره به شناسایی ۱۱۲۸ میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری در استان اضافه کرد: در مشهد ۲۰۰ پروژه با ظرفیت سرمایه‌گذاری ۹۰ هزار میلیارد تومان شناسایی شده است که هفته آینده با حضور وزیر اقتصاد برای تأمین اعتبار برخی از آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.
پرداخت ۱۷۹۰ میلیارد تومان وام ازدواج در ۹ ماهه امسال به ۵۷ هزار زوج و تراز مثبت یک میلیارد دلاری بازرگانی استان از دیگر بخش‌های گزارش او بود.
در این جلسه ۲۶ مصوبه کارگروه امور زیربنایی و تغییرات جزئی در مصوبات قبلی شورای برنامه‌ریزی درباره توزیع درون شهرستانی اعتبارات به تصویب رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->