جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش باران تا یکشنبه هفته آینده در نقاط مختلف کشور (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تعرفه خدمات پزشکی قانونی سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟ جزییات تازه از قتل ۲ جوان در جشن تولد خونین در گلمکان خراسان رضوی + عکس دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (۲۹ فروردین)
سرخط خبرها

کابوس «کرونا»

  • کد خبر: ۱۵۷۴۷
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
کابوس «کرونا»
درباره ویروس جدیدی که در چین شایع شده و دنیا را نگران کرده است.
ایمان فروزان‌نیا - این روز‌ها در گوشه و کنار دنیا تصویر‌هایی که آدم را یاد فیلم‌های آخرالزمانی می‌اندازند زیاد شده‌اند. از یک طرف استرالیا در آتش می‌سوزد و هم‌زمان درگیر طوفان هم شده است، از طرف دیگر تصاویر و ویدئو‌های ترسناکی از چین به جهان مخابره می‌شود، تصاویری که حکایت از شیوع یک ویروس مرگبار در چین دارد. شهر‌های چین پر شده است از نیرو‌های بهداشت با لباس‌های سراسر پوشیده که مشغول پاشیدن مواد شیمیایی به در و دیوار شهرند.
رفت‌وآمد آمبولانس‌ها در شهر زیاد شده است، مردمی که ماسک زده‌اند به صورت ناگهانی بیهوش می‌شوند و بر زمین می‌افتند و خیلی‌ها به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند تا مواد غذایی ذخیره کنند. «کرونا» نام کابوس جدیدی است که خواب راحت را از چشم مردم بسیاری از کشور‌های دنیا ربوده است.


کرونا چیست و چقدر شیوع یافته است؟
 
به آن «ویروس ووهان» یا «کرونا ۲۰۱۹» هم می‌گویند. اولین بار چند ماه قبل در شهر ووهان چین دیده شد و حالا ۲۵ استان چین را در بر گرفته و در ۱۱ کشور دیگر هم دیده شده است. این ویروس نامش را از شکل خود گرفته است. هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی این ویروس شبیه به یک تاج خورشیدی است و کلمه «کرونا» به معنی ساختاری شبیه تاج است. علائم ابتلا به این ویروس شامل سرفه، مشکل در تنفس و تب است و ممکن است در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به یک ذات‌الریه مرگبار منجر شود.
 
طبق اخبار، تا دیروز بیش از ۸۰۰ نفر در سطح جهان به ویروس کرونا ۲۰۱۹ مبتلا شده‌اند و ۲۰ نفر هم در چین جان باخته‌اند. هنوز نحوه شیوع و راه‌های سرایت این بیماری به طور کامل مشخص نیست. گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه اولِ بیماران کارگر یا مشتریان یک بازار عمده‌فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند. برخی‌ها می‌گویند منبع این ویروس گوشت‌های فراوری‌شده و حیوانات زنده قابل مصرف مثل مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، خفاش، جوجه‌تیغی و خزندگان بوده است.


وضعیت آخرالزمانی چین

دولت چین خیلی سریع و با سخت‌گیری زیاد سعی دارد جلو شیوع ویروس کرونا را بگیرد. شهر ووهان به عنوان محل شروع این بیماری با ۱۱ میلیون جمعیت به طور کامل قرنطینه شده است. مأموران بهداشت هرروز نقاط مختلف شهر را با مواد شیمیایی به صورت گسترده ضدعفونی می‌کنند.
تمام مردم شهر ماسک به صورت دارند. به دلیل قرنطینه و قطع شدن ورود و خروج به شهر، مردم به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند و از ترس قحطی، بیش از نیاز خرید می‌کنند. علاوه بر ووهان، ۴ شهر دیگر استان «خو بی» چین هم قرنطینه شده‌اند و ساکنان آن حق ندارند شهر را ترک کنند. دولت چین برای مهار ویروس، در مجموع حدود ۲۰ میلیون نفر را در محل زندگی‌شان حبس کرده است.
خبر رسیده است مسعود سعادتی، لژیونر فوتسال ایران در تیم «ووهانگ» چین، هم جزو افرادی است که در قرنطینه گیر افتاده است و نمی‌تواند از شهر خارج شود.
رئیس‌جمهور چین حتی جشن‌های سال جدید چینی را لغو کرده است. به‌زودی بیش از ۶۰۰ میلیون چینی سفر‌های سال نو خود را آغاز می‌کنند و احتمال دارد این ویروس باعث اخلال جدی در این سفر‌ها شود. کرونا حتی روی سینما‌های چین هم تأثیر گذاشته است.
مقامات چینی برای مقابله با گسترش این ویروس، نمایش فیلم در ۷۰ هزار سالن سینما را تعطیل کرده‌اند.


دنیا نگران تکرار یک کابوس مرگبار
 
شیوع کرونا در چین بسیاری از کشور‌های دنیا را هم درگیر کرده و به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. موارد ابتلا به کرونا تا حالا در کشور‌هایی مثل تایلند، ویتنام، ژاپن، هنگ‌کنگ، ماکائو، عربستان سعودی، آمریکا، کره جنوبی و ... گزارش شده است. البته تعداد این مبتلایان در کشور‌های دیگر به‌جز چین نهایتا ۴ نفر بوده است، ولی یک تجربه تاریخی ترسناک باعث شده است این کشور‌ها به فکر بستن راه ورود بیماری به خاکشان بیفتند.
اگر یادتان باشد، سال ۲۰۰۳ ویروسی به نام سارس کل دنیا را با یک چالش جدی مواجه کرد. هزاران نفر به این ویروس مبتلا شدند و ۷۷۰ نفر بر اثر آن جان دادند. سارس هم اتفاقا از چین شیوع پیدا کرد و با ویروس جدید کرونا از یک خانواده است.
این ترس باعث شده است کشوری مثل کره شمالی، تمام ورودی‌های کشورش را ببندد و هیچ گردشگری را به کره راه ندهد. بسیاری از کشور‌ها در این موقع از سال پذیرای هزاران چینی هستند که در تعطیلات سال نو قصد سفر خارجی دارند.
برای همین، مسافران پرواز‌های چین در کشور‌هایی مثل ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، استرالیا و ... به شدت بررسی می‌شوند و حتی ممکن است قرنطینه شوند. نگرانی از شیوع دوباره یک بیماری مرگبار به قدری بالا رفته که روی قیمت نفت هم تأثیر گذاشته و منجر به سقوط قیمت نفت خام شده است.
پیش‌بینی می‌شود کرونا روی اقتصاد چین تأثیر منفی بگذارد، همان‌طور که در سال ۲۰۰۳ ویروس سارس در چین رشد اقتصادی این کشور را کند کرد و میزان مسافرت‌ها به خاک چین را به‌شدت کاهش داد.


 آیا در ایران هم باید نگران باشیم

خوشبختانه تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز خبری از دیده شدن ویروس کرونا در ایران یا حتی کشور‌های همسایه مان منتشر نشده است. رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفته است: «هیچ موردی از ویروس کرونا که اخیرا در جنوب شرقی آسیا به‌ویژه در چین دیده شده است در ایران نیست.» برخی از مردم و کاربران فضای مجازی نگران این بودند که چرا ایران پرواز‌های ورودی از چین را کنسل نکرده است، اما طبق گفته‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، این پرواز‌ها از شانگ‌های و گوانگ‌ژو بین چین و ایران برقرار است و این ۲ منطقه به ویروس کرونا مبتلا نیستند.
البته این موضوع باعث نشده است مراقبت‌های مرزی برای پیشگیری از بروز این بیماری در فرودگاه‌های بین‌المللی فعال نشود. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داده است مسافرانی که از چین می‌آیند در فرودگاه از نظر علائم ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا کنترل خواهند شد.
گویا روش تشخیص این بیماری مشخص شده است و آلمانی‌ها کیت تشخیص این بیماری را تهیه کرده‌اند. ایران هم برای تهیه این کیت‌ها اقدام کرده است. نوع دیگری از ویروس کرونا سال ۲۰۱۴ در نزدیکی ایران، یعنی عربستان، شیوع پیدا کرد، اما آن زمان هم با اقدامات پیشگیرانه، راه ورود و شیوع آن در کشور بسته شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->