۱۰ مورد از حادثه سازترین تخلفات رانندگی| رانندگی با عینک برای چه کسانی اجباری است؟ پسر جوان به جنایتش اعتراف کرد| خفه کردن پدر با کمربند و چاقو زدن به او جزئیات قتل هولناک زن صیغه‌ای به دست نگهبان شب در مشهد سرنوشت باورنکردنی جوان کارتن خواب مشهدی| پدر و مادرم پزشک هستند برخورد ۲ خودرو در جاده مشهد - نیشابور یک فوتی و پنج مصدوم در پی داشت (۱۳ تیر ۱۴۰۳) هشدار: مرگ‌ومیر بیماری هاری به مرز خطر رسیده است انتقال پیکر ۹ نفر از حجاج فوت‌شده به ایران (۱۳ تیر ۱۴۰۳) خروج حدود ۶۰ درصد حجاج ایرانی از مکه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) سازمان غذا و دارو هشدار داد: خطر ابتلا به سرطان به علت برنزه کردن پوست یک فوتی و چهار مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در مشهد+تصاویر (۱۳ تیرماه ۱۴۰۳) آیا مصرف مکمل‌های غذایی تاثیری در پیشگیری یا بهبود علائم تب دانگی دارد؟ احکام رتبه‌بندی بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صادر شد جمع‌آوری ۱۶۲ معتاد متجاهر در مشهد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) واریز علی الحساب ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | بازنشستگان حساب خود را چک کنند (۱۳ تیر ۱۴۰۳) تب دنگی در مشهد سیر افزایشی ندارد | احتمال آلودگی بالا پشه آئدس از شهریور ۱۴۰۳ به سلامتی خود در دهه ۳۰ زندگی اهمیت بیشتری دهید گردشگری شهری ابزاری برای نیل توسعه پایدار دستگیری ۴ شرور در بولوار رسالت مشهد چرا دستکاری جوش‌های «مثلث خطر» صورت ممکن است به قیمت جانمان تمام شود؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

گفتمان گفتگو

  • کد خبر: ۱۵۷۵۱۶
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
گفتمان گفتگو
بار‌ها این جمله دکتر شریعتی را شنیده ایم که «برای خراب کردن یک حقیقت، یک دفاع بد، مؤثرتر از یک حمله خوب است».

بار‌ها این جمله دکتر شریعتی را شنیده ایم که «برای خراب کردن یک حقیقت، یک دفاع بد، مؤثرتر از یک حمله خوب است». بله، دفاع بد، امروزه یک فن است؛ به عنوان مثال همگان واقف اند که وقتی تمرکز رسانه‌ای و اجتماعی روی یک قضیه‌ای مثل حجاب زیاد است، سنجیده عمل کردن و سنجیده سخن گفتن بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

بنابراین، گاهی انسان متحیر می‌ماند که برخی رفتار‌ها به اسم امربه معروف و نهی ازمنکر از سوی چهره‌هایی با ظاهر حزب اللهی، از سر نشناختن اوضاع است یا با نیات دیگری دنبال می‌شود. آنچه واضح است، این است که برخوردنکردن با چنین اقداماتی می‌تواند به یک رویه ناصحیح با عنوان «خودحق بینی» تبدیل شود که ضدگفت وگو است؛ چون کسی که موضعش را حق مطلق قلمداد می‌کند، نمی‌تواند به گفتگو تن بدهد.

در تبیین این مسئله باید گفت اینکه سلیقه و منش خودمان را به عنوان واقعیت و حقیقت و مهم‌تر از آن به عنوان موضع رسمی نظام درباره موضوعی بیان کنیم، شاید برای گوینده تبعاتی نداشته باشد، اما برای نظام و اعتماد عمومی و تحریک افکار عمومی به شدت خطرناک است. این رویه بدترین دفاع از مواضع نظام در موضوعی مانند حجاب قلمداد می‌شود و به جای اینکه جاذبه ایجاد کند، بیشتر دافعه خواهد داشت. نکته بد ماجرا این است که با اینکه حق به جانب فضای داخلی است، با چنین واکنش‌ها و رویکرد‌هایی ورق به نفع تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی برمی گردد و مصداق عینی بازی در میدان دشمنان تلقی می‌شود.

اینجاست که آن ابهامات به صورت خوره به جان فکر انسان می‌افتد و از خود می‌پرسد که این رفتار‌ها از سر خیرخواهی است یا از سر تخریب و ضربه به وجهه دین و نظام؟! اینجاست که باید بدانیم نسبی اندیشی در امور اجتماعی و فرهنگی به معنی نفی یا سلب حقانیت از موضع خود نیست، بلکه به معنای این است که احتمال اشتباه درباره موضع خاصی از خود یا احتمال وجود حقیقتی در گفتار رقیب را بپذیریم؛ بنابراین نسبی اندیشی مانع خودحق بینی است.

در این مسیر، تکلیف قطعی برخی دوستان که نسبی اندیشی ندارند، دفاع نکردن است، زیرا هیچ پاس گلی مثل دفاع بد، رقیب را در معرض گل زنی قرار نمی‌دهد. از طرفی، برخی افرادی که مسلح و مجهز به علم و حلم توأم اند، نباید شانه خالی کنند و باید در دل میدان حرف و طعنه بشنوند، آماج تهمت‌ها و توهین‌ها قرار بگیرند، فریاد بشنوند و در پاسخ، فقط روشنگری، تبیین و ترمیم کنند و دیگر هیچ. چون اگر «تبیین» ساده بود، پیش از آن لفظ «جهاد» نمی‌آمد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->