رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت شهر اصفهان عادی است| ادامه پرواز هواپیما‌ها در فرودگاه شهید بهشتی بازگشت وضعیت عادی پروازها به تمامی فرودگاه‌های کشور شهر اصفهان در امنیت و آرامش است + فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم
سرخط خبرها

چین: روابط آمریکا- تایوان را محکوم می‌کنیم

  • کد خبر: ۱۵۷۵۲۴
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
چین: روابط آمریکا- تایوان را محکوم می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (پنجشنبه) ضمن محکوم کردن تماس‌های رسمی میان آمریکا و تایوان، از واشنگتن خواست تا ارتقاء این روابط را متوقف کند و در عین حال تاکید کرد که چین آماده است تا "اقدامات سخت و قاطعی" را برای دفاع از حاکمیت کشورش انجام دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روز چهارشنبه تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سایر قانون‌گذاران آمریکایی در لس آنجلس دیدار کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اظهار کرد: آمریکا با تایوان نسبت به فعالیت‌های سیاسی "جدایی‌طلبان استقلال تایون" تبانی می‌کند و از طرفی آمریکا روابط رسمی خود را با تایوان ارتقاء و ادامه می‌دهد. این مسئله اصل "چین واحد" و شروط بیانیه‌های مشترک چین-آمریکا را نقض می‌کند. این موضوع به شدت به حاکمیت و تمامیت ارضی چین تجاوز می‌کند و سیگنال‌های اشتباه به نیروهای "جدایی‌طلبان استقلال تایوان" می‌فرستد. چین قویا با این موضوع مخالفت و آن را محکوم می‌کند.

این سخنگو در ادامه تصریح کرد: مسئله تایوان جزو منافع اصلی چین و همچنین خط قرمز پکن است که واشنگتن نباید از آن عبور کند. دنبال کردن "استقلال تایوان" به هیچ جایی نمی‌رسد و چین در این زمینه "اقدامات سخت و قاطعی" را برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود انجام خواهد داد.

وی افزود: چین از واشنگتن می‌خواهد تا تماس‌های رسمی با تایوان را متوقف و از ارتقاء روابطش با این جزیره پرهیز کند.

در پایان این بیانیه ذکر شده است: ما باری دیگر از ایالات متحده آمریکا می‌خواهیم تا به اصل چین واحد و شروط و مفاد بیانیه‌های مشترک آمریکا-چین پایبند باشند. ما از آمریکا می‌خواهیم از ایجاد عواملی که موجب تشدید تنش‌ها در تنگه تایوان می‌شود، خودداری کند و بیش از این در چنین مسیر غلط و خطرناکی گام برندارد.

دفتر امور تایوان وابسته به شورای دولتی چین هم امروز اعلام کرد: اقدامات فعلی تایوان واقعیتی مبنی بر اینکه این جزیره "بخش جدایی ناپذیر" چین است را تغییر نمی‌دهد، بلکه صرفا تایوان را به آستانه خطرناک یک جنگ سوق می‌دهد.

این دفتر در بیانیه‌ای عنوان کرد: تایوان به اشتباه وضعیت را ارزیابی می‌کند و تصورش این است که می‌تواند از موقعیت رقابتی میان چین و آمریکا استفاده کرده و در راستای "استقلالش" به آمریکا تکیه کند. اقدامات تایوان بسیار بی‌قاعده و بدون حساب و کتاب شده است و در این مسیر صرفا نیروهای خارجی را جذب خود می‌کند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال سفر رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا و دیدار و گفت‌وگوهایش با مک‌کارتی در لس آنجلس، چین کشتی‌های جنگی خود را در اطراف آب‌های تایوان مستقر کرد.

وزارت دفاع تایوان امروز صبح اعلام کرد: سه کشتی جنگی در آب‌های این جزیره شناسایی شده‌اند. همچنین یک بالگرد ضد زیردریایی از منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان عبور کرده است.

این درحالیست که تسای اینگ-ون روز چهارشنبه گفت‌وگوهایی را با کوین مک‌کارتی برگزار کرد و ضمن تشکر و قدردانی گفت که چنین گفت‌وگوهایی نشان می‌دهد که تایوان از "حمایت بین‌المللی" برخوردار است.

این رئیس‌جمهور تایوان به خبرنگاران گفت: حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا مردم تایوان را مطمئن می‌کند که ما "منزوی و تنها" نیستیم.

کوین مک‌کارتی نیز به نوبه خود پس از اتمام گفت‌وگوها تاکید کرد که این روابط "اهمیت عمیقی بر دنیای آزاد" دارد.

این رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان متعهد شد و خاطرنشان کرد که این مسئله همچنان ادامه خواهد یافت.

وی مدعی شد: آنچه که ما از تاریخ می‌دانیم، ارسال تسلیحات بهترین کار است و به مردم اجازه بازدارندگی از یک جنگ را می‌دهد. این درس مهمی است که ما از جنگ اوکراین آموختیم و پی بردیم که صرفا تحریم‌ها کسی را متوقف نخواهد کرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->