فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

روایت محمدعلی بهمنی از اولین زیارت حرم مطهر رضوی در ۶۳ سالگی

  • کد خبر: ۱۵۸۶
  • ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۶
روایت محمدعلی بهمنی از اولین زیارت حرم مطهر رضوی در ۶۳ سالگی
محمدعلی بهمنی که امسال عضو هیئت داوران جشنواره شعر رضوی (با گرایش شعر سپید و ترانه) است این روایت را در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرده است.

گروه ادبیات | شهرآرانیوز - تا شصت‌وسه‌سالگی برای زیارت به مشهد نرفته بودم. برای داوری جشنواره شعری با موضوع امام رضا(ع) به این شهر دعوت شده و اتفاقا شرمنده بودم. نیمه‌های شب با همسرم به حرم رفتیم. در کمال تعجب دیدم با وجود آنکه زمستان بود و سرمای سختی وجود داشت، سراسر حرم سرشار از آدم‌هایی بود که برای زیارت آمده بودند.


در حالت شرمندگی و بیماری‌ که آن ایام به آن مبتلا بودم زیر لب خطاب به حضرت اظهار شرمساری کردم. گذشت و بعد از زیارت در صحن منتظر همسرم بودم.


ناگهان این شعر آمد «شرمنده‌ام که همت آهو نداشتم/ شصت‌وسه سال راه به این سو نداشتم» و اتفاقا نگران بودم که چون کاغذ همراهم نبود فراموشم بشود. آنجا در بارگاه رضوی به این درک رسیدم که شعر است که شاعر را می‌سراید و نه برعکس. اینکه شاعر بنشیند و از سر فراغت شعری بگوید کار به سرانجام نمی‌رسد. شعر مرغوب به فرد الهام می‌شود نه اینکه محصول تلاش شاعر باشد.


معمولا شعرهای سفارشی ضعیف از کار در می‌آیند و مــــاندگـار نمی‌شوند، مگر اینکه سفارش‌دهنده نه فرد و نهاد و جشنواره، بلکه خود همان موضوع باشد که خودش را به شاعر تحمیل کرده است. البته مطالعه هم در مرغوب شدن اشعار شاعران مذهبی تأثیرگذار است. درست است که ماجرای شعر خوب در قالب الهام اتفاق می‌افتد اما نباید فراموش کرد مطالعه بیشتر، بینش وسیع‌تری به شاعر می‌دهد.


الهامات شاعرانه هم به چنین شاعری در ظرفی بزرگ‌تر اتفاق می‌افتد و می‌توان انتظار داشت شاهد شعری مرغوب‌تر و خلاقانه‌تر باشیم. اینکه شاعری به جشنواره‌ای دعوت شود و صرفا برای آن جشنواره و به نیت دریافت جایزه‌ شعر بگوید کاری غیرشاعرانه، اضافی و بچه‌گانه است. البته اگر شاعر از لحاظ ذهنی با محتوایی که قرار است بگوید سنخیت داشته باشد نمی‌توان از او در این بخش گله‌ای کرد و کارش مورد تأیید است.


*محمدعلی بهمنی که امسال عضو هیئت داوران جشنواره شعر رضوی (با گرایش شعر سپید و ترانه) است این روایت را در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->