تأیید طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها | صحت انتخابات در تمام حوزه‌ها به تایید رسید جوزپ بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد ترامپ دولت بایدن را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی مقایسه کرد فرماندار مشهد: هزار و ۶۴ شعبه اخذ رای در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات فعال خواهند بود وزارت بهداشت فلسطین نسبت به فاجعه پزشکی بی‌سابقه در غزه هشدار داد حماس از عادی بودن روابط خود با قطر خبرداد تجارت و اوکراین محور گفت‌وگوی ماکرون با شی پیام رئیس‌جمهور چین به نشست سازمان همکاری اسلامی جهاد تبیین و مدیریت جهادی نمونه بارز و عینی مقابله با جنگ شناختی دشمن است ورود ناو «شهید مهدوی» به نیمکره جنوبی زمین ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند حماس هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیرد امیرعبداللهیان: فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد
سرخط خبرها

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۴ فرودین ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۵۸۶۸۷
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۴ فرودین ۱۴۰۲)
در این بسته خبری نگاهی به مهم‌ترین تحولات امروز جهان می‌اندازیم.

به گزارش شهرآرانیوز، اهم رویداد‌های بین‌المللی طی روزی که گذشت در ادامه می‌آید:

عربستان و سوریه برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و پرواز‌ها بیانیه صادر کردند | ۵ کشور مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند

ریاض و دمشق بامداد امروز و در پایان سفر رسمی فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه، به شهر جده عربستان در پاسخ به دعوت شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه این کشور، یک بیانیه مطبوعاتی مشترک صادر کردند که در آن ضمن استقبال از آغاز روند از سرگیری خدمات کنسولی و پرواز‌های میان ۲ کشور، اهمیت تقویت امنیت و مبارزه با تروریسم در همه اشکال را مورد تاکید قرار دادند.

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۴ فرودین ۱۴۰۲)
خبرگزاری عربستان سعودی (واس) نوشته در این بیانیه مطبوعاتی مشترک که چهارشنبه شب منتشر شد، آمده است: پادشاهی عربستان سعودی در چارچوب علاقه و اهتمام به هر چیزی که در خدمت مسائل امت عرب و توسعه منافع کشور‌ها و ملت‌های آن باشد از فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه، برای سفر به عربستان دعوت کرد و وزیر امور خارجه سوریه در ۲۱ رمضان بنا به دعوت فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان از این کشور دیدن کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نشستی بین ۲ طرف برگزار شد که در آن تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به راه حل سیاسی در حل بحران سوریه که وحدت، امنیت، ثبات، هویت عربی و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند، به گونه‌ای که به نفع مردم این کشور باشد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین ۲ طرف در زمینه اهمیت حل مشکلات بشردوستانه، فراهم کردن بستر مناسب برای رسیدن کمک‌ها به تمام مناطق سوریه، ایجاد شرایط لازم برای بازگشت پناهندگان و آوارگان سوری به مناطق خود و پایان دادن به رنج آن‌ها و ایجاد زمینه بازگشت امن آن‌ها به کشورشان و اتخاذ تدابیر بیشتر که به تثبیت اوضاع در سرتاسر خاک سوریه کمک می‌کند، توافق کردند.

البته برخی مسئولان عرب در گفتگو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اظهار داشتند کمپین تحت رهبری ریاض برای بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب با مقاومت برخی از متحدان خود مواجه شده که این امر باعث شکست تلاش‌های پادشاهی عربستان برای آشتی با دولت سوریه و نیز رهبری بازآرایی ژئوپلیتیکی گسترده تری در خاورمیانه است.

مقامات عرب اظهار داشتند دست‌کم پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مراکش، کویت، قطر و یمن در حال حاضر مخالف پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه هستند. آن‌ها می‌گویند که حتی مصر که در ماه‌های اخیر روابط خود را با سوریه احیا کرده و هم پیمان قوی عربستان به شمار می‌رود مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

قطر و بحرین هم پس از ۶ سال دوری دوباره روابط دیپلماتیک خویش را آغاز کردند

روسیا الیوم نوشت خبرگزاری‌های رسمی قطر (قنا) و بحرین (بنا) بامداد امروز گزارش دادند که کمیته پیگیری روابط میان ۲ کشور روز چهارشنبه دومین نشست خود را در مقر دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار کرده است.

ریاست هیات بحرینی در نشست کمیته را عبدالله بن احمد آل خلیفه، معاون سیاسی وزارت خارجه این کشور و ریاست هیات قطری را احمد بن حسن الحمادی، دبیر کل وزارت خارجه این کشور، بر عهده داشت.

در این نشست موضوعات مندرج در دستور کار بررسی و نتایج نشست نخست کمیته قانونی مشترک و کمیته امنیتی مشترک مورد توجه قرار گرفت. تصمیم به از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ۲ کشور طبق اصول منشور سازمان ملل و احکام معاهده روابط دیپلماتیک وین در سال ۱۹۶۱ اتخاذ شد.
واشنگتن از دبیر کل سازمان ملل جاسوسی کرده است

بر اساس افشاگری‌های جدید در اسناد طبقه‌بندی شده آمریکا که در فضای مجازی منتشر شده، واشنگتن آنتونیو گوترش، دبیر کل ملل متحد را زیر نظر داشته و از او جاسوسی می‌کرده است.

بی‌بی‌سی نوشته اسناد افشا شده نشان می‌دهد که واشنگتن معتقد است آنتونیو گوترش بیش از حد مایل است که منافع روسیه را برآورده کند.

این پرونده‌ها حاوی چندین سند از ارتباطات خصوصی گوترش و معاونش است.

این آخرین مورد از افشای اسناد محرمانه است. این اسناد حاوین نظرات صریح گوترش در مورد جنگ در اوکراین و تعدادی از رهبران آفریقایی است.

سیمور هرش: زلنسکی و تیمش حداقل ۴۰۰ میلیون دلار از کمک‌های واشنگتن را سرقت کرده‌اند

سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی، معتقد است ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و مقامات ارشد او صد‌ها میلیون دلار از مالیات‌دهندگان آمریکایی را خورده‌اند و فساد در اوکراین ممکن است برابر با آنچه در افغانستان دیده می‌شود، باشد.

آرتی نوشته هرش در مقاله جدیدی در ساب‌استک Substack با استناد به تخمین سیا مدعی شد که زلنسکی و همراهانش سال گذشته حداقل ۴۰۰ میلیون دلار از بودجه ایالات متحده برای خرید سوخت دیزل اختلاس کرده‌اند.

ظاهرا کی‌یف سوخت دیزلی را که برای جنگ ضروری است، از خود روسیه خریداری می‌کند و در این فرآیند مبالغ زیادی از بودجه ایالات متحده را که برای پرداخت سوخت اختصاص داده شده، صرف می‌کند. پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر اینکه چگونه فرآورده‌های نفتی منشا روسیه از طریق بلغارستان و لتونی به اوکراین راه یافته بودند، منتشر شده بود.

هرش سطح فساد در اوکراین را با آنچه در افغانستان دیده می‌شد، زمانی که یک دولت تحت حمایت ایالات متحده در کابل مسئول بود، مقایسه کرده است. به گفته منابع وی وزارتخانه‌ها در کی‌یف برای ایجاد شرکت‌هایی به منظور صادرات سلاح و مهمات رقابت می‌کنند و مقامات مربوطه از رشوه‌ها سود می‌برند.

در همین حال دولت آمریکا اعلام کرده که هیچ مدرکی مبنی بر انتقال تسلیحات غربی در اوکراین به جا‌های دیگر ندیده است. هرش به نقل از یک منبع اطلاعاتی به ملاقات ماه ژانویه بین زلنسکی و ویلیام برنز، رئیس سیا، اشاره کرد. ظاهرا این مقام آمریکایی فهرستی متشکل از ۳۵ ژنرال و وزیری را ارائه کرده که سیا به عنوان فاسد شناخته است. این منبع توضیح داد که مقامات ارشد اوکراینی همچنین شکایت کردند که زلنسکی «سهم بیشتری از پول را نسبت به ژنرال‌ها می‌برده است» و این دیدار را با صحنه‌ای از یک فیلم اوباش دهه ۱۹۵۰ مقایسه کرد.

آمریکا پس از افشای حضورش در اوکراین، در مورد آن توضیح داد

خبرگزاری راشا تودی نوشته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره سند فاش شده مبنی بر اینکه واشنگتن و برخی از متحدانش در ناتو، نیرو‌های ویژه در اوکراین مستقر کرده‌اند، به «حضور نظامی کوچک آمریکا» اعتراف کرد، اما ادعا کرد که این نیرو‌ها فقط در سفارت آمریکا در کی‌یف فعالیت می‌کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار فاکس نیوز از افشای تعداد نیرو‌های آمریکایی مستقر خودداری کرد.

کربی گفت: حضور نظامی کوچک ایالات متحده در سفارت مرتبط با دفتر وابسته‌های دفاعی است تا به ما کمک کند در مورد اطلاعاتی که به داخل و خارج اوکراین می‌رود، کار کنیم؛ بنابراین آن‌ها به سفارت ما و آن وابسته دفاعی مرتبط هستند.

این مسئول در کاخ سفید افزود که نیرو‌های آمریکایی در میدان نبرد نمی‌جنگند.

پیشتر و در روز سه‌شنبه روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که نزدیک به ۱۰۰ نیروی ویژه ناتو از جمله ۵۰ نفر از بریتانیا، از اول مارس در داخل اوکراین فعالیت می‌کنند. در این گزارش که طبق اسناد فاش شده پنتاگون است، آمده که ایالات متحده ۱۴ نیروی ویژه و فرانسه ۱۵ نیروی ویژه در این کشور دارد. براساس گزارش یک رسانه انگلیسی دیگر تحت عنوان دی‌کلسیفاید، از ۱۰۰ آمریکایی که به طور رسمی در اوکراین حضور دارند، ۷۱ نفر توسط وزارت امور خارجه و ۲۹ نفر در پنتاگون استخدام شده‌اند.

هشدار حزب الله به نتانیاهو: مقاومت اسرائیل را غرق در موشک می‌کند

النشره نوشت هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، تاکید کرد: مقاومت متوقف نشده بلکه رشد کرد و بزرگتر شد تا اینکه امروز تبدیل به یک محور شده است. این محور مقاومت تبدیل به یک رویکرد استراتژیک موثر برای پایان دادن به رژیم غاصب شده است.

وی عنوان کرد که رزمندگان مقاومت امروز موشک‌هایی را در اختیار دارند تا اسرائیل را در آن غرق کنند و این رژیم را از بین ببرند. رزمندگان مقاومت، مشت ملت‌های جهان اسلام، موشک‌های مقاومت و تخصص و توانمندی‌های آنان، همگی در خدمت مقابله بزرگی است که به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها برای آن عجله دارند.

پاکستان قرار است به اوکراین کمک نظامی کند

معاون وزیر خارجه اوکراین طی روز‌های آتی در سفری چهارروزه به هند سفر و همزمان نیز روابط دفاعی خود را با پاکستان نیز تقویت می‌کند.

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۴ فرودین ۱۴۰۲)
به گفته ایندیپندنت پاکستان در ماه جاری ۲۳۰ کانتینر مملو از تجهیزات دفاعی را با کشتی از بندر کراچی به اوکراین ارسال خواهد کرد. این کشتی‌های حامل تجهیزات جنگی، پرچم‌های آمریکا و اروپا را به اهتزاز در خواهند آورد. مقصد این کشتی‌های حامل تانک و موشک، بندر‌های لهستان و آلمان است.

نصرالله از حرکت جهان به سمت پایان هژمونی آمریکا خبر داد

المیادین در گزارشی از سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، آورده که وی در سخنانی گفته امسال شاهد شکست پروژه‌های تروریسم و تجاوز و آغاز استقبال کشور‌های منطقه از گزینه‌های آتش‌بس و گفتگو بودیم.

وی اضافه کرد: حرکت به سمت حل و فصل مشکلات فی‌مابین به بستن در‌های فتنه و درگیری‌های داخلی که دشمن بر روی آن‌ها حساب باز کرده، کمک خواهد کرد.
نصرالله ادامه داد: این تفاهم‌ها روی پروژه‌های عادی‌سازی تاثیر خواهد گذاشت.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: جهان به سمت نظام جهانی چندقطبی حرکت می‌کند که این، به معنای پایان هژمونی تک‌قطبی آمریکاست.

آمریکایی‌ها افشاکننده اسناد محرمانه شان را شناسایی کردند

سه مقام آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی به شبکه تلویزیونی به سی‌بی‌اس نیوز گفتند که مقامات پلیس فدرال فرد مظنون به افشای اسناد دفاعی و اطلاعاتی محرمانه را شناسایی کرده‌اند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که مظنون مردی به نام جک تکسیراست. نیویورک تایمز که برای اولین بار نام او را فاش کرد، گزارش داد که او یک عضو ۲۱ ساله از شاخه ۱۰۲ اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست است.

پیش از این روزنامه گزارش واشنگتن‌پست در گزارشی از یک جامعه مجازی کوچک در دیسکورد (یک رسانه مخصوص بازیگران بازی‌های کامپیوتری) گفته بود که به نظر می‌رسد اسناد مزبور برای اولین بار توسط مدیر این گروه به اشتراک گذاشته شده است.

این روزنامه در گزارش خود افزود: کسی که برای اولین بار اسناد را به اشتراک گذاشته بود، به نام او جی OG شناخته می‌شد و در یک پایگاه نظامی کار می‌کرد. سایر اعضای گروه به این رسانه گفتند که این فرد انگیزه سیاسی یا ایدئولوژیکی ندارد و انتظار نداشته اسناد خارج از این گروه به اشتراک گذاشته شود.

تماس تلفنی نخست‌وزیر پاکستان با رئیس‌جمهور کشورمان

روابط عمومی دفتر نخست‌وزیری پاکستان امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: محمد شهباز شریف طی تماس تلفنی با حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از سرگیری روابط دوجانبه ایران و پاکستان را به وی تبریک گفت.

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۴ فرودین ۱۴۰۲)
در این بیانیه آمده است: شهباز شریف بر تعهد پاکستان به تقویت روابط دوجانبه با ایران در همه زمینه‌های مورد علاقه متقابل به ویژه تجارت، همکاری‌های انرژی، امنیت و ثبات منطقه‌ای تاکید کرد.

وی با ابراز خرسندی از عملیاتی شدن خط انتقال برق از پولان به گبد در پاکستان، از همکاری دولت ایران در این زمینه قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی نیز در این تماس با ابراز نگرانی عمیق از تحولات اخیر فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه در هتک حرمت مسجدالاقصی ابراز امیدواری کرد، کشور‌های اسلامی با تشکیل جبهه واحد و منسجم مانع از تداوم اقدامات ددمنشانه صهیونیست‌ها شوند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه ۲ کشور، خاطرنشان کرد: امید است این روابط به ویژه در حوزه اقتصادی و انرژی بیش از پیش گسترش یابد. سیاست تقویت روابط با همسایگان و توسعه روابط با کشور‌های اسلامی از رویکرد‌های اصلی دولت سیزدهم است.

تصویب یک میلیارد دلار یورو برای جبران هزینه‌های کشور اروپایی ارسال‌کننده تسلیحات به اوکراین

سایت پراودای اوکراین نوشت شورای اتحادیه اروپا تخصیص یک میلیارد یورو را به منظور جبران هزینه‌ای که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که به اوکراین مهمات عرضه می‌کنند، تصویب کرد.

روز پنجشنبه، ۱۳ آوریل، ۲۴ فروردین، شورای اتحادیه اروپا این تخصیص را در چارچوب صندوق صلح اروپا (EPF) به منظور حمایت از نیرو‌های مسلح اوکراین تصویب کرد.
این اقدام به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا هزینه مهمات کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را که از انبار‌های خود مهمات اوکراین را تامین کرده‌اند یا در نتیجه تغییر برنامه سفارش برای بخش‌های دفاعی خود در بازه زمانی ۹ فوریه تا ۳۱ می ۲۰۲۳ جبران کند. تصمیم امروز مربوط به بخش اول معاهده شورای اتحادیه اروپاست که در ۲۰ مارس ۲۰۲۳ با هدف تسریع منابع مهمات و خرید مشترک گلوله‌های توپخانه امضا شد.

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۴ فرودین ۱۴۰۲)
جوزپ بورل، نماینده اتحادیه اروپا، در این خصوص اظهار کرد: با تصمیم امروز، ما بخش اول توافق تاریخی را که رهبران اتحادیه اروپا در مورد حمایت از تامین فوری مهمات مورد نیاز نیرو‌های مسلح اوکراین امضا کردند را اجرایی کردیم.

امیرعبداللهیان: الگوی حل مشکلات افغانستان باید توسط نهاد‌های بین‌المللی حمایت شود

وزیر خارجه کشورمان که برای حضور در نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، پاکستان، روسیه و چین درباره فغانستان به شهر سمرقند ازبکستان سفر کرده بود، در سخنرانی خود با اشاره به یک سال و ۹ ماه که از تحولات افغانستان و تغییر ساختار سیاسی این کشور می‌گذرد، گفت: در این مدت تلاش همه ما کمک به تثیبت اوضاع و آرامش مردم رنجدیده افغانستان بوده است. در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی پیشتاز بوده و سهم بزرگی در کمک به افغان‌ها برای عبور از بحران ایفا نموده است.

وی تاکید کرد: تجربه چند دهه ناآرامی در افغانستان نشان می‌دهد تنها راه برقراری آرامش و ثبات در این کشور حضور و مشارکت همه اقوام و گروه‌ها در حکومت و تشکیل دولت فراگیر است. توصیه کشور‌های منطقه به حکومت سرپرستی افغانستان برای تشکیل حکومت فراگیر به مفهوم مداخله در امور داخلی این کشور نبوده بلکه نصیحتی دلسوزانه برای کمک به حکمرانی خوب توسط آن‌هاست. بدیهی است معرفی و انتخاب نمایندگان اقوام و گروه‌های افغانستانی برای حضور در حکومت بر عهده افغان‌هاست.

امیرعبداللهیان ادامه داد: همین امر در خصوص حقوق زنان و دختران نیز صدق می‌کند. گذشته از آنکه در اسلام هیچگونه ممنوعیتی برای تحصیل و اشتغال بانوان وجود ندارد، در عین حال نگرانی‌های حکومت سرپرست برای فراهم آوردن زمینه‌های شرعی لازم برای این امر قابل درک بوده و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مشارکت مستقیم در تحصیل و آموزش دختران افغان، آمادگی خود را برای ارائه همه‌گونه کمک‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به حکومت سرپرست جهت تامین شرایط تحصیل دختران اعلام کرده است. هم‌اینک نزدیک ۷۰۰ هزار دانش‌آموز و بیش از ۴۰ هزار دانشجوی افغانستانی در حال تحصیل در مراکز تحصیلی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که مشکلات متراکم منطقه‌ای و به ویژه افغانستان با یک الگو و مدل همکاری‌های منطقه‌ای که باید توسط سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی حمایت شود، قابل حل و مدیریت است. افغانستان بایستی به جغرافیای تعامل و همکاری برای کشور‌های منطقه تبدیل شود. لازمه این امر پرهیز از رقابت ناسالم و کمک به یکدیگر برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه در این کشور است.

منابع: ایسنا و ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->