فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

برای کتاب این رسانه خاموش

  • کد خبر: ۱۵۹۲۳۱
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
برای کتاب این رسانه خاموش
در آستانه برپایی نمایشگاه کتاب تهران هستیم؛ نمایشگاهی که سال هاست قرارگاه اصلی جامعه کتاب خوان و کتاب دوست است.

کتاب یکی از شاخص‌های مهم فرهنگی است؛ چه شمارگان و مجلدات منتشرشده طی سال، چه میزان خوانندگان و چه چرخه اقتصادی بازار نشر. در آستانه برپایی نمایشگاه کتاب تهران هستیم؛ نمایشگاهی که سال هاست قرارگاه اصلی جامعه کتاب خوان و کتاب دوست است.

متأسفانه تورم زیاد چندسالی است این شاخص فرهنگی را به شدت دچار آسیب کرده و کاهش شمارگان کتاب‌های منتشرشده توسط ناشران، چه دولتی و چه خصوصی، بیان کننده این واقعیت تلخ است. گرانی کاغذ و هزینه‌های چاپ و انبارداری و حمل ونقل و دستمزد کارگر و اجاره بهای مغازه و دفتر نیز دلیل روشنی برای گرانی بی حدومرز کتاب است.

اخیرا از یک نهاد فرهنگی یک کالابرگ خرید کتاب برای من فرستاده بودند به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان. به زحمت توانستم از پایگاه معرفی شده توسط آن نهاد محترم با مرحمتیِ عنایت شده، یک جلد کتاب بخرم! در صورتی که با همین مبلغ، یکی دوسال پیش می‌شد چند کتاب تهیه کرد. همین یک مورد کافی است که مدیران فرهنگی کشور بدانند تورم با مطالعه نسبت عکس دارد و تورم زیاد، مطالعه کم را به همراه خواهد داشت.

در این موقعیت چه باید کرد؟ خبر تعطیلی چند نشر و فروشگاه معتبر کتاب در یکی دو سال گذشته، از اخبار تلخ حوزه فرهنگ بود که رسانه‌ها و مدیران به راحتی از کنار آن گذشتند.

البته برای سیاست گذارانی که فعلا در معیشت مردم درمانده اند، نباید نسخه فرهنگی پیچید که اگر هم این نسخه را خرد ورزان و دلسوزان فرهنگ بپیچند، احتمالا باید گشت و گشت تا گوش شنوایی برای آن یافت.

ولی جامعه کتاب خوان که از قضا از اقشار فرودست جامعه هستند، باید در این شرایط چه کنند؟ با کتاب خداحافظی کنند یا به عضویت در کتابخانه‌های عمومی بسنده کنند؟ کتابخانه‌هایی که با تنگ‌نظری سیاست گذاران از بسیاری از کتاب‌های خوب و شاخص محروم اند.

به نظر می‌رسد در این وانفسا یارانه کتاب برای اهلش بسیار ضروری است؛ یارانه پیوسته و منظم، نه اینکه مبلغی ناچیز آن هم سالی یک بار به مناسبت نمایشگاه کتاب. مبلغی که احتمالا امسال با تورم افسارگسیخته به زحمت به خرید یک یا دو کتاب قد می‌دهد. اختصاص کاغذ و ملزومات چاپ برای انتشارات و چاپخانه‌ها از ضروریات حوزه نشر است که اگر جدی به آن پرداخته نشود، به زودی شاهد تعطیلی بسیاری از نشر‌ها و کتاب فروشی‌ها خواهیم بود و به قول خواجه:

خدای را به می‌ام شست وشوی خرقه کنید
که من نمی‌شنوم بوی خوش از این اوضاع

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->