نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آنچه باید درباره غذا‌های کنسروی بدانید دستگیری سارق حرفه‌ای موبایل با پوشش زنانه در مشهد + عکس شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی سرگذشت تلخ زنی در مشهد که به تله مرد شیطان صفت افتاد جوان مرگ مغزی در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو ۲ پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) متناسب‌سازی حقوق بیشترین دغدغه بازنشستگان است آخرین جزئیات درباره نحوه دایمی شدن قرارداد‌های کارگران، مدت زمان بیمه بیکاری و میزانِ حق مسکن تداوم بارش باران در نقاط مختلف کشور (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر تیغ ماهی در گلو گیر کرد چه کار کنیم؟ ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟ دمنوش‌هایی که شکم و پهلو را آب می‌کنند | بهترین زمان خوردن دمنوش لاغری
سرخط خبرها

ناکامی کلاهبرداران مشهدی با هوشیاری پلیس فتا

  • کد خبر: ۱۶۰۲۷۳
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
ناکامی کلاهبرداران مشهدی با هوشیاری پلیس فتا
ماجرای یک کلاهبرداری چند لایه که با هوشیاری پلیس فتا در مشهد ناکام ماند.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ بیکاری همچون مرضی لاعلاج به جان زندگی‌اش افتاده بود و ذره‌ذره آبش می‌کرد، یکی از بستگان پا پیش گذاشته بود تا ظاهرا دردهایش را کمی تسکین دهد، در برابر این تسکین موقت، فردی دیگر بر اثر یک کنجکاوی زندگی‌اش متلاطم شد و در آستانه باختن آن بود، در این میان خوشبختانه عملکرد درخشان پلیس فتای خراسان‌رضوی جلو یک کلاهبرداری بزرگ را گرفت و آن را در نطفه خفه کرد.

ماجرای این پرونده از یک کنجکاوی آغاز شده بود. مردی در شهرستان چناران پیامکی از بانک دریافت کرده بود که ظاهرا از او خواسته بود برای وکالتی کردن حسابش چنین و چنان کند. او نیز بی‌توجه به ماهیت پیام که از سرشماره شخصی برایش ارسال شده بود، قدم به قدم هرکاری از او خواسته شده را انجام داده بود.

این فرد پس از هدایت به یک درگاه بانکی اطلاعات کارت بانکی‌اش را وارد کرده بود، ظاهرا اتفاق خاصی نیفتاده بود، اما ساعتی بعد با پیامک برداشت غیرمجاز صد میلیون تومانی از حسابش روبه‌رو شد.
مرد فکر کرد اشتباهی رخ داده است و خودش را به بانک رساند، اما متصدی بانک اعلام کرد که این گردش مالی بزرگ در حسابش ظاهرا به صورت قانونی انجام شده است و هیچ ردپایی از هک شدن حسابش وجود ندارد. در ادامه نیز از او خواسته شد تا برای پیگیری موضوع به پلیس فتا و دادسرا مراجعه کند.

ثبت یک فیشینگ حرفه‌ای

با ورود مرد جوان به پلیس فتا و اعلام شکایت، بلافاصله تشریفات قانونی انجام شد. بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا نشان داد که پیامک ارسالی به او جعلی بوده است و او در دام فیشینگ‌بازان افتاده است. این شیادان ابتدا با شگرد‌های مسموم خود به پیام‌های گوشی قربانی دسترسی یافته‌اند و سپس با دسترسی به اطلاعات کارت بانکی، توانسته‌اند اندوخته یک عمر این فرد را بربایند.

یک سرنخ مهم

پس از پیگیری‌های کارشناسان پلیس فتا، مشخص شد که این پرونده یک تفاوت عمده و چندین شباهت با پرونده‌های فیشینگ دارد. تفاوت عمده‌اش که همان لحظه مشخص شد موضوع انتقال پول به حساب یک مشهدی بود که از قضا برخلاف دیگر پرونده‌ها این پول همچنان در این حساب مانده بود. معمولا در سایر پرونده‌ها پول‌های سرقتی تحت عناوین مختلف به گردش در می‌آید و بیشتر صرف خرید کالا در سایت‌های واسطه‌گر یا خرید تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌ها می‌شود. شباهت این پرونده هم در استفاده از کارت اجاره‌ای بود.

شناسایی یک متهم

با هماهنگی‌های قضایی صورت گرفته، فردی که پول در حسابش بود در مشهد شناسایی و فراخوانده شد. او در پاسخ به سؤالات کارشناسان در واریز صد میلیون تومان به حسابش اعلام کرد که روحش نیز از وجود این همه پول بی‌خبر بوده است.
او در ادامه اعلام کرد که بیکار است و نمی‌داند چگونه امورات زندگی‌اش را بگذراند تا اینکه شوهر خواهرش به او پیشنهاد حضور در فضای مجازی و دورکاری را داده است و طبق مستنداتی که ارائه داد مشخص شد کارت عابر بانکش نیز دست شوهر خواهرش به امانت بوده است.

او همچنین گفت که شوهرخواهرش او را راهنمایی کرده تا در یک صرافی آنلاین احراز هویت کند و با پول‌هایی که در ازای دورکاری به حسابش واریز شده است، اقدام به خرید رمزارز کند و آن را به کیف پول‌های مختلفی انتقال دهد و به ازای این کار‌ها ماهانه حقوق خوبی دریافت کند.

خوش‌شانسی محض

پلیس متوجه شد که همچنان وجوه سرقتی در حساب این فرد وجود دارد و او نتوانسته به‌موقع خواسته‌های شوهرخواهرش را عملی کند. در واقع این موضوع یک خطر بزرگ را از او دور کرده بود، زیرا در صورت جابه‌جایی وجوه، او باید پاسخگوی مال‌باخته می‌بود و پول‌های او را برمی‌گرداند.

با دستور سرهنگ علی‌اکبر قرائی‌پور، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی و هماهنگی قضایی خوشبختانه وجوه سرقتی در حساب قربانی مسدود و پس از اقدامات لازم به حساب مال‌باخته برگشت داده شد.

سرهنگ قرائی‌پور با اشاره به اینکه تحقیقات برای شناسایی دیگر عاملان این پرونده کلاهبرداری ادامه دارد بیان کرد: شهروندان توجه داشته باشند هرگونه کلیک بر روی لینک‌های ناشناس ممکن است عواقب تلخی برایشان در پی داشته باشد و اگر به انجام اقدامی در فضای مجازی مشکوک بودند می‌توانند با شماره ۰۹۶۳۸۰ فوریت‌های سایبری تماس بگیرند و پیش از هر اقدامی مشورت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->