تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

تشریح پرونده خودکشی دختر مشهدی در بهزیستی از زبان معاون دادستان

  • کد خبر: ۱۶۰۷۱۴
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
تشریح پرونده خودکشی دختر مشهدی در بهزیستی از زبان معاون دادستان
ماجرای خودکشی «مژده» دختر جوانی در یکی از مراکز بهزیستی مشهد، ۶ بهمن سال گذشته با عنوان «خودکشی دختر ۱۹ ساله در یک مرکز بهزیستی مشهد» منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در پیگیری این موضوع، ۱۱ بهمن ماه نیز گزارشی دیگر با عنوان «ورود بازرسی بهزیستی کشور به موضوع خودکشی مژده» منتشر شد که در آن مدیر کل دفتر بازرسی بهزیستی کشور اظهار کرده بود: «اگر اثبات شود که بهزیستی چه در بدنه آن مرکز، چه در بدنه شهرستان و چه در بدنه مدیریتی استان مرتکب قصوری بوده باشد، قاطعانه با آن برخورد می‌شود». این در حالی است که با گذشت بیش از سه ماه از وقوع این حادثه، هنوز از چگونگی رسیدگی سازمان بهزیستی کشور به تخلفات یا اهمال احتمالی در ماجرای خودکشی مژده خبری نیست.

قابلیت بررسی موضوع از حیث تخلفات سازمانی و اهمال در انجام وظایف

نیره عابدین زاده، معاون دادستان مشهد در پاسخ به این سوال که تاکنون چه بررسی‌ها و تصمیماتی درباره پرونده خودکشی مژده صورت گرفته است؟ گفت: موضوع واجد دو جنبه عنوان مجرمانه و نیز تخلفات سازمانی است؛ جنبه مجرمانه آن مرتبط با مباحث قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و موضوع فوت مرحوم و احراز موضوع خودکشی یا دیگر کشی است. به دلیل سن مرحوم که بالای ۱۸ سال داشته از شمول قانون حمایت از اطفال و نوجوانان خارج است لیکن موضوع در شعبه بازپرسی رسیدگی می‌شود. ما نیز به عنوان وظایف عمومی دادستان از باب نظارت بر وظایف سازمان‌های متولی امور اجتماعی، تحقیقاتی را از لحظه دریافت خبر تاکنون انجام می‌دهیم. اگر هم وصف مجرمانه موضوع از ناحیه دادسرا رد شود، به نظر از حیث تخلفات سازمانی و اهمال در انجام وظایف یا نبود نظارت سازمانی موضوع قابلیت بررسی توسط سازمان بهزیستی کشور را خواهد داشت.

معاون دادستان مشهد در پاسخ به این سوال که آیا در این پرونده، قصور یا اهمال توسط مسئولان مرکز، مدیران بهزیستی و... تشخیص داده شده است؟ اظهار کرد: به هر حال بهزیستی موظف است نیرو‌های تحت امر را آموزش کافی دهد و بر عملکرد آن‌ها نظارت کامل داشته باشد. تمام نیرو‌های مرتبط با آسیب دیدگان اجتماعی باید دارای تخصص و مهارت کافی برای پیشگیری از خطرات این چنینی و نحوه شناسایی و مواجهه صحیح با خطرات جدی باشند.

عابدین زاده تاکید کرد: در این باره عنوان واقعه مجرمانه در دست بررسی است، اهمال و تخلف سازمانی را نیز باید سازمان بهزیستی کشور اعلام کند، به هر حال نواقصی در نحوه اقدام بهزیستی بوده است که این واقعه رخ داده لیکن سازمان متولی باید اقدام کند، بازپرسی نیز در صورت مواجهه با هر گونه واقعه مجرمانه قطعا برخورد کیفری لازم را در دستور کار قرار خواهد داد.

قصور در ارائه خدمات حمایتی به افراد در معرض رفتار‌های خود آسیب رسان قابل پیگیری است

عابدین زاده در پاسخ به این سوال که آیا بهزیستی کشور با دادستانی برای پیگیری این موضوع در تماس بوده اند؟ گفت: سازمان بهزیستی کشور علی الظاهر به مشهد مراجعه داشته و در سازمان بهزیستی موضوع را بررسی کرده اند، اما با ما صحبتی نداشته اند و از نتایج تحقیقات داخلی آن‌ها بی خبر هستیم.

معاون دادستان مشهد در پاسخ به این سوال که در ماجرای خودکشی ساجده که سال ۹۹ رخ داد، شما همان ابتدا موضع گیری قاطعانه‌ای داشتید و اعلام کردید از صدر تا ذیل بهزیستی مقصر هستند، در این پرونده هم انتظار چنین پیگیری و موضع گیری قاطعانه‌ای بود که شاهدش نبودیم، دلیل چیست؟ اظهار کرد: نوع اطلاع رسانی در خطرات آسیب رسان باید مطابق پروتکل‌های علمی باشد، گاه انتشار یا تکرار برخی وقایع ناگوار سبب نوعی وقایع مشابه می‌شود، بنابراین انتشار این اخبار باید به گونه‌ای باشد که صرفا سبب نگرانی مردم نشود بلکه ضمن مطالبه گری که حق قانونی مردم است، نوعی آموزش ضمنی برای کسانی باشد که ممکن است با این واقعه مواجه شوند و در آن لحظات خاص بدانند که امکان کمک به آن‌ها وجود دارد و بر سازمان‌های متولی از حیث ارائه خدمات تخصصی به متقاضیان دریافت کمک، نظارت شود.

وی افزود: انتشار نحوه و شیوه آسیب رساندن افراد، موضوعی است که مطابق پروتکل‌های بین المللی، ناصحیح است، آن چه حائز اهمیت است این است که قصور در ارائه خدمات حمایتی به افراد در معرض رفتار‌های خود آسیب رسان قابل پیگیری است، شهروندان محترم چنان چه با فردی مواجه هستند که تصمیمات خود آسیب رسان دارد، می‌توانند در موارد بحران با ۱۲۳ تماس بگیرند و در دیگر موارد از مشاوره ۱۴۸۰ کمک بگیرند یا در صورت امکان حتما از روان شناس یا روان پزشک مشورت بگیرند و چنان چه سازمان بهزیستی در حوزه وظایف ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) خود دچار اهمال بود، می‌توانند موضوع را به ما اعلام کنند.

منبع: خراسان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->