سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی، باعث تسلط به ابزار هنر و ادب برای تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد نگاهی به فیلم‌سینمایی «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» اثر سیدعلی موسوی‌نژاد| درکی درست از بازخوانی تاریخ وحقیقت
سرخط خبرها

گردهمایی شاعران و نویسندگان مشهدی برای بزرگداشت حکیم عمر خیام

  • کد خبر: ۱۶۴۷۹۴
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
گردهمایی شاعران و نویسندگان مشهدی برای بزرگداشت حکیم عمر خیام
همزمان با روز بزرگداشت حکیم عمر خیام، مراسم بزرگداشت این شاعر و ادیب و دانشمند ایرانی به همت انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، همزمان با فرارسیدن ۲۸ اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری، جمعی از نویسندگان و شاعران گرد هم آمدند تا ضمن بزرگداشت این شاعر و دانشمند پرآوازه خراسانی، از خیام و اشعار او بگویند و برای او بسرایند.

در این مراسم که به همت انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان و با همکاری مکتب بافت مشهد برگزار شد، حاضران در مراسم ضمن بیان بخش‌هایی از زندگی حکیم عمر خیام و آثار وی در زمینه‌های مختلف، به بیان نظرات و آرای دیگر اندیشمندان معاصر و پس از خیام درباره او پرداختند. از روحیه پرسشگر او گفتند و از رباعیات او خواندند.

در بخشی از این مراسم نیز با اشاره به رسم مردم بوشهر در خیام خوانی و استفاده توامان از اشعار خیام در کنار موسیقی محلی این خطه، بخشی از خیام خوانی دانش آموزان بوشهری برای حاضران به نمایش در آمد.

گفتنی است غیاث الدین ابوالفتح عُمر بن ابراهیم خیام نیشابوری (۵۱۰-۴۲۷ ه. ش) فیلسوف، ریاضیدان، ستاره شناس و رباعی سرای ایرانی دوره سلجوقی و مشهور به «همه چیز دان» بود. به القابی از جمله «امام» و «حجه الحق» مشهور بود. از بزرگترین دانشمندان عصر خود بود و هوشی سرشار داشت. جایگاه علمی خیام، بسیار برتر از آن است که صرفا به واسطه جایگاه ادبی شهرت داشته باشد. اما رباعیات خیام شهرت جهانی دارد و به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده است. در فقه، فلسفه، نجوم و ریاضیات به شهرت رسیده بود و در علم طب نیز مهارت داشت. «کتاب جبر»، «رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات اقلیدس»، «میزان الحکم»، «رساله فی الوجود»، «نوروزنامه» و «رباعیات» از جمله آثاری است که از خیام بر جا مانده است. یکی از حفره‌های «ماه» و و سیارک ۳۰۹۵ به افتخار این حکیم بزرگ به نام وی نامگذاری شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->