پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی، فقط ۱۴ درصد! اداره کل صمت خراسان رضوی طی ۸ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ رتبه سوم کشور در تعداد پرونده کشف کالای قاچاق را کسب کرده است ۹ مزرعه ماهی خاویاری در خراسان رضوی فعال است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲ دی ۱۴۰۳) | ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز عرضه سنگین دلار، تتر و درهم از فردا (۳ دی ۱۴۰۳) قانون پیش فروش مسکن اصلاح می‌شود جلسه مجلس با همتی و فرزین برای بررسی افزایش قیمت ارز، سه‌شنبه (۴ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود کدام آپارتمان‌ها در وضعیت رکود بازار مسکن خریدار دارند؟ (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | عبده تبریزی: قیمت پایین برق و گاز اقتصاد ایران را آشفته کرده است دلار حواله از ۶۳ هزار تومان عبور کرد (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | قالیباف: گرانی‌های قیمت ارز و کمبود برق و گاز این روزها مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است زیان ۲۵۰ همتی صنایع درپی قطعی برق برنامه‌های مجلس برای حمایت از بورس چیست؟ |رونق بازار سرمایه با بازار توافقی ارز دستور پزشکیان برای تسریع در پرداخت وام ازدواج سرنوشت نامعلوم تعهدات مالی سفرهای استانی دولت سیزدهم به خراسان رضوی واریز سود به حساب بیش از ۲۰ میلیون سهامدار در پاییز ۱۴۰۳ جلسه غیرعلنی مجلس در مورد نوسانات نرخ ارز برگزار شد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) | هویج کیلویی ۱۰ هزار تومان
سرخط خبرها

از کارت گارانتی چه کالا‌هایی و با چه شرایطی می‌توان شکایت کرد؟

  • کد خبر: ۱۶۵۱۰۳
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
از کارت گارانتی چه کالا‌هایی و با چه شرایطی می‌توان شکایت کرد؟
طبق گفته‌های مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، فرایند ثبت شکایت از ابتدای امسال فراهم شده و در حال حاضر مردم می‌توانند روی گارانتی نامعتبر گروه‌های کالایی موبایل، لپ‌تاپ، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی شکایت ثبت کنند؛ اما درحوزه لوازم خانگی خارجی، به جز کولرگازی و اتوی برقی، سایر لوازم خانگی وارداتی، قاچاق هستند و به همین دلیل در سامانه جامع گارانتی شکایتی از آن‌ها ثبت نمی‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، طرح اولیه سامانه جامع گارانتی در سال ۱۳۹۸ نوشته شده و در حال حاضر با هدف یکپارچه‌سازی خدمات پس از فروش در کشور، فاز نخست آن بهره‌برداری شده است. در این فاز امکان استعلام اصالت گارانتی کالا برای افراد مهیا شده است. این سامانه یکی از زیرسامانه‌های مربوط به حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و یکی از اهداف توسعه آن، حذف رویه‌های کاغذی برای تاییدیه شبکه خدمات پس از فروش بوده است.
مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق استعلام شناسه رهگیری یا IMI در سامانه جامع گارانتی، استفاده از اپلیکیشن سامانه جامع تجارت و استفاده از کد دستوری *۴*۷۷۷۷# اصالت گارانتی کالای خود را استعلام کنند. اخیرا درباره جزئیات امکانات سامانه جامع گارانتی و کالا‌هایی که امکان شکایت از آن‌ها وجود دارد، احسان تشکری، مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، توضیحاتی درباره جزئیات این سامانه ارائه کرده که در این گزارش به بخش‌های مهمی از آن پرداخته‌ایم.

 امکانات سامانه جامع گارانتی

مخاطب اصلی این سامانه در درجه اول مصرف‌کنندگان و در درجه دوم شرکت‌های خدمات پس از فروش هستند. در این سامانه مصرف‌کننده می‌تواند از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود. به عبارت دقیق‌تر برای خرید کالا‌های دارای کد یا شناسه رهگیری و کالا‌های سیم‌کارت‌خور دارای IMEI، مصرف‌کننده قبل از خرید می‌تواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کد رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود. همچنین اگر مصرف‌کننده از شرکت خدمات پس از فروش شکایت داشته باشد، این شکایت همان روز بررسی و به کارتابل شرکت گارانتی کننده ارسال می‌شود و این شرکت هفت روز زمان دارد تا این مورد را بررسی کند. در این مرحله اگر صلح صورت نگیرد و رضایت حاصل نشود شکایت به سامانه بازرسی وزارت صمت ارسال خواهد شد.

گفتنی است طبق گفته‌های مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، فرایند ثبت شکایت از ابتدای سال ۱۴۰۲ فراهم شده و در این مدت ۳۰۰ شکایت در این سامانه ثبت شده که از این بین بیش از ۲۰۰ شکایت مختومه شدند و به صلح رسیدند و بقیه در حال بررسی هستند.

امکان دیگری که در این سامانه وجود دارد، به نمایش گذاشتن شرکت‌های گارانتی کننده غیرمجاز است که از طریق اتحادیه‌ها یا مصرف‌کنندگان معرفی شدند. در کنار این امکان، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر با طبقه‌بندی نیز معرفی شده است. به طور مثال اگر مصرف‌کننده قصد خرید لپ‌تاپ با برند خاصی را دارد می‌تواند در سامانه جامع گارانتی، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر در آن برند را شناسایی کنند. در این سامانه مردم می‌توانند نظرات خود را ثبت کنند و نمره‌ای که ارزیاب به این شرکت داده را نیز ببینند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. همچنین با هدف حذف کارت‌های گارانتی فیزیکی، مصرف‌کنندگان در این سامانه کارتابلی دارند که در آن تمام وسایلی که خریداری کرده و گارانتی آن‌ها فعال شده، به ثبت رسیده است.

در سامانه جامع گارانتی برای شرکت‌های گارانتی کننده نیز امکاناتی وجود دارد؛ از جمله اینکه تاییدیه خدمات پس از فروش برای کالا‌های وارداتی در گذشته به صورت کاغذی صادر می‌شد، اما اکنون فرایند کاملاً سیستمی شده است و کارشناس وزارت صمت درخواست‌ها را پس از بررسی، تایید یا رد می‌کند. شرکت‌ها نیز می‌توانند از وضعیت کالا‌هایی که گارانتی کرده‌اند اطلاع پیدا کنند.

 از گارانتی نامعتبر کدام کالا‌ها می‌توانید شکایت کنید؟

در حال حاضر گروه‌های کالایی موبایل، لپ‌تاپ، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی در سامانه جامع گارانتی تاییدیه خدمات پس از فروش گرفته‌اند که مردم می‌توانند روی آن شکایت ثبت کنند. البته به گفته مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، بهترین نحوه پاسخگویی از سمت گروه لوازم خانگی است که ۹۹ درصد آن کالا‌های تولید داخل هستند. اما درباره کالا‌های وارداتی، به جز کولرگازی و اتوی برقی، سایر لوازم خانگی وارداتی، قاچاق هستند و به همین دلیل در سامانه جامع گارانتی شکایتی از آن‌ها ثبت نمی‌شود.

منبع: ایران جیب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->