خودرو‌های داخلی ارزان شدند (۱۴ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی سرنوشت طلا تا یک سال آینده مراقب خرید سکه و شمش‌های خارجی طلا باشید افزایش عرضه‌ها در روز سبز بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مهر ۱۴۰۴) عامل گرانی گوشت چیست؟ | این بار پای واردکنندگان در میان است ثبات قیمت گل زعفران | افزایش اندک قیمت نگین زعفران (۱۴ مهر ۱۴۰۴) بیت کوین دوباره عقب نشست | بازار ارز‌های مجازی قرمز شد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) کالا‌هایی عجیب که با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود | زیپ، پیانو، فندق با پوست! اضافه‌شدن «بلدرچین»، «ماهی» و «میگو» به طرح کالابرگ «سوخت‌گیری بدون کارت با وارد کردن کد» ممکن نیست رکورد ثبت‌نام ایران‌خودرو شکست (۱۴ مهر ۱۴۰۴) | صف ۶ میلیون نفری برای ۷۳ هزار خودرو چگونگی ثبت‌نام جاماندگان، نوزادان و وراث متوفیان سهام عدالت و جزئیات واریز سود سهام اعلام شد نوسان مثبت دلار در بازار آزاد مشهد در کانال ۱۱۲ هزار تومان (۱۴ مهر ۱۴۰۴) انجام بیش از ۵۲ هزار بازرسی و معدوم‌سازی ۶۷ تن فرآورده غیربهداشتی دامی در خراسان رضوی دلیل افزایش قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۱۴ مهرماه ۱۴۰۴) چه بود؟ طلا امروز در مشهد کار خود را افزایشی آغاز کرد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) امروز پنجمین مرحله پیش‌فروش سکه برگزار می‌شود (۱۴ مهر ۱۴۰۴) | تحویل ۳۰ دی ماه ۱۴۰۴ کاهش قیمت دینار در مشهد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) | لیر ترکیه، ریال سعودی و درهم امارات چقدر شد؟ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) | قیمت نجومی خیار در بازار آورده تکمیل شد، اما پروژه نهضت ملی مسکن نیمه تمام ماند قیمت جهانی طلا امروز (دوشنبه، ۱۴ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | رکورد جدید اونس جهانی! جزئیات اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی + فیلم (۱۳ مهر ۱۴۰۴) آسمان کشور پویاتر شد | سرمایه‌گذاری ۱۲.۴ همتی در صنعت هوایی در دولت چهاردهم قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | افت شدید قیمت‌ها بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | عبور پراید از ۵۰۰ میلیون هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد درباره خریدوفروش طلای آب‌شده قاضی‌زاده هاشمی: وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ را به‌درستی مدیریت نمی‌کند + فیلم
سرخط خبرها

از کارت گارانتی چه کالا‌هایی و با چه شرایطی می‌توان شکایت کرد؟

  • کد خبر: ۱۶۵۱۰۳
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
از کارت گارانتی چه کالا‌هایی و با چه شرایطی می‌توان شکایت کرد؟
طبق گفته‌های مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، فرایند ثبت شکایت از ابتدای امسال فراهم شده و در حال حاضر مردم می‌توانند روی گارانتی نامعتبر گروه‌های کالایی موبایل، لپ‌تاپ، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی شکایت ثبت کنند؛ اما درحوزه لوازم خانگی خارجی، به جز کولرگازی و اتوی برقی، سایر لوازم خانگی وارداتی، قاچاق هستند و به همین دلیل در سامانه جامع گارانتی شکایتی از آن‌ها ثبت نمی‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، طرح اولیه سامانه جامع گارانتی در سال ۱۳۹۸ نوشته شده و در حال حاضر با هدف یکپارچه‌سازی خدمات پس از فروش در کشور، فاز نخست آن بهره‌برداری شده است. در این فاز امکان استعلام اصالت گارانتی کالا برای افراد مهیا شده است. این سامانه یکی از زیرسامانه‌های مربوط به حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و یکی از اهداف توسعه آن، حذف رویه‌های کاغذی برای تاییدیه شبکه خدمات پس از فروش بوده است.
مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق استعلام شناسه رهگیری یا IMI در سامانه جامع گارانتی، استفاده از اپلیکیشن سامانه جامع تجارت و استفاده از کد دستوری *۴*۷۷۷۷# اصالت گارانتی کالای خود را استعلام کنند. اخیرا درباره جزئیات امکانات سامانه جامع گارانتی و کالا‌هایی که امکان شکایت از آن‌ها وجود دارد، احسان تشکری، مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، توضیحاتی درباره جزئیات این سامانه ارائه کرده که در این گزارش به بخش‌های مهمی از آن پرداخته‌ایم.

 امکانات سامانه جامع گارانتی

مخاطب اصلی این سامانه در درجه اول مصرف‌کنندگان و در درجه دوم شرکت‌های خدمات پس از فروش هستند. در این سامانه مصرف‌کننده می‌تواند از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود. به عبارت دقیق‌تر برای خرید کالا‌های دارای کد یا شناسه رهگیری و کالا‌های سیم‌کارت‌خور دارای IMEI، مصرف‌کننده قبل از خرید می‌تواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کد رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود. همچنین اگر مصرف‌کننده از شرکت خدمات پس از فروش شکایت داشته باشد، این شکایت همان روز بررسی و به کارتابل شرکت گارانتی کننده ارسال می‌شود و این شرکت هفت روز زمان دارد تا این مورد را بررسی کند. در این مرحله اگر صلح صورت نگیرد و رضایت حاصل نشود شکایت به سامانه بازرسی وزارت صمت ارسال خواهد شد.

گفتنی است طبق گفته‌های مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، فرایند ثبت شکایت از ابتدای سال ۱۴۰۲ فراهم شده و در این مدت ۳۰۰ شکایت در این سامانه ثبت شده که از این بین بیش از ۲۰۰ شکایت مختومه شدند و به صلح رسیدند و بقیه در حال بررسی هستند.

امکان دیگری که در این سامانه وجود دارد، به نمایش گذاشتن شرکت‌های گارانتی کننده غیرمجاز است که از طریق اتحادیه‌ها یا مصرف‌کنندگان معرفی شدند. در کنار این امکان، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر با طبقه‌بندی نیز معرفی شده است. به طور مثال اگر مصرف‌کننده قصد خرید لپ‌تاپ با برند خاصی را دارد می‌تواند در سامانه جامع گارانتی، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر در آن برند را شناسایی کنند. در این سامانه مردم می‌توانند نظرات خود را ثبت کنند و نمره‌ای که ارزیاب به این شرکت داده را نیز ببینند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. همچنین با هدف حذف کارت‌های گارانتی فیزیکی، مصرف‌کنندگان در این سامانه کارتابلی دارند که در آن تمام وسایلی که خریداری کرده و گارانتی آن‌ها فعال شده، به ثبت رسیده است.

در سامانه جامع گارانتی برای شرکت‌های گارانتی کننده نیز امکاناتی وجود دارد؛ از جمله اینکه تاییدیه خدمات پس از فروش برای کالا‌های وارداتی در گذشته به صورت کاغذی صادر می‌شد، اما اکنون فرایند کاملاً سیستمی شده است و کارشناس وزارت صمت درخواست‌ها را پس از بررسی، تایید یا رد می‌کند. شرکت‌ها نیز می‌توانند از وضعیت کالا‌هایی که گارانتی کرده‌اند اطلاع پیدا کنند.

 از گارانتی نامعتبر کدام کالا‌ها می‌توانید شکایت کنید؟

در حال حاضر گروه‌های کالایی موبایل، لپ‌تاپ، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی در سامانه جامع گارانتی تاییدیه خدمات پس از فروش گرفته‌اند که مردم می‌توانند روی آن شکایت ثبت کنند. البته به گفته مسئول فنی سامانه جامع گارانتی، بهترین نحوه پاسخگویی از سمت گروه لوازم خانگی است که ۹۹ درصد آن کالا‌های تولید داخل هستند. اما درباره کالا‌های وارداتی، به جز کولرگازی و اتوی برقی، سایر لوازم خانگی وارداتی، قاچاق هستند و به همین دلیل در سامانه جامع گارانتی شکایتی از آن‌ها ثبت نمی‌شود.

منبع: ایران جیب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->