نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

پپ، سلطان بی‌رقیب لیگ جزیره

  • کد خبر: ۱۶۵۳۴۵
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
پپ، سلطان بی‌رقیب لیگ جزیره
پنجمین قهرمانی گواردیولا در هفتمین فصل حضور در فوتبال انگلیس رقم خورد.

به لطف شکست آرسنالی‌ها در ابتدای این هفته، منچسترسیتی یک‌بار دیگر و حتی پیش از برگزاری دیدار هفته ماقبل آخرش برابر چلسی، قهرمان لیگ جزیره شد. با این وجود سیتیزن‌ها در دیدار برابر شاگردان لمپارد هم پا پس نکشیدند و در شرایطی که تقریبا به تمام بازیکنان اصلی‌شان استراحت داده بودند، بازهم موفق به شکست آبی‌های لندن شدند.

باوجود اینکه گواردیولا در این بازی از جوانان کم‌نام‌ونشانی مانند استفان اورتگا، سرخیو گومز، ریکو لوئیز و کول پالمر در ترکیب اصلی تیمش استفاده کرده بود، باز هم چلسی رقیب آن‌ها نشد.
پپ گواردیولا پنجمین‌بار در هفت فصل حضورش در فوتبال انگلیس به قهرمانی دست یافت تا توانایی‌هایش را بار دیگر به رخ بکشد.

در مقایسه با چهار قهرمانی قبلی، این شاید سخت‌ترین قهرمانی سیتیزن‌ها نباشد. زیرا دو قهرمانی از چهار جام قبلی‌شان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ با اختلاف فقط یک امتیاز به دست آمد. با این حال، تحلیل بازی‌های این تیم در این فصل احتمالا باعث می‌شود که بازیکنان کنونی را متفاوت‌ترین تیم دوران گواردیولا در بخش آبی شهر منچستر بدانیم. چون آن‌ها امسال می‌توانند در کنار قهرمانی در انگلیس، نخستین‌بار در تاریخشان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را هم به ویترین افتخاراتشان اضافه کنند.

یکه‌تازی سیتیزن‌ها در سخت‌ترین لیگ دنیا

اولین نکته‌ای که باعث شکل‌گیری این منچسترسیتی متفاوت شد، به‌ثمررسیدن ۳۶ گل در ۳۳ مسابقه تا اینجای فصل از سوی ارلینگ هالند بوده است؛ ماشین گل‌زنی‌ای که بسیار کارآمد نشان داده و باعث تغییر مدل بازی سیتی نیز شده است. ستاره نروژی بازیکنی خاص و بی‌نظیر است و ارزشش را داشته است که سیستم تیم به خاطر او تغییر کند. دیگرجزئیات تاکتیکی که باعث تفاوت این تیم نسبت به تیم‌های دیگر گواردیولا شده، این است که در سیستم بازی‌شان که معمولا ۳-۳-۴ است، در چند بازی گذشته جان استونز که مدافع میانی است، در خط هافبک به کار گرفته شده است تا برتری عددی را در میانه میدان تیمش ایجاد کند.

این موضوع به یکی از ویژگی‌های تیم سیتی تبدیل شد و به آن‌ها کمک کرد تا رئال مادرید کارلو آنچلوتی را در بازی برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا درهم‌بکوبند. پنج قهرمانی گواردیولا در لیگ‌برتر انگلیس در هفت فصل از این نظر ارزش زیادی دارد که لیگ این کشور سخت‌ترین و رقابتی‌ترین لیگ در فوتبال اروپا و جهان به حساب می‌آید. نکته دیگری که ارزش این آمار و این موفقیت را بالاتر می‌برد، این است که بر خلاف تصور عموم، منچسترسیتی در پنج سال گذشته پرهزینه‌ترین تیم انگلیس نبوده است که در زمینه خرید بازیکنان هزینه‌های سنگینی داشته باشد.

پرهزینه‌ترین تیم لیگ‌برتر کدام است؟

این فصل، سیتی نهمین تیم در زمینه هزینه‌کردن برای خرید بازیکنان در بین تیم‌های انگلیس بوده است. آن‌ها ۱۵۰.۴ میلیون یورو هزینه کرده‌اند، درحالی‌که چلسی به‌عنوان پرهزینه‌ترین تیم، ۶۱۱ میلیون یورو برای خرید بازیکنان و البته مربیان جدید پرداخته است. فصل پیش هم سیتی در این زمینه با ۱۳۸.۹ میلیون یورو هزینه در رتبه سوم قرار داشت، درحالی‌که آرسنال ۱۶۷.۴ میلیون یورو هزینه کرد. در فصل ۲۱-۲۰۲۰ نیز آن‌ها پس از چلسی که ۲۴۷ میلیون یورو هزینه داشت، با ۱۷۳ میلیون یورو در رتبه دوم تیم‌های پرهزینه لیگ‌برتر قرار داشتند. سیتی فقط در دو فصل ابتدایی حضور گواردیولا، یعنی فصل‌های ۱۷-۲۰۱۶ و ۱۸-۲۰۱۷ صدرنشین لیگ انگلیس از نظر هزینه بود.

آن فصل رؤیایی

از نظر آمار برد، تساوی و باخت، قهرمانی امسال سیتیزن‌ها نزدیک به دیگرقهرمانی‌ها به‌جز فصل ۱۸-۲۰۱۷ است؛ فصلی که در آن سیتی با صد امتیاز و اختلاف نوزده‌امتیازی نسبت به تیم دوم فاتح مطلق لیگ‌برتر انگلیس شد. در آن فصل رؤیایی، تیم گواردیولا ۳۲ برد، ۴ تساوی و فقط ۲ باخت را تجربه کرد.

در همان فصل سرخیو آگوئرو با ۲۱ گل عنوان آقای گلی لیگ‌برتر را به دست آورد که با آمار گل‌زنی ارلینگ هالند تا اینجای فصل فاصله زیادی دارد. اما ارزش این قهرمانی و ارزش کاری که گواردیولا در فوتبال انجام می‌دهد، همچنان مثل قهرمانی‌های قبلی است. او نابغه‌ای تمام‌عیار است که تاریخ فوتبال جهان را متحول کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->