رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

جاده سخت «سیمان»

گلایه اهالی بولوار رسالت از مشکلات جاده سیمان

  • کد خبر: ۱۶۶۳۸
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
  • ۱
گلایه اهالی بولوار رسالت از مشکلات جاده سیمان
گله اهالی بولوار رسالت از مشکلات ریز و درشتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند
سعیده ساجدی نیا - هر چه به سمت پل نوغان (رسالت) نزدیک می‌شویم، حال و هوای شهر و حتی ساکنانش متفاوت‌تر می‌شود. از بالای پل میدان بار نوغان و شلوغی‌های اطرافش واضح است. پایین پل بار ترافیک یک باره سنگین می‌شود و خودرو‌های سبک و سنگین مانند کلافی سردرگم در هم گره می‌خورند. با اینکه عرض خیابان کم است، خودرو‌های زیادی دوبله و حتی سوبله متوقف شده اند و این اوضاع را بدتر کرده است. با وجود اینکه کمی بعد از پل، پل عابر پیاده با ۲۵ پله وجود دارد، به نظر می‌رسد اهالی خیلی تمایلی به استفاده از آن ندارند. «این پل پله برقی و آسانسور ندارد و برای همین افراد زیادی از آن استفاده نمی‌کنند.» این بخشی از وضعیت محدوده جاده سیمان در شهرداری منطقه ۳ است که در تریبون مردمی این هفته به سراغ آن رفته ایم.

ساعت ۱۲ ظهر است و هر چه به ساعت تعطیلی مدارس و ساعت استراحت مردم نزدیک می‌شویم، تردد عابران از وسط خیابان بیشتر می‌شود و همین مسئله ترافیک را تا بالای پل می‌کشاند. هر چند دقیقه یک بار که چراغ راهنما قرمز می‌شود، مردم از زیر پل عبور می‌کنند، جایی که بولوار را نرده گذاری کرده اند تا مردم از پل عابرپیاده استفاده کنند، اما انگار مردم به نبود آسانسور یا پله برقی اعتراض دارند و می‌خواهند اعتراض خود را با استفاده نکردن از آن نشان دهند، برای همین است که ۲ ردیف از نرده‌های وسط بولوار را کنده اند تا مردم مجبور نباشند از بالای نرده‌ها بپرند. آن طور که اهالی می‌گویند شب‌ها شرایط بدتر هم می‌شود، زیرا یکی دو ردیف خودرو در حاشیه بولوار پارک می‌شود و علاوه بر آن مسافرکش‌ها هم بر این شلوغی می‌افزایند و دیگر حتی جای سوزن انداختن نیست. وارد قنادی حاشیه رسالت ۵۵ می‌شویم. مدیر این شیرینی فروشی از قدیمی‌های محل است. او که از ۴۰ سال پیش ساکن این محدوده بوده است، می‌گوید:‌بزرگ‌ترین مشکل ما مجهز نبودن همین پل عابر پیاده به آسانسور است، چراکه سالمندان، معلولان و کودکان اصلا امکان استفاده از آن را ندارند. همین مسئله موجب شده است که ما در این محدوده شاهد آمار بالای تصادف باشیم. خیلی حرف است که پل عابر پیاده باشد و این قدر تصادف داشته باشیم. او ادامه می‌دهد: همین چندوقت پیش خودرویی که از بالای پل می‌آمد، ترمز برید و از آنجا که راننده نتوانست ماشین را کنترل کند، به کیوسک حاشیه خیابان و تعدادی از عابران برخورد کرد. خلاصه روزی نیست که اینجا تصادف رخ ندهد و با یک اتفاق ناگوار مواجه نشویم، به ویژه وقتی برای کودکان و دانش آموزان حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، همه متأثر می‌شوند.

دردسر‌های زمین‌های رهاشده
معضل دیگر این محدوده تعدد زمین‌های رها شده است که یا محل انباشت زباله شده اند یا پاتوق معتادان. حتی وسط روز هم که گشتی در اطراف می‌زنیم، حلقه‌های تجمع معتادان که مشغول مصرف و خرید و فروش مواد مخدر هستند، به راحتی مشاهده می‌شود، مسئله‌ای که هر روز پررنگ‌تر شده و خانواده‌ها را بیش از پیش نگران کرده است. مادر جوانی می‌گوید: تا جای ما نباشید، نمی‌توانید درک کنید که چه اضطرابی در زمان رفت و آمد فرزندانمان به مدرسه تحمل می‌کنیم. دلمان هزار راه می‌رود، به ویژه که سگ‌های ولگرد هم اینجا کم نیستند و مدام پرسه زنی می‌کنند. یکی از اهالی می‌گوید: کاش شهرداری برای تعیین تکلیف زمین‌های خالی ضرب الاجل بدهد تا مالکان فکری برای اراضی خود بکنند، آن هم در محدوده‌ای که ۲ مدرسه پرجمعیت دخترانه هم در آن وجود دارد. از طرفی تردد معتادان به بهانه مصرف دورهمی مواد، آمار سرقت را نیز افزایش داده است، به طوری که گاهی جرئت نداریم از خانه خارج شویم.
مغازه داری که آجیل و تنقلات می‌فروشد نیز دراین باره به سرقت کیسه‌های آجیل جلوی مغازه اش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: آن قدر حرفه‌ای برده بودند که همان لحظه متوجه نشدیم، اما بعد با بررسی دوربین‌ها متوجه شدیم کار یک زن بوده است و با وجود اعلام شکایت به پلیس، خبری از شناسایی و دستگیری نشد و در این گرانی‌ها کلی متضرر شدیم.
«در محدوده رسالت ۵۵ تا ۵۷، شرکت آب و فاضلاب برای خط لوله انتقال آب به سمت مهرگان کنده کاری کرده و با گذشت بیش از یک ماه هنوز آسفالت را روکش و ترمیم نکرده است. این شرایط موجب شده است با اندک بارشی، گل و لای ایجاد و رفت و آمد مردم با مشکل مواجه شود» این را مدیر کیوسک مطبوعات همان حوالی می‌گوید و ادامه می‌دهد: آخر سال و نزدیک عید، با هر کنده کاری‌ای تنمان می‌لرزد. کثیف کاری‌ها و گل شدن یک طرف، بروز برخی حوادث که به دلیل گیر افتادن در این چاله‌ها اتفاق می‌افتد، از طرف دیگر مشکل ساز می‌شود. کاش شهرداری و شرکت‌های خدماتی پروژه‌ها را در طول سال تعریف کنند و همه شخم زنی‌ها را برای آخر سال که مردم کلی کار و زندگی دارند، نگذارند. آسفالت شیاردار وسط خیابان را ببینید که وقتی باران می‌بارد، سیل راه می‌افتد و، چون پیاده رو و جدول هم نداریم، به سمت مغازه‌ها سرازیر می‌شود.
وقتی وارد کوچه‌های فرعی می‌شویم، ساختمان‌های نوساز بدنما و بدون اصول مهندسی حس بدی منتقل می‌کنند، ساختمان‌های چند طبقه‌ای که به گفته اهالی شبانه بالا می‌روند و نظارتی روی آن‌ها نیست. بعضی از این واحد‌ها حتی برق ساختمان را مستقیم و به صورت غیرقانونی از تیر‌های برق داخل معبر کشیده اند که هر لحظه امکان دارد حادثه‌ای رخ دهد. می‌گویند: شهرداری اینجا را به حال خود رها کرده و هیچ اقدامی برای پیشگیری از چنین ساخت و ساز‌های بی ضابطه‌ای صورت نداده است.

حجت فرقانی، شهردار منطقه ۳ مشهد:
۱۰۰ کوچه در منطقه ۳ آسفالت شد
پیاده روسازی و جدول گذاری بولوار رسالت از پل نوغان تا میدان شهید برکاتی در حال طراحی و جزو اولویت‌های شهرداری منطقه است. دفتر‌های تسهیلگری مستقر در منطقه قرار است از محل برنامه‌های بازآفرینی اعتباراتی بگیرند که بخشی از این اعتبار را برای اجرای این پروژه‌ها در نظر گرفته ایم. در زمینه روکش آسفالت، کال دروی تا میدان شهید برکاتی که شامل ۴ لاین کندرو و تندرو می‌شود، آسفالت شده است. روکش آسفالت رسالت ۶۴ تا رسالت ۷۶ هم اجرایی شد، اما فقط لایه دوم آسفالت را نریختیم، زیرا به دلیل نداشتن پیاده رو و جدول کنار خیابان، در صورت بارندگی، آب به داخل مغازه‌های مردم سرازیر می‌شد، در حالی که طرح پیاده روسازی را تا زمان عقب نشینی خانه‌ها نمی‌توانیم اجرا کنیم. اما عملیات روکش آسفالت در محدوده فرد بولوار رسالت به دلیل اجرای پروژه توسعه شبکه آب از سوی شرکت آب و فاضلاب به سال بعد موکول شده است.
یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری منطقه، سروسامان دادن به معابر خاکی بولوار رسالت تا جاده کشمیری بود که نزدیک به ۲ میلیارد تومان هزینه شده و از ۱۱۸ کوچه خاکی در ناحیه ۲ منطقه، ۱۰۰ کوچه یعنی ۶۰ هزار متر مربع در کل منطقه آسفالت شده است. ۱۱ میلیارد تومان نیز برای اجرای کانال جمع‎آوری آب‌های سطحی در انتهای جاده سیمان اعتبار تخصیص داده شده است.
درباره ساختمان‌های بدنما و بدون استحکام نیز باید گفت، متأسفانه ما در منطقه ۳ با ساختمان‌هایی روبه رو هستیم که در مدت چند ساعت ساخته می‌شوند. به این ترتیب که اسکلت را در جای دیگری جوش می‌د هند و در عرض چند ساعت آن را روی زمین خالی می‌گذارند که در نهایت ۲ تا ۳ فونداسیون دارد. به همین دلیل در هفته شاید بالغ بر ۱۰۰ مورد پلمب قضایی داشته باشیم و تعداد زیادی حکم قلع بنا و آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۱۴ داریم.
با توجه به جمعیت حدود ۴۶۰ هزار نفری در منطقه ۳ درباره محدودیت در نیروی انسانی در اداره نظارت (پلیس ساختمان)، پیگیری‌هایی انجام داده ایم تا گشت‌های بیشتری برای نظارت بر ساخت وساز‌ها داشته باشیم، چراکه اگر حتی ۱۰ گشت فعال هم داشته باشیم، با توجه به وسعت منطقه باز هم کم است، به همین دلیل از مردم درخواست همراهی کرده ایم و خدا را شکر گزارش دهی به ۱۳۷ به قوت خود باقی است. این درحالی است که در زمینه سکونت گاه‌های غیررسمی، منطقه ۳ رتبه نخست را در مشهد دارد و بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد املاک قول نامه‌ای هستند.
معضل زمین‌های رهاشده که محلی برای انباشت زباله یا پاتوقی برای معتادان شده هم از این قرار است که ما با مالکان بزرگی در منطقه ۳ مواجهیم که یا حاضر به همراهی نیستند یا اراضی آن‌ها دارای معارض‌های زیادی است و دراین باره نیز مکاتباتی با دادستانی صورت گرفته است.
درباره سگ‌های ولگرد هم با توجه به روستا‌های زیادی مانند قرقی، فارمد، شهرک قدس و... که این محدوده را از ۳‌جهت محصور کرده اند، باید گفت که این مسئله طبیعی است و نباید انتظار داشت وضعیت مانند نقاط مرکزی شهر باشد. بااین حال وظایف خود را دراین باره انجام می‌دهیم.

سرهنگ محمد طبسی، جانشین فرمانده انتظامی مشهد:
جمع آوری روزانه افراد معتاد در رسالت
دست کم روزانه ۳۰ تا ۴۰ معتاد متجاهر از محدوده بولوار رسالت و صدمتری جمع آوری و به کمپ‌های ترک اعتیاد منتقل می‌شوند. همچنین در هفته‌ای که گذشت، با انجام عملیاتی پلیسی در حوزه استحفاظی سرکلانتری شمال مشهد پس از ورود به ۷۰ پاتوق، نزدیک به ۱۰۰ سارق دستگیر شدند و محدوده پاک سازی شد. این در حالی است که هنگام تعطیلی مدارس دخترانه علاوه بر گشت‌های آشکار، گشت نامحسوس هم داریم و پلیس همیشه مراقبت لازم را از محدوده مدارس دخترانه انجام می‌دهد.


سرهنگ حسنعلی امامی
جانشین رئیس پلیس راهور مشهد:
لزوم احداث دوربرگردان در مسیر مهرگان
محدوده بعد از پل رسالت بی تردید یکی از نقاط ترافیکی کور و حادثه خیز شهر است. به همین دلیل مکاتبات متعددی برای تعریض این محدوده انجام شده است، اما این منوط به تحصیل حریم یا عقب نشینی میدان بار اصلی و مغازه‌های حاشیه بولوار است. تا زمانی که ۱.۵ تا ۲ باند به مسیر تردد خودرو‌ها اضافه نشود، نمی‌توان انتظار معجزه داشت و شهرداری منطقه ۳ باید اصلاحات هندسی معبر اصلی را انجام دهد. در ادامه بولوار رسالت، پل همت آباد نیز باید تعریض شود و حد فاصل رسالت ۸۹ تا ۱۱۳ نیازمند پیاده روسازی است که شهرداری این کار را شروع کرده، اما با کندی پیش می‌رود. سالیان سال است که پیگیری می‌کنیم در رسالت ۱۲۹ تا ۱۳۱ هم که یکی از نقاط حادثه خیز به شمار می‌رود، یک دوربرگردان به سمت مهرگان احداث شود، اما متأسفانه شهرداری و اداره راه و شهرسازی توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند. این طرح با وجود اینکه هزینه بسیار کمی دارد هنوز به نتیجه نرسیده و اهالی شهرک طالقانی، خیابان امام و شهرک امام خمینی (ره) با مشکلات زیادی مواجه اند. به همین دلیل با توجه به تداخلات عبورومرور، رسالت ۱۲۹ را مسدود کردیم. در چنین شرایطی مردم متضرر و مستأصل شده اند.

محمد رضا محمدی، مدیر امور اجرایی شرکت آب و فاضلاب مشهد:
آب آشامیدنی رسالت باکیفیت می‌شود
در آن طرف میدان قائم (عج) آزادشهر، یک مخزن ۴۰ هزار مترمکعبی آب داریم که ۲ سال پیش پمپاژ زدیم تا وضعیت آب آشامیدنی ساکنان بولوار‌رسالت تا شهرک مهرگان و روستا‌های سیس آباد و اطراف حل شود، اما جواب گو نبود و ناگزیر شدیم از مخزن محدوده میدان قائم آب بگیریم و به این محدوده‌ها برسانیم. به این ترتیب خط لوله‌ها را تا مهرگان اجرا کرده ایم. پروژه‌ای که اکنون اجرایی می‌شود نیز محدوده رسالت ۵۵ تا ۵۷ به طول ۵۰۰ متر را دربرمی گیرد. با مجوز شهرداری کنده کاری و اقدامات لازم انجام شد، اما با توجه به بارندگی‌های اخیر، ترمیم آسفالت آن با تأخیر روبه رو شد و شهرداری دادن مجوز اجرای ادامه طرح در کنارگذر سمت زیر پل را منوط به روکش آسفالت این قسمت و اتمام کار کرده است. به این ترتیب با اجرای این بخش، خط رسالت تکمیل می‌شود و اگر اهالی و ساکنان این محدوده‌ها کمی صبوری کنند، نتیجه آن کیفیت بهتر آب آشامیدنی شان خواهد بود و تلاش می‌کنیم از اواخر خرداد سال آینده، آب رسانی انجام شود. خط توسعه شبکه آب از رسالت تا شهرک مهرگان به طول ۶ کیلومتر بوده است.

حمیدرضا باقری، معاون فنی سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد:
پل عابر پیاده رسالت به آسانسور مجهز می‌شود
تجهیز پل عابر پیاده -بعد از پل رسالت، بین رسالت ۵۵ و ۵۷ - به آسانسور جزو اولویت‌های سازمان است، به گونه‌ای که اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن در بودجه امسال پیش بینی شده و مناقصه آن برگزار و پیمانکار آن مشخص شده است و به محض ابلاغ قرارداد، شروع خواهد شد. قرارداد پیمانکار برای اجرای این پروژه چهارماهه است.
علاوه بر این با توجه به بودجه‌ای که تخصیص می‌یابد، تعداد دیگری از پل‌های عابر پیاده شهر نیز به آسانسور مجهز و مکانیزه خواهند شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
سلام خسته نباشید آیا تو حاشیه علی آباد جاده رسالت عقب نشینی وجود داره
مغازه
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->