سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد! تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا رسانه پتروشیمی جدایی خطیر را تایید کرد استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز
سرخط خبرها

نگاهی به کارنامه استقلال و پرسپولیس در فینال جام‌حذفی

  • کد خبر: ۱۶۶۶۸۹
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
نگاهی به کارنامه استقلال و پرسپولیس در فینال جام‌حذفی
سرخابی‌های پایتخت درحالی چهارشنبه این هفته دومین‌بار در فینال جام‌حذفی با یکدیگر رقابت خواهند کرد که هردو تیم در فینال‌های پیشین عملکرد درخورتوجهی داشته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ استقلال و پرسپولیس به‌ترتیب با هفت و شش قهرمانی، تیم‌های پرافتخار تاریخ جام‌حذفی به‌شمار می‌روند. آبی‌ها با پیروزی در این دیدار می‌توانند ضمن گرفتن انتقام باخت در لیگ، فاصله‌شان را با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده در این مسابقات به عدد دو افزایش دهند و در سوی مقابل، شاگردان یحیی گل‌محمدی در صورت شکست رقیب سنتی، در کنار تحقق دوباره دوگانه رؤیایی پس از چهار سال، می‌توانند در تعداد قهرمانی جام‌حذفی با آبی‌ها به تساوی برسند.

موفقیت ۵۳ درصدی آبی‌ها در فینال

استقلال تاکنون در سیزده دوره از ۳۵ دوره قبلی موفق شده است به دیدار پایانی جام‌حذفی صعود کند و حالا با حضوری ۳۸ درصدی در دیدار نهایی جام‌حذفی، رکورددار به حساب می‌آید. آن‌ها هفت مرتبه در قامت فاتح و شش‌بار به‌عنوان تیم بازنده، مسابقه نهایی را ترک کرده‌اند. به‌عبارتی دیگر، آبی‌ها در ۵۳ درصد فینال‌هایشان سربلند از میدان خارج شده‌اند.

۷ قهرمانی استقلال چگونه به دست آمد؟

آن‌ها در فصل ۵۷-۱۳۵۶، ۲ بر ۰ از سد هما گذشتند و اولین قهرمانی‌شان در جام‌حذفی را به‌دست آوردند. هجده‌سال بعد دومین جام با غلبه بر برق شیراز به‌دست آمد. این پیروزی درمجموع دو بازی رفت و برگشت و با نتیجه ۵ بر ۱ حاصل شد. استقلال در سال ۱۳۷۹ با عبور از سد بهمن کرج عنوان قهرمانی جام‌حذفی را سومین‌بار مال خود کرد. دو فصل بعد، فجرسپاسی شیراز قربانی این تیم شد. پیروزی ۲ بر ۱ در شیراز برای تیم پایتخت‎‌نشین کافی بود تا با یک تساوی در خانه، جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

سه قهرمانی بعدی در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ کسب شد. آن‌ها ابتدا پگاه گیلان را به‌سختی و در وقت اضافه دیدار برگشت از پیش رو برداشتند. سه سال بعد شاهین بوشهر با هدایت حمید درخشان، استقلال را در ۱۲۰ دقیقه متوقف کرد، اما درخشش مهدی رحمتی، جام قهرمانی را به پرویز مظلومی هدیه داد. درنهایت نوبت به آخرین قهرمانی رسید. آبی‌پوشان با تک‌گل مامه بابا تیام از سد خونه‌به‌خونه گذشتند و هفتمین قهرمانی را به خود اختصاص دادند.

سرخ‌ها و موفقیت ۷۵ درصدی در فینال حذفی

پرسپولیس قرار است نهمین‌بار در فینال جام‌حذفی شرکت کند. به‌عبارتی آن‌ها در یک‌چهارم فینال‌های این رویداد حاضر بوده‌اند که نتیجه‌اش موفقیتی ۷۵ درصدی بوده است. تیم سرخ‌پوش پایتخت‌نشین در ۲۵ درصد از فینال‌هایی که حاضر بوده، مقابل سپاهان شکست خورده است.

ملوان، حریف جذاب پرسپولیس در فینال‌ها

دو قهرمانی ابتدایی پرسپولیس در جام‌حذفی با غلبه بر ملوان به‌دست آمد. سرخ‌پوشان در سال ۱۳۶۶ پس از پیروزی ۱ بر ۰ برابر ملوان، در دیدار برگشت به تساوی بدون گل رسیدند و اولین جام را بالای سر بردند. سرخ‌پوشان پنج سال بعد با گل‌های محسن عاشوری و ناصرمحمدخانی موفق شدند انزلیچی‌ها را با حساب ۲ بر ۱ از پیش رو بردارند.

جام سوم با غلبه بر رقیب سنتی تصاحب شد. جایی که پرسپولیس با نتیجه ۲ بر ۱ از سد استقلال گذشت و پس از هفت‌سال به یک جام‌حذفی دیگر دست پیدا کرد. پس از این جام، آن‌ها برای به‌گردن‌انداختن چهارمین مدال طلای جام‌حذفی، یازده‌سال صبر کردند؛ وقتی که با سرمربیگری علی دایی دو قهرمانی پیاپی در جام‌حذفی را مال خود کردند. قربانی اول گسترش فولاد تبریز دسته‌اولی بود که در دو دیدار رفت و برگشت به‌ترتیب با نتایج ۱ بر ۰ و ۳ بر ۱ به پرسپولیس باخت.

جام بعدی خیلی دشوارتر به‌دست آمد و تیم پایتخت‌نشین پس از پیروزی ۴ بر ۲ در ورزشگاه آزادی مقابل ملوان، با وجود باخت ۱ بر ۰ در ورزشگاه تختی انزلی، موفق شد فصل را با یک جام به پایان برساند. درنهایت به فتح آخر می‌رسیم؛ زمانی که پرسپولیس در سال ۱۳۹۸ با هدایت برانکو ایوانکوویچ توانست تیم دسته‌دومی داماش گیلانیان را با تنهاگل علی علی‌پور شکست دهد و دوگانه‌ای تاریخی را به ثبت برساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->