تصادف اتوبوس با تریلی در کرمانشاه یک فوتی و ۱۱ مصدوم برجا گذاشت تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان
سرخط خبرها

سرطان و دردهای روحی‌اش

  • کد خبر: ۱۶۸۳۱
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
سرطان و دردهای روحی‌اش
شاید همه نمی‌دانیم که درد بیماری‌های مزمن جسمی، با تشخیص پزشک و مصرف دارو تمام نمی‌شود. اثری که برخی بیماری‌ها بر روی ذهن و روان آدم‌ها می‌گذارند درکنار جراحت درونی‌، با فرد همراه خواهدشد.

تکتم جاوید، کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی| این روز‌ها صحبت از سرطان و هفته‌ایی به نام این بیماریست، اما سرطان هفته و روز و سال ندارد. همان دردی که اکنون یکی از نزدیکان ما یا شاید خودمان را گرفتارکرده‌است. آنقدر نزدیک که بعید است هرروز هنگامی که غذایی می‌خوریم یا در محیطی قرار می‌گیریم به آن فکر نکنیم. کاری به علائم پاتولوژی سرطان نداریم، اما بهتر است به خود سرطان به عنوان موجودی که بر روح و روان بیماران اثر می‌گذارد، توجه کنیم. 

از لحظه‌ایی که از مطب پزشک بیرون می‌آیید و تایید ابتلا به سرطان را از پزشک خود گرفته‌اید دنیا برایتان جور دیگری خواهدشد، زیرا بیماری‌های جسمی بخش مهمی از دلایل ابتلا به اختلالات روانی را شکل می‌دهند و تازه باید منتظر بروز درد‌های روان باشید. اولین تاثیر این بیماری بروز نا امیدی و یاس است.
اگرچه تحقیقات کامل و تازه‌ایی درباره تاثیر بیماری سرطان بر اختلالات روحی نداریم، اما برخی بررسی‌ها و تحقیقات  دوره‌ایی نشان داده‌اند ۴۵ درصد از این بیماران درجاتی از نشانگان اختلالات روانی را دارا بودند. بالاترین میزان شیوع مربوط به نشانگان افسردگی با شیوع ۵۴ درصدبود. شیوع نشانگان اختلال وسواس فکری عملی در بیمارانی که شش ماه بعد از شیمی‌درمانی مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند، نیز آمار بالایی  نشان داد.  تحقیقات دیگری نشان می‌دهد  ۳۰ تا ۴۰ درصد زنان مبتلا به سرطان پستان دچار فشار‌های عصبی و اختلالات روحی می‌شوند.
بخشی از نگرانی این بیماران  مربوط به مشکلات، نقص‌ها و محدودیت‎های جسمی و بخشی دیگر به دلیل نگاه اطرافیان در محیط خانوادگی است و اختلالات در زندگی فردی و خانوادگی است. در این شرایط نه تنها فرد بیمار از سرطان رنج می‌برد بلکه اعضای خانواده‌اش هم در این بیماری دخیل هستند.
به دلیل اثری که سرطان در روح و روان فرد بیمار باقی می‌گذارد، لازم است بیمار را تحت درمان‌های روان‌شناسی و مشاوره‌های فردی و گروهی قراردهیم. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند بیمارانی که از درمان‌های گروهی در جمع بیماران سرطانی دیگر استفاده کرده‌اند، بهتر توانستند شرایط بیماری خود را درک کرده و طول دوره درمان  را تکمیل کنند. درصورتی که یکی از اعضای خانواده یا دوستان‌تان دچار بیماری سرطان شد به او کمک کنید تا به روان‌شناس مراجعه کند. زیرا بیماران هم تا آخرین لحظه عمر باید از حق زندگی با کیفیت بهره‌مند باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->