بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

شهردار مشهد مقدس: سیاست‌های شورای اسلامی شهر، نقشه راه شهرداری خواهد بود

  • کد خبر: ۱۶۸۵۴۰
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
شهردار مشهد مقدس: سیاست‌های شورای اسلامی شهر، نقشه راه شهرداری خواهد بود
شهردار مشهد مقدس گفت: تمام مدیران شهرداری باید به این نکته توجه داشته باشند که سیاست‌های شورای اسلامی شهر، نقشه راه ما در ادامه راه خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندر شریف در شورای اداری شهرداری مشهد که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، افزود: شورای اسلامی شهر تکالیفی را برای شهرداری درنظر گرفته که این تکالیف در کنار توجه به قوانین بالادستی، نقشه راه ماست.

وی با اشاره به برنامه ارائه شده در آغاز گفتگو‌ها با شورای شهر برای خدمت در شهرداری اظهار کرد: برنامه ارائه‌شده راهبردی، جامع و در راستای سیاست‌های شورای اسلامی جهت توسعه شهر بود که مورد قبول قرار گرفت. این برنامه در وزارت کشور و در حضور وزیر و شهرداران کلان‌شهر‌های کشور نیز ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفته و به‌عنوان یکی از برنامه‌های برتر مورد توجه قرار گرفت؛ زیرا در آن به موضوعات مسئله‌محور پرداخته شده بود.

قلندر شریف ادامه داد: در همین راستا و برای پیشبرد بهتر کار از مدیران شهرداری می‌خواهم که شما نیز مسائل شهر را مسئله‌محور ببینید و از اعمال نظر شخصی در کار خودداری کنید.

وی تأکید کرد: یکی از خطوط قرمز این است که کارهایمان را باید بر اساس یک برنامه جامع به‌پیش ببریم و این برنامه جامع، سیاست‌های شورای اسلامی شهر است و باید با کمترین انحراف آن‌ها را اجرایی کنیم.

شهردار مشهد تصریح کرد: معاونان و مدیران باید به این نکته توجه داشته باشند که باید در کمیسیون‌های تخصصی حضور پیدا کنند؛ زیرا برای ما مهم است که معاون مربوطه از جزئیات نظر شورا در خصوص لوایح و پروژه‌ها اطلاع داشته و اگر دفاعی دارد در کمیسیون انجام دهد تا در صحن علنی بتوانیم با کمترین چالش و در اسرع وقت مصوبات لازم را دریافت کنیم.

قلندر شریف خاطرنشان کرد: اگر شهرداری لایحه‌ای به شورا ارائه می‌دهد باید بتواند قوی از آن دفاع کند و کار کارشناسی در این زمینه باید اولویت داشته باشد.

در تدوین لوایح طبق قوانین حرکت کنیم

وی با بیان اینکه لوایح باید دقیق و کارشناسانه تدوین و به شورا ارائه شود و این جزو وظایفمان است، تصریح کرد: در تدوین لوایح باید طبق قوانین بالادستی کشور و سیاست‌های شورای اسلامی شهر حرکت کنیم. اگر خودمان دقت نکنیم گام‌هایی که برمی‌داریم متزلزل خواهد بود و مجبور هستیم دائم استفسار کنیم و لایحه مجدد بدهیم و این موضوعات زمان‌بر خواهد بود.

شهردار مشهد در ادامه ترسیم خطوط قرمز دوره جدید مدیریتی عنوان کرد: خط قرمز دیگرمان رعایت ارتباط درست و مناسب با اعضای شورای اسلامی شهر در همه حوزه‌ها است.

در بودجه خلا‌هایی وجود دارد

قلندر شریف به بحث بودجه اشاره کرد و گفت: در بودجه خلا‌هایی وجود دارد؛ به همین دلیل از شورای اسلامی شهر درخواست کرده‌ام تا در تابستان اصلاح بودجه داشته باشیم؛ لذا معاونت‌ها و شهرداران مناطق خلا‌ها را شناسایی کنند تا با همفکری و کمک شورای اسلامی شهر، تصمیم مناسبی برای آن‌ها گرفته شود.

وی در خصوص حوزه اقتصادی نیز گفت: اگر درست برنامه‌ریزی کنیم، معتقدم که می‌توان کل مبلغ ۴۰ هزار میلیارد بودجه شهرداری را از حوزه اقتصادی محقق کرد.

شهردار مشهد اضافه کرد: متأسفانه ما سرمایه‌گذاران را دفع کرده‌ایم که باید با توجه به کلیدواژه مقام معظم رهبری "گسترش ایمان و امید" سرمایه‌گذاران را امیدوار کنیم. در این مسیر جلساتی برگزار شده و ارتباط همدلانه با سرمایه‌گذاران ادامه خواهد داشت.

قلندر شریف با بیان اینکه ایمان دارم در حوزه سرمایه‌گذاری درآمد‌های بالایی را استحصال خواهیم کرد، افزود: در همین راستا این امید را در سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌ایم که درنظر داریم در حوزه سرمایه‌گذاری هیچ‌گونه رقابتی با سرمایه‌گذاران نداشته باشیم؛ بلکه همراه و کنارشان باشیم و با حفظ منافع طرفین و بدون دادن شعار‌های تکراری، با آن‌ها رفاقت و مشارکت داشته باشیم.

مدیریت واحد شهری را برای رفع نیاز‌های شهر ایجاد کنیم

وی اضافه کرد: اکنون نکته‌ای که می‌توانیم بر آن تأکید داشته باشیم این است که با همکاری سایر دستگاه‌ها، با همکاری و تعامل در سطح شهری، استانی و در صورت نیاز ملی، مدیریت واحد شهری را برای رفع نیاز‌های شهر ایجاد کنیم. البته معنای تعامل، وادادگی نیست بلکه تعامل و نفع طرفین است.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه ما نمی‌خواهیم رئیس شهر شویم بلکه به دنبال این هستیم تا کار مردم انجام شود، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خط قرمز‌های ما این است که با حفظ احترام متقابل، با سایر دستگاه‌ها برای اجرایی شدن مدیریت واحد شهری تعامل و همراهی مناسب داشته باشیم.

قلندر شریف اضافه کرد: از همه مدیران توقع داریم تا با حفظ احترام طرفین برای تحقق مدیریت واحد شهری و ارائه خدمات بهتر به مردم حداکثر انعطاف و تعامل را با سایر دستگاه‌ها داشته باشند.

وی اضافه کرد: یکی از تعاملات می‌تواند این باشد که به‌طور مثال در بحث اجرای پروژه‌ها با معارضاتی روبه‌رو می‌شویم که دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع آن در اسرع وقت اعتبار نداشته باشند می‌توان این معارضات را برطرف و هزینه آن را در مطالبات دولت درج و از طریق املاک و یا سهام شرکت‌های دولتی به‌عنوان درآمد استحصال کرد.

شهردار مشهد در ادامه گفت: تکریم ارباب‌رجوع یکی دیگر از اولویت‌های ما و رعاتی نکردن آن جزو خطوط قرمز است. زیرا ما آمده‌ایم به مردم خدمت کنیم و شعارمان نیز به‌ویژه در حوزه فرهنگی این است که می‌خواهیم برای مردم حال خوب ایجاد کنیم.

برای رضایت مردم کار با حداکثر انعطاف انجام شود 

قلندر شریف با بیان اینکه هرچه هزینه کنیم و هرچه زحمت بکشیم، اما یک ارباب‌رجوع را ناراضی از در اتاق‌هایمان راهی کنیم، تلاش‌ها و زحماتمان بر باد خواهد رفت، اظهار کرد: برای رضایت مردم کار باید قانونی و با حداکثر انعطاف انجام شود و حتی اگر قابلیت اجرا ندارد باید به‌صورت مناسب به ارباب‌رجوع اعلام شود.

وی با بیان اینکه به ارتباط بی‌واسطه با ارباب‌رجوع اعتقاد دارم، گفت: در زمان شهرداری‌ام در منطقه دو، میز خدمت راه‌اندازی شده بود تا مردم در مراجعه به شهرداری دچار سرگردانی نشوند؛ در کنار آن نیز میزی در مقابل دبیرخانه گذاشته بودم و هر زمان که جلسه یا بازدیدی نداشتم آنجا می‌نشستم و با مردم رودررو صحبت و مشکلاتشان را برطرف می‌کردیم. از مدیران می‌خواهم که درِ اتاق‌هایشان به روی مردم باز باشد.

شهردار مشهد افزود: مدیرانی که پروژه‌های فعال در شهر دارند معنی ندارد که در ساعات اداری پشت میزشان باشند و با پیمانکاران پروژه‌ها جلسه برگزار کنند؛ بلکه باید در میدان باشند و بعد از ساعت اداری با پیمانکاران و.. جلسه برگزار کنند؛ آن هم نه از ساعت یک بلکه از ساعت چهار بعدازظهر به بعد باید این جلسات برگزار شود.

قلندر شریف اضافه کرد: در مقابل، مدیران مناطق و مدیران اجرایی که با ارباب‌رجوع سروکار دارند باید ساعت اداری در محل کار خود حضور داشته باشند؛ زیرا ارباب‌رجوع بسیاری دارند. این مدیران باید جلسات و برنامه‌های بیرون از منطقه، سازمان یا شرکت‌هایشان را قبل و بعد از ساعت اداری انجام داده و وقت اداری در دفتر و محیط کارشان حضور داشته باشند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه سرمایه اصلی ما در انجام کار، نیرو و منابع انسانی است، اظهار کرد: بحث تکریم ارباب‌رجوع جای خودش و تکریم همکاران نیز جای خود قرار دارد؛ لذا باید به حفظ شأن همکاران و زیرمجموعه خود هم دقت نظر داشته باشید.

قلندر شریف با اشاره به اینکه برخی فرایند‌ها در شهرداری طولانی است، تصریح کرد: به گفته معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک برخی اوقات برای آغاز یک پروژه عمرانی نیاز به طی کردن حدود ۱۰۷ گام است؛ آیا در انتها توانی می‌ماند برای مدیر که پس از طی این فرایند پیچیده پروژه را اجرا کند؟

شهردار مشهد اضافه کرد: بنابراین به معاونت برنامه‌ریزی تکلیف کرده‌ایم تا در گام اول و به‌صورت فوری حداقل ۵۰ درصد فرایند‌ها را کاهش دهند که طبق گزارش معاونت برنامه‌ریزی در جلسه شورای شهرداران تاکنون در حوزه پاسخگویی به ارباب‌رجوع حدود ۳۰ درصد فرآیند‌ها کاهش داده‌شده است که جای تقدیر دارد؛ اما باید به ۵۰‌درصد در گام اول کاهش پیدا کند؛ زیرا هرچقدر فرآیند‌ها طولانی باشد نارضایتی هم بیشتر خواهد بود.

قلندر شریف با اشاره به اینکه تفویض اختیار به مدیران قطعاً انجام خواهد شد، گفت: از معاونت‌ها می‌خواهم وظایفی را که می‌توان از ستاد به‌صف منتقل کرد، به مناطق تفویض اختیار کنند و در مقابل، نظارت و کنترل دقیق داشته باشند. این‌جانب نیز وظایفی را تفویض و حتماً کنترل و نظارت خواهم داشت.

شهردار مشهد افزود: درمجموع تفویض اختیار به زیرمجموعه‌ها با نظارت و کنترل دقیق جزو ضروریات است و اجرایی نیز خواهد شد.

وی به مدیران شهری گوشزد کرد: برای انجام مطالعات، مشاورانی بگیرید که کار را با دقت و سرعت انجام دهند و دائم نیز با برگزاری جلسات روند انجام مطالعه و تدوین طرح را از مشاوران پیگیری کنید.

شهردار مشهد با بیان اینکه محور کار ما پروژه‌محوری است، اظهار کرد: به دنبال اجرای پروژه‌های عمرانی، خدمات شهری، بوستان و کار‌های عقب‌مانده هستیم.

تغییرات در حوزه انتصابات

قلندر شریف ادامه داد: در حوزه انتصابات تغییراتی خواهیم داشت و تعارفی هم با یکدیگر نداریم؛ البته کمترین تغییر را داریم؛ در این میان مدیری را هم بلاتکلیف نخواهیم گذاشت و حتماً بعد از اینکه انتصابات را تعیین تکلیف کردیم، ابقای مدیران را نیز خواهیم داشت.

شهردار مشهد در ادامه گفت: ابتدای کار که آمدیم، شورای اندیشه‌ورز و مشورتی را تشکیل دادیم که از نخبگان و کارشناسان بدنه شهرداری و خارج از شهرداری هستند و به‌هیچ‌عنوان در حوزه انتصابات اجازه ورود ندارند و تنها ایده پردازی کرده و طرح‌های پیشنهادی ارائه می‌دهند.

قلندر شریف اضافه کرد: موضوع دیگری که بر آن تأکید دارم، تحقق مدیریت حمایتی و تکمیلی است؛ به این معنی که به‌طور مثال معاون مالی و پشتیبانی، خود را معاون عمرانی بداند یا سایر مدیران خود را تنها معطوف به حوزه مدیریتی خود ندانند؛ بلکه با نگاهی تکمیل‌کننده و پوشش‌دهنده، نقاط ضعف سایر بخش‌ها را بپوشانند و برای پیشبرد کار به هم کمک کنند. اینکه مدیری بخواهد تکلیف خود را با پاس دادن به حوزه دیگر رفع کند، خیلی بد است.

شهردار مشهد با تاکید بر صرفه‌جویی در همه عرصه‌ها افزود: مدیران باید جلسات مسئله‌محور را مدنظر قرار دهند و از برگزاری جلسات تشریفاتی که خروجی مشخصی به همراه ندارد خودداری کنند. همچنین در برگزاری جلسات از امکانات و ظرفیت‌های شهرداری استفاده شود.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها بهترین درآمد است، اظهار کرد: البته به این نکته توجه شود که در حوزه معیشتی و رفاهیات پرسنل هیچ‌گونه کاهشی نخواهیم داشت؛ لذا صرفه‌جویی را این‌گونه تفسیر نکنید.

شهردار مشهد افزود: درمجموع با برنامه‌ریزی باید به سمت ارائه خدمت بی‌منت جهادی و صادقانه به مردم برای ایجاد حال خوب در آن‌ها حرکت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->