«خط مقاومت» به آنتن شبکه سه بازگشت + زمان پخش بازیگران «جزر و مد» خواستار پاسخ‌گویی پلتفرم استارنت شدند اولین همکاری رضا عطاران و نوید محمدزاده در اثری جدی هزینه تولید فصل اول «جوکر» فاش شد! منیر قیدی، کارگردان سینما: نگاه انسانی به سینما داشته باشیم «در آغوش ایران» فرصتی برای اکران تولیدات سینمایی | نشست صمیمانه فیلم‌سازان جوان مشهدی با منیر قیدی، کارگردان سینما + فیلم بهرام افشاری با نقشی متفاوت به جشنواره فجر می‌رود آمریکا ویزای برنده نوبل ادبیات را لغو کرد کارگردان «الگوریتم»: هدفمان ساخت قصه‌ای صادقانه بود بازگشت قدرتمندانه داستان اسباب‌بازی‌ها | پیکسار هنوز استاد احساس است توقف اجرای نمایش‌های کمدی و غیرکمدی در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) (۱۲ و ۱۳ آبان ۱۴۰۴) پرستاره‌ترین فیلم کمدی سینما اکران شد | نگاهی به فیلم «آقای زالو» با بازی مهران مدیری انتشار کتاب «من خبرنگارم» به قلم ارسلان رسولی مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مجریانی که بازیگر شدند بحران نبود استقلال | نگاهی به سریال «محکوم»، ساخته سیامک مردانه تولید اثر؛ از دردسر‌های اداری تا هزینه‌های سرسام‌آور | نگاهی به مشکلات تولید و اجرای تئاتر در مشهد جان ویلیامز موسیقی فیلم جدید استیون اسپیلبرگ را می‌سازد بازگشت «محمدرضا گلزار» به شبکه نمایش خانگی بلیت ۲ میلیون تومانی برای نمایش بهنوش طباطبایی و هوتن شکیبا!
سرخط خبرها

درباره فریدون شهبازیان، آهنگ ساز و رهبر ارکستر که امروز ۸۱  ساله شد | کاشف ستاره‌ها

  • کد خبر: ۱۶۸۶۹۱
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
درباره فریدون شهبازیان، آهنگ ساز و رهبر ارکستر که امروز ۸۱  ساله شد | کاشف ستاره‌ها
نبوغ فریدون شهبازیان در حوزه موسیقی موجب شد از همان هفده سالگی لذت حضور در ارکستر سمفونیک تهران را در دوران رهبری حشمت سنجری تجربه کند و پس از آن با ورود به رادیو، دانسته هایش را در همکاری با ارکستر گل‌ها با ساخت و تنظیم آثاری فاخر و ستودنی به معرض نمایش بگذارد.

شهرآرانیوز؛ ساز ویلن را نخستین بار در دستان پدرش، حسین شهبازیان، دیده بود. پدری که علاوه بر نوازندگی، چوب رهبری ارکستر تهران را نیز در دستانش داشت و روزگاری هنرآموز ابوالحسن صبا بود. پس همین که به سن خواندن و نوشتن رسید، در کنار حروف الفبا، با تشویق پدر و اشتیاق قلبی، خط به خط با زبان موسیقی نیز آشنا شد و ویلن نوازی را زیر نظر عطاا... خادم میثاق آغاز کرد.

پس از آن، هنرجوی سرژ خوتیسف، رهبر ارکستر روسیه، شد که در آن روز‌ها رهبری ارکستر تهران را برعهده گرفته بود. فراگیری موسیقی و تحصیل در هنرستان عالی موسیقی را تا هفده سالگی ادامه داد و پس از گذراندن خدمت سربازی به دانشگاه تهران رفت تا تحصیلاتش را در رشته موسیقی ادامه دهد. پس از آن به اتریش رفت و دوره‌های عالی موسیقی را پشت سر گذاشت. پس از فارغ التحصیلی، آنچه از دوران تحصیل در مقطع دانشگاه آموخته بود، او را به تلفیق مبانی موسیقی غرب با موسیقی ایرانی تشویق کرد.

نبوغ فریدون شهبازیان در حوزه موسیقی موجب شد از همان هفده سالگی لذت حضور در ارکستر سمفونیک تهران را در دوران رهبری حشمت سنجری تجربه کند و پس از آن با ورود به رادیو، دانسته هایش را در همکاری با ارکستر گل‌ها با ساخت و تنظیم آثاری فاخر و ستودنی به معرض نمایش بگذارد. قطعه «پر کن پیاله را» با صدای محمدرضا شجریان، از نخستین آثاری بود که شعر نو را با آواز ایرانی در دستگاه ماهور تلفیق می‌کرد و محصول خلاقیت و نبوغ شهبازیان در دهه ۵۰ بود. همکاری او با احمد شاملو نیز در قالب ملودی و دکلمه، خروجی همین سال‌ها بود که منجر به عرضه آلبوم «کاشفان فروتن شوکران» شد. پس از انقلاب اسلامی نیز با همکاری مرحوم علی معلم به فکر تشکیل شورای موسیقی صداوسیما افتاد تا در این مجموعه، از موسیقی پاپ حمایت کند.

اغراق نیست اگر به واسطه تلاش‌ها و سیاست گذاری‌های او در آن ایام، او را پدر موسیقی پاپ ایران پس از انقلاب اسلامی بنامیم که در حوزه آواز‌های محلی و فولکلوریک نیز آثار برجسته و درخشانی ارائه کرد. گرایش فریدون شهبازیان به آهنگ سازی برای فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی نیز در همان سال‌های نخست پس از انقلاب آغاز شد و آلبوم‌های متعددی را نیز با محتوای موسیقی متن در کارنامه خود ثبت و ضبط کرد.

فیلم‌های آوار (سیروس الوند)، شیرسنگی (مسعود جعفری جوزانی)، پاییزان (رسول صدرعاملی)، هیوا (رسول ملاقلی پور) و اخراجی‌ها (مسعود ده نمکی)، ازجمله آثار برجسته‌ای بودند که شهبازیان برای ساخت موسیقی آن‌ها بار‌ها در جشنواره‌های گوناگون تشویق و تحسین شد. او همچنین با تلفیق موسیقی پاپ یا سنتی با شعر شاعرانی مانند حافظ، مولانا، سعدی، رودکی، خیام، اخوان ثالث، شاملو و ابتهاج در قالب آثار باکلام، محتوای شنیداری ارزشمندی را برای نسل‌های گوناگون به ارمغان آورد.

آنچه فریدون شهبازیان را به استادی بی بدیل در موسیقی ایرانی بدل کرد، کشف و معرفی استعداد‌های آوازی درخشانی بود که بازار موسیقی پاپ و سنتی ایران را پربارتر کرد. محمد اصفهانی، علیرضا افتخاری و حسام الدین سراج ازجمله خوانندگانی بودند که به دنبال همکاری با فریدون شهبازیان بیش از پیش مطرح و شنیده شدند.

محمد اصفهانی
«آوای فـــاخـــتـــه» نـــام نخستین ترانه‌ای بود که با صدای محمد اصفهانی در ســــــال ۱۳۷۳ از شبکه یک سیمــا پخش شـد. تنظـــیـــم کننـــده این موسیقی فریدون شهبازیان بود. علاوه بر این اثر، موسیقی تیتراژ فیلم «معصومیت ازدست رفته» و «اخراجی ها» نیز با همکاری این دو هنرمند تولید شد.

علیرضا افتخاری
آلبوم «شور عشق»، از آثار ماندگار علیرضا افتخاری، سال ۱۳۷۲ با آهنگ سازی فریدون شهبازیان روانه بازار شد. همچنین، این دو هنرمند در آلبوم‌های «شکوه پرواز» که سال ۱۳۸۵ منتشر شد، با یکدیگر همکاری کردند. شهبازیان و افتخاری این اثر را به دلاورمردان نیروی هوایی ارتش تقدیم کرده اند.

حسام الدین سراج
آهنگ سازی آلبوم «طریقت عشق»، از آثار شناخته شده حسام الدین سراج، به عهده فریدون شهبازیان بوده است. همچنین، آلبوم «آفاق عشق» که در سال ۱۳۷۲ روانه بازار موسیقی شد، با آهنگ سازی فریدون شهبازیان و آواز حسام الدین سراج ازجمله آثار موسیقایی درخور توجه در دهه ۷۰ است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->