آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت
سرخط خبرها

«ظفر» بر مدار پیروزی

  • کد خبر: ۱۶۸۹۵
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
«ظفر» بر مدار پیروزی
بررسی ویژگی‌ها و کاربرد‌های ماهواره ظفر-۱ در آستانه پرتاب این ماهواره سنجش از راه دور
گروه شهرهوشمند- این ایده که یک جرم مصنوعی بتواند دور‌تا‌دور زمین بچرخد، در سال‌۱۶۸۷‌میلادی توسط نیوتن در کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی مطرح شد و محاسبات مقدماتی آن ازسوی این دانشمند سرشناس صورت گرفت. اما نزدیک به ۳ قرن طول کشید تا این محاسبات دقیق‌تر و موجب پرتاب اولین ماهواره فضایی با نام اسپوتنیک-۱ در سال ۱۹۵۷/۱۳۳۵ توسط شوروی سابق شود. پس از آن با فاصله چند‌ماه، آمریکا ماهواره اکسپلورر-۱ را به مدار زمین فرستاد و به‌این‌ترتیب ماراتن فضایی ابرقدرت‌ها شروع شد.
از آن زمان تاکنون ماهواره‎های زیادی با اهداف مختلف مخابراتی، نقشه‌برداری، تحقیقاتی، انتقال امواج رادیویی و تلویزیونی از مبادی مختلف به مدار زمان ارسال شده‌اند، به‌طوری‌که دستیابی به فناوری پیشرو ساخت و پرتاب ماهواره‌ها، یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور‌های فناور و پیشرو برای رفع بسیاری از چالش‌های طبیعی و انسانی کشور‌ها شده است.
جوانان دانشمند ایرانی هم در این سال‌ها بیکار ننشسته‌اند و طی ۲۰ سال فعالیت جدی خود به‌منظور بومی‌سازی و دانش‌افزایی ساخت و پرتاب ماهواره‌ها موفق‌به کسب سکوی نهم جهانی برای پرتاب مستقل ماهواره به مدار زمین شده‌اند.
پس‌از چندین ارسال موفق مثل ماهواره‌های «امید» و «نوید» و ناموفق مثل ماهواره «پیام» در این چند سال، حالا تا پایان همین هفته شاهد پرتاب ماهواره ظفر-۱ به مدار زمین خواهیم بود و در ادامه بیشتر با این ماهواره و مأموریت‌هایی که انجام خواهد داد، آشنا می‌شویم.
«ظفر» بر مدار پیروزی

کاربرد‌های ماهواره ظفر-۱
کمک به تهیه نقشه‌های هیدروگرافی برای کنترل وضع دریاچه‌ها
پایش مرز دریاچه‎ها (دائمی و فصلی) و بهبود در پایش خطوط ساحلی از مهم‌ترین اهداف طراحی ماهواره ظفر-۱ است.
کنترل زمین‌خواری، مدیریت بهینه نواحی ساحلی و تعیین مناطق صید ممنوع برای حفظ ذخایر آبی، از کاربرد‌های تصاویر ماهواره‌ای به‌منظور مدیریت هر چه مؤثرتر منابع آبی است.

کمک به مدیریت بحران به وقت زلزله و سیل
شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد‌از بحران در نواحی شهری در مقیاس منطقه‌ای، از دیگر کاربرد‌های داده‌های ارسال‌شده از ماهواره ظفر-۱ خواهد بود.
ظفر-۱ و ماهواره‌های بعدی با چنین کاربرد‌هایی می‌توانند به برآورد مساحت آسیب‌دیده و همچنین مدیریت مناطق سیل‌زده، زلزله‌زده، آتش‌سوزی جنگل‌ها و توفان‌زده کمک کنند و خسارات ناشی از آن‌ها را به حداقل ممکن برسانند.

مدیریت هرچه مؤثرتر مناطق شهری
تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری، از دیگر کاربرد‌های تصاویر و داده‌های ارسالی ظفر-۱ خواهد بود. با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، کار دستگاه قضایی در مقابله با زمین‌خواری، جنگل‌خواری و دیگر اقدامات غیرقانونی به‌طور مؤثرتری پیش خواهد رفت و جلو اقدامات غیرقانونی در تصاحب اراضی را به شیوه‌ای اصولی و مبتنی‌بر فناوری می‌توان گرفت.

کمک به تهیه نقشه‌های دقیق زمین‌شناسی
تهیه نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها، چین‌ها و‌...) در مقیاس ملی کاربرد دیگر ماهواره ظفر-۱ است. برای مدیریت بحران، کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی و پیشگیری‌های اصولی، پیش‌از هر‌چیز به تهیه نقشه‌های دقیق زمین‌شناسی و تحلیل آن‌ها نیاز خواهیم داشت.

تصویربرداری و پایش دائمی عرصه‌های منابع طبیعی
ماهواره ظفر-۱ با استفاده از دوربین پانکروماتیک با قدرت تفکیک ۲۵‌متر به‌خوبی امکان به روزرسانی نقشه‌های اراضی کشور و پایش عرصه‌های شهری و طبیعی را فراهم خواهد کرد.
تصاویر ماهواره‌ای امکانی فراهم می‌کنند که با استفاده از تصاویر زنده در لحظه و ثبت‌شده از اراضی، امکان تهیه نقشه‌های مختلف از‌جمله نقشه کاربری اراضی، پایش توسعه شهری، مرزبندی پهنه‌های کشاورزی، تغییرات عرصه‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، دشت‌ها و گسترش بیابان‌زایی و همچنین پهنه‌بندی و پایش تغییرات رودخانه‌ها و دریاچه‌های دائمی و فصلی فراهم شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->