نجمه موسوی کاهانی | شهرآرانیوز؛ اما این روزها مسافران با پیامی که دوسه روز پس از گذشتن از پلیس راه طرق برایشان ارسال میشود، متوجه این موضوع میشوند که حالا باید عوارض را الکترونیکی بپردازند؛ پیامی که متن داخلش از فرصت پانزده روزه برای پرداخت عوارض بزرگراهی خبر میدهد و به مالک خودرو اطلاع میدهد که اگر عوارض را نپردازد، جریمه ۴۰ هزارتومانی در انتظارش است. وقتی مالک خودرو تصمیم میگیرد مبلغ عوارض را بپردازد، تازه شروع ماجراست.
محسن حاتم زاده از ابتدای سال دو بار از این محور عبور کرده، اما هنوز نتوانسته است عوارضش را پرداخت کند. او در تماس با شهرآرا میگوید: یک بار اول فروردین و یک بار هم این ماه از عوارضی طرق رد شدم. پیامک پرداخت عوارض برایم ارسال شد و خواستم سریعتر مبلغ را پرداخت کنم تا جریمه نشوم، اما از هر نرم افزار و درگاهی استفاده میکنم، پیامی برایم میآید که مبلغ کمتر از ۲۰ هزار تومان قابل پرداخت نیست! بار اول فکر کردم مشکل لحظهای است، اما بیشتر از ۱۰ بار در روزهای مختلف سعی کردم مبلغ را پرداخت کنم و موفق نشدم. وقتی ورودیها برداشته شد، خوش حال بودیم که ترافیک کم شده است، اما نمیدانستیم برای پرداخت همان عوارض با مشکل روبه رو میشویم.
الان هم نمیتوانیم مبلغ عوارض را پرداخت کنیم و هم جریمه میشویم. با مرکز ۱۳۷ شهرداری تماس میگیریم و اپراتور پاسخ میدهد که گفته اند این مبلغ برای شما ذخیره میشود و در دفعههای بعد کم خواهد شد. ما مشهدیها هیچ، خیلی از زائران هرچندسال یک بار به مشهد میآیند. یعنی باید عوارض سالیان بعد را بپردازند که نمیدانند چه زمانی به زیارت میآیند؟!
ماشاءا... میرزایی زائری است که میگوید خدا به دعاهای مادرش زیارت مشهد را قسمتش کرده و امام رضا (ع) پس از ۱۰ سال او را طلبیده است. از کرمان به مشهد آمده است و با دیدن پیامک عوارض و شیوه پرداختش میگوید: ما شنیده بودیم مشهدیها هوای زائر را دارند، اما فقط دو روز از آمدنمان گذشته بود که دیدیم عوارض همه جادههای شهرشان را میخواهند از ما بگیرند. خندهای تلخ میکند و با لهجه شیرینش ادامه میدهد: سر گردنه هم نیست که بگوییم گردنه گیری میکنند. ۱۰ هزار تومان برای ورود و خروج از یک شهر با احتساب صدها هزار خودرویی که روزانه از این محور عبور میکنند، پول زیادی است.
اما ساکنان حوالی پلیس راه مشهد هم با این شکل روبه رو هستند. شاید آنها بیشتر از دیگرمردم شهر با این مسئله روبه رو میشوند. محسن گنجوی که همه مراحل ساخت بزرگراه و ورودی و درنهایت برداشته شدن آن را دیده است، میگوید: تا جایی که ما یادمان میآید، قرار بود ۱۰ سال برای این آزادراه عوارض بگیرند، اما ۱۰ سالشان شد ۱۵ سال. از پارسال که ورودیها را برداشتند، فکر کردیم دیگر هزینهای نمیگیرند، اما اشتباه میکردیم. انگار طمع تمامی ندارد. خیلی از مردم مشهد هفتهای یکی دوبار به بهشت رضا (ع) میروند. این هزینهها برای مردم سنگین میشود.
او جاده قدیم نیشابور را نشان میدهد و میگوید: خیلی از مردم که مسیر هر روز و هر هفته شان از این جاده است، از جاده قدیم میروند. بی انصافها آن قدر سرعت گیر در این مسیر گذاشته اند که جلوبندی خودرو متلاشی میشود. کاری کرده اند که برای زیارت اهل قبورمان هم ترجیح بدهیم عوارض بدهیم تا هزینه خسارت خرابی خودرو.
برای آن دسته از مردم که برای کار روزانه از این مسیر رد میشوند، قضیه بغرنجتر از دیگران است؛ به خصوص که کارخانه ایران خودرو هم در بینالود است و تعداد زیادی از کارکنان این کارخانه از مشهد به بینالود میروند. اصغر مرادی هم از کارگران همین کارخانه است و هر روز این مسیر را میرود و میآید. پیه پرداخت عوارض را هم به تنش مالیده است، اما از اشتباهات مکرر دوربینها گله دارد و میگوید: وقتی تجهیزات درست و به روز ندارند، چرا میخواهند کارهایشان را به روز کنند؟ نه دوربینشان درست است، نه سیستم ارسالشان و نه شیوه پرداختشان.
پیامهای داخل گوشی اش را نشان میدهد و میگوید: ببینید؛ هر دفعه یک رقم برایم ارسال شده است. ما نفهمیدیم چطور این عوارض را حساب میکنند. یک هفته برای شش روز تردد ۳۹ هزار تومان قبض آمده و هفته بعد ۴۵ هزار تومان. اصلا روشی دارند؟ هر طور حساب میکنیم، عدد فرد به زوج بخش پذیر نیست!
حمید رضا تقی زاده که پرایدوانت دارد هم در ادامه صحبت مرادی میگوید: دوربین هایشان خطای دید دارد. یک بار خودرو را سواری ثبت میکند و بار دیگر وانت. یعنی برای یک شماره پلاک دو مدل عوارض ثبت میشود. ما که عادت کرده ایم، ولی فکر آبروی مشهدیها باشید. مشهد شهر تجاری و زیارتی است و هر روز تعداد زیادی خودروهای حمل بار و زوار وارد شهرمان میشوند. پارسال برای سه نیسان که با هم وارد مشهد شدند، سه نرخ عوارض مختلف ارسال شده بود.
به دنبال پیگیری مشکلات مردم و زوار، مدیرعامل بزرگراه مشهد_باغچه با تأکید بر این نکته که از پارسال که دوربینها نصب شده است، این مسیر به سامانه یکپارچه کشوری پیوسته و کاملا در اختیار راه وشهرسازی قرار گرفته است، میگوید: در این سامانه عوارض همه بزرگراههای کشور قابل پرداخت است و به این محور محدود نیست.
حسین شکرانی درباره تعیین مبلغی به عنوان کف پرداختی در سامانه توضیح میدهد: بیشتر مشکلی که وجود دارد، ناآگاهی مردم در شیوه پرداخت و استفاده از اپلیکیشن هاست. تعداد زیادی از کاربران به شرکت ما مراجعه میکنند و پس از راهنمایی همکارانمان متوجه میشوند که کار با اپلیکیشنها را درست انجام نداده اند و به آن اشراف نداشته اند.
شکرانی توضیح میدهد: در قسمتی از اپلیکیشن به صورت پیش فرض رقمی تعیین شده که قابل تغییر است و مردم میتوانند حتی ۴ هزار تومان را هم پرداخت کنند.
وی با تأیید خطای دوربینها در بعضی موارد، بیان میکند: گاهی پلاکها مخدوش است و حتی با چشم نیز اشتباه خوانده میشود. تعداد این نوع خطاها بسیار کم است، اما با پیگیری از مراجع قضایی و بررسی دوربینها قابل تصحیح است.
مدیرعامل بزرگراه مشهد_باغچه نگهداری و تعمیر دوربینها و دکلها و روکش آسفالت را هزینه بردار میداند و تأکید میکند: همه وجوه پرداختی مردم از پارسال در اختیار راه وشهرسازی قرار میگیرد.