به گزارش شهرآرانیوز، رضامراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به اینکه اگر مدارس فعالیت فوق برنامهای دارند بعد از اتمام فرایند ثبتنام باید با مشارکت خانوادهها در این رابطه برنامه ریزی شود، اظهار داشت: رسانهها در این زمینه موارد را رصد کنند؛ ما هم نظارتها را دنبال میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره آزمون استخدامی ابتدایی گفت: نتیجه این آزمون آماده شده البته اعلام نتیجه به عهده ما نیست. از آنجا که متغیرهای دیگری در نتیجه آزمون تأثیرگذار هستند برای اعلام نمره تراز و رتبه بندی نیازمند ضریب کشوری هستیم چرا که مناطق مختلف کشور ضریب متفاوتی بر اساس شرایط مختلف دارند که این ضرایب از وزارت کشور در اختیار سازمان سنجش قرار دهد و ظرف چند روز آینده نتیجه آزمون اعلام و از هفته اول تیرماه ارزیابیهای تکمیلی آغاز میشود.
صحرایی خاطرنشان کرد: آزمون دیگری هم ۱۲ مرداد برای استخدام حدود ۲۲ هزار دبیر برگزار خواهد شد که ثبت نام آن از هفته آینده آغاز میشود.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه عمده تمرکز ما روی پایگاههای تابستانه است، تصریح کرد: ۱۰ هزار مدرسه برای برنامههای اوقات فراغت دانش آموزان آماده شده و تاکنون در سامانه نورینو بیش از هفت هزار مدرسه ثبت نام کردهاند و امید است شعار «مدرسه تعطیل نیست» را به شکل خوبی دنبال کنیم.
صحرایی درباره اردوهای گردشگری دانشآموزی گفت: اردوها نقش بسیار مهمی در تربیت دانش آموزان دارند لذا برنامهریزی جدی برای سفرها و اردوهای دانش آموزی انجام شده است. یکی از برنامههای اولویت دار این وزارتخانه اصلاح و تقویت اردوگاهها است. بسیاری از اردوگاهها احتیاج به بازسازی دارد و کمبود اعتبارات هم باعث شده بسیاری از آنها نتوانند خدمات خوبی ارائه دهند. چند روز قبل با معاون اول رئیس جمهور در این زمینه صحبت کردم و در حال جذب اعتباراتی هستیم تا اردوگاهها برای پذیرش دانش آموزان آماده شود.
وزیر آموزش و پرورش در واکنش به ماجرای مصاحبه جنجالیاش در مورد دربی استقلال و پرسپولیس گفت: معلمان زمانی که وارد کلاس جدید میشوند همان روز اول ممکن است نتوانند با دانشآموزان ارتباط برقرار کنند من روز اول حضور در دولت بود که با خبرنگاران مواجه شدم و یکی از سوالات این بود که آیا امتحانات روز شنبه که بینالتعطیلی است را تعطیل میکنید یا خیر و من پاسخ دادم که هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفتهایم.
صحرایی افزود: جوانی پشت دوربین تا جایی که بهخاطر دارم مرتب به من میگفت: «آقای صحرایی بیا دربی»، چون شما وزیر جوانی هستید و خوب است که حضور داشته باشید. ذهن من درگیر آن موضوع بود و همان لحظه لغزش زبانی صورت گرفت. نمیشود که یک معلم با ۳۰ چند سال سابقه را با یک لغزش زبانی قضاوت کرد. البته این لغزش کم خطر بود، اما به نظرم با این موضوع باید طبیعی برخورد میشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: من تصمیمات زیادی گرفته ام و حتماً در شهرآورد شرکت میکنم، در دوره نوجوانی و جوانی هم طرفدار تیمهایی بودهام، ولی اکنون به عنوان وزیر باید به کارهای مهم تری بپردازم.
صحرایی درباره ماجرای تدریس در ۲۰ کشور جهان نیز گفت: آموزش زبان فارسی در جهان یکی از دغدغههای دیپلماسی عمومی کشور است و کار من هم همین بوده و متخصص این رشته هستم و از موسسان برخی از مراکز آموزش زبان فارسی در ایران و رشته دکترای آموزش زبان فارسی در جهان هستم و این رشته فقط در یکی دو دانشگاه وجود دارد و من استاد دهها دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان بوده ام.
وی با بیان اینکه پیش از تاسیس بنیاد سعدی به عنوان عضو هیات علمی، کار من سفر به این کشورها برای آموزشهای کوتاه مدت بود، خاطرنشان کرد: من به بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، آلمان و سایر کشورهای رفته و آموزش دادهام. زمانی که بنیاد سعدی به عنوان یک بنیاد امید آفرین برای گسترش زبان فارسی در جهان تاسیس شد، استانداردهای آموزش زبان فارسی در جهان را تدوین کردیم، زیرا پیش از این بهشکل پراکندهای بود و در همان دورهای که معاون آموزش و پرورش بنیاد سعدی بودم بیش از ۴۰ کتاب نوشته شد.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: برای تبیین این استانداردها و دایر کردن یا تقویت دفاتر، کرسیهای زبان فارسی، اتاق ایران و ایرانشناسی گاه من در یک سال، پنج سفر داشتم. در سفر به کشورهای مختلف آییننامهها برای مجریان اعم از ایرانیان مقیم، خارجیها و مسئولان ایرانی تبیین و برای بهره وری سفر یک کارگاه آموزشی هم برای استادان تربیت معلم و دانشجویان برگزار میشد.
صحرایی تصریح کرد: در سفر به کشورها و شهرهایی، چون لبنان، عراق، آنکارا، قزاقستان، قرقیزستان، صربستان، کپنهاگ واسپانیا اقدامات مهمی از جمله اتاق مطالعات ایران و دایرشدن مجدد مدارس و برنامههایی در قالب همایش برگزار کردیم. حتی در زمان کرونا هم این اقدامات متوقف نشد و ادامه پیدا کرد و برنامهها در کشورهایی همچون برخی کشورهای حوزه آفریقا و آمریکای لاتین که امکان حضور نبود به صورت مجازی برنامهها را دنبال میکردیم.