سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت)
سرخط خبرها

مشهد میزبان طرح «زندان ترمیمی» می‌شود

  • کد خبر: ۱۶۹۴۲۲
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
مشهد میزبان طرح «زندان ترمیمی» می‌شود
طرح زندان ترمیمی برای نخستین‌ بار در کشور در مشهد در حال انجام است.

به گزارش شهرآرانیوز، «به نظر می‌رسد رویکرد اصلاح و درمان که هدف کارکردی زندان تلقی می‌شود، اثربخشی‌اش را از دست داده است و به تعبیری دیگر، زندان‌ها آن‌گونه که انتظار می‌رفت، قدرت اصلاح، درمان و بازپروری زندانی را ندارند.» این اظهارنظر دبیر کارگروه وکلای ترمیمی در مشهد است که در ادامه هم از لزوم اجرای فرایند «زندان ترمیمی» در مشهد گفته است؛ طرحی که به گفته علی ادبی، نخستین‌ بار در کشور و به‌صورت آزمایشی در مشهد در حال اجراست.

پیشینه شروع فعالیت کارگروه وکلای ترمیمی در مشهد به سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد؛ زمانی که این کارگروه نخستین‌بار در کشور با کمک دستگاه قضا در مشهد راه‌اندازی شد تا این موضوع راهی برای کاهش شمار پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا باشد. این کارگروه از همان ابتدا با ۲۰۰ عضو ثابت شروع‌به‌کار کرد و این تعداد همچنان تغییری نکرده است، اما گره‌های زیادی با دست این وکیل‌ها بدون نیاز به دادگاه باز شده است.

زندان‌بانی ترمیمی

ادبی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با اشاره به اینکه زندان ترمیمی به معنای اداره زندان و زندان‌بانی با رویکرد ترمیمی است، اظهار کرد: در گام اول این فرایند، پانزده وکیل معرفی شده و مجوز ورود و خروج به زندان را دریافت کرده‌اند. در گام دوم نیز ۴۸ وکیل در این حوزه برای زندان مشهد و پنج وکیل برای زندان سبزوار معرفی شده‌اند که در حال بررسی هستند.

او ادامه داد: زندان ترمیمی به‌دنبال استفاده از ابزار‌ها و راهکار‌هایی برای جلوگیری از تکرار جرم، اداره امور زندان به شیوه‌های مشارکتی و مداخله فرد زندانی در موضوع است تا خود فرد در جبران خسارت پیش‌قدم شود. البته زندان ترمیمی برخی ویژگی‌های حمایتی نیز مانند مشارکت سمن‌ها، مشاوران و مددکاران را نیز دارد که می‌تواند در کنار کارکرد‌های قبلی زندان، به اصلاح، درمان، جلوگیری از تکرار جرم و اثربخشی فرایند زندان کمک کند.

کارکرد وکلای ترمیمی

ادبی کارکرد وکلای ترمیمی در زندان را شامل سه بخش دانست و افزود: به زندانیانی که امکان استفاده از ارفاقات قانونی را دارند، کمک می‌شود تا با استفاده از این موضوع‌ها، آزادسازی‌شان در دستورکار قرار گیرد. برای زندانیانی که محکوم مالی هستند یا باید دیه پرداخت کنند، با استفاده از سمن‌ها و حمایت‌های بیرون از زندان سعی در جبران خسارت زندانی می‌شود. کارکرد سوم نیز صلح و سازش است که در آن پرونده‌ها برای دریافت رضایت شاکی مداخله می‌کنیم.

به گفته دبیر کارگروه وکلای ترمیمی در مشهد، این کارگروه، گروه هدف ویژه‌ای در زندان را در نظر نگرفته است و وکیلان در کنار مددکاران در بند‌های زندان حاضر می‌شوند تا زندانیانی که نیاز به حمایت‌های قانونی و خدمات حقوقی دارند، بتوانند از ظرفیت حضور آن‌ها بهره ببرند. ضمن کمک به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، زندانیانی را شناسایی می‌کنیم که ملاقاتی نداشته‌اند و به تعبیری طرد شده‌اند. حضور وکیلان برای این افراد نیز جنبه حمایتی دارد. زندان زنان نیز از این امر مستثنا نیست و بانوان وکیل در این بند‌ها هم حضور دارند.

گام بعدی؛ کانون اصلاح و تربیت

ادبی معتقد است دستورکار آینده وکلای ترمیمی، مداخله و کمک در کانون اصلاح و تربیت است. زیرا در این کانون با نوجوانان بزهکاری روبه‌رو هستیم که اگر برنامه ویژه‌ای برای آن‌ها نداشته باشیم، شاهد بازگشتشان خواهیم بود یا دچار تکرار جرم می‌شوند.
او تصریح کرد: این موضوع نیز برای حساس‌سازی مدیران و افکار عمومی درباره بزهکاری نوجوانان در دستورکار قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->