آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

جلسه نقد نمایش «پروانه الجزایری» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۶۹۶۵۱
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
جلسه نقد نمایش «پروانه الجزایری» در مشهد برگزار شد
نشست نقد و بررسی تئاتر «پروانه الجزایری» به کارگردانی علی عبدالهی باحضور هنرمندان، مدرسان، پیشکسوتان تئاتر و جمعی از علاقه‌مندان هنر‌های نمایشی و با دبیری محمد مداح حسینی، شامگاه چهارشنبه در تماشاخانه اشراق برگزار شد.

امین راستگو | شهرآرانیوز، هفتمین نشست از سلسله جلسات نقد تئاتر مشهد با عنوان «دیوار چهارم» به نقد و بررسی نمایش «پروانه الجزایری» به کارگردانی علی عبدالهی اختصاص داشت که باحضور هنرمندان، مدرسان، پیشکسوتان تئاتر و جمعی از علاقه‌مندان هنر‌های نمایشی و با دبیری محمد مداح حسینی، شامگاه چهارشنبه در تماشاخانه اشراق برگزار شد.

با تئاتر می‌توان پدیده‌های اجتماعی را نشان داد

در این نشست دکتر جمال طوسی فر، جامعه شناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، با اشاره به رویکرد‌های مشترک بین هنر و جامعه شناسی گفت: ما در حوزه جامعه شناسی واقعیات را بیان می‌کنیم و بعد با انباشت پژوهش‌هایی روبه رو هستیم، اما آن‌ها هیچ گاه موجب حل شدن مسائل اجتماعی نمی‌شوند.

وی افزود: آنجا هنر می‌تواند با مداخله در مسائل اجتماعی و پژوهش‌های جامعه شناسان با تأثیرگذاری اش به سمت و سوی درستی برود که مردم آن را لمس کنند.

طوسی‌فر ادامه داد: مشکلات اجتماعی در قالب نشر مقاله و کتاب حل نمی‌شود، اما تئاتر می‌تواند این فاصله را حل کند و با گره محکمی که بین جامعه شناسی و هنر ایجاد‌ می‌شود، می‌توان پدیده‌های اجتماعی را نشان داد.

وابستگی بیش از حد به متن

در ادامه سید جواد اشکذری، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر، با بیان اینکه پیام لاریان در نمایشنامه «پروانه الجزایری» پیشنهاد‌های اجرایی بسیاری را در متن خود می‌دهد، گفت: «پروانه الجزایری» اثری دراماتیک و شبیه به زندگی است و در زیرلایه‌های متن در واقعیات زندگی فرو می‌رود و از تئاتر جدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متن «پروانه الجزایری» از کارگردانی آن جلوتر است، ادامه داد: کارگردانی این اثر خیلی وابسته به متن است و این حس را به ما می‌دهد که نویسنده و کارگردان یکی هستند. زمانی کارگردان جلوتر و موفق‌تر از متن عمل می‌کند که درباره متن پیشنهاد‌های بهتری داشته باشد.

این هنرمند و منتقد تئاتر کارگردانی اثر را محافظه کارانه دانست و بیان کرد: کارگردانی مجموعه‌ای از انتخاب‌های درست است و عبدالهی در انتخاب متن و بازیگر موفق عمل کرده است.
اشکذری خاطرنشان کرد: طراحی صحنه نمایش، شکستگی زمان در زندگی را که از مفاهیم مهم نمایش است، نمی‌تواند در «پروانه الجزایری» نشان دهد. فضای سرد در داستان نمایش با نور و فضاسازی در دکور بهتر می‌توانست نمود پیدا کند.

انتخاب متن از طرف کارگردان هوشمندانه است

دکتر محمد مداح حسینی، دبیر نشست، با بیان اینکه جامعه ما سال هاست در حوزه‌های مختلف عادت دارد منفرد کار کند و با فضای بیرون از تخصص خود ارتباطی نداشته باشد، گفت: «دیوار چهارم» با برگزاری نشست‌های متعدد و دعوت از چهره‌ها و اساتید دانشگاهی مشهد تلاش دارد هم افزایی را بین تئاتر و حوزه‌های مختلف ایجاد کند.

این منتقد تئاتر مشهد افزود: انتخاب متن از طرف کارگردان هوشمندانه است. متونی که در آن‌ها گفتگو عامل پیش برنده کنش است و الگوی روایی آن‌ها از راز‌های درونی تشکیل شده است، کارگردانی را سخت می‌کنند و باعث می‌شوند کارگردانان از این نوع متون عقب بمانند.

وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف کار نوع استفاده از موسیقی است، ادامه داد: موسیقی نمایش با لحن نمایشنامه ناهمخوان است و وارد کردن فضای فولکلور روایت نمایش را به هم می‌ریزد.
مداح حسینی درباره عنصر مرگ و مقایسه تطبیقی «پروانه الجزایری» با «مسافران» بهرام بیضایی تصریح کرد: در «مسافران» همه سوگواری می‌کنند و مادر بزرگ مرگ را قبول نمی‌کند، اما در «پروانه الجزایری» همه مرگ را می‌پذیرند و دچار امید بدون خوش بینی می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->