گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین
سرخط خبرها

برخی مدیران متخلف پرونده رودخانه کشف‌رود مشهد عزل می‌شوند

  • کد خبر: ۱۶۹۸۶۹
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
برخی مدیران متخلف پرونده رودخانه کشف‌رود مشهد عزل می‌شوند
پس از گذشت هفت ماه از ارائه گزارش تخلفات و کوتاهی‌ها در سامان‌دهی کشف‌رود به کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس، رئیس این کمیسیون گفت: برخی دستگاه‌ها کوتاهی‌هایی در سامان‌دهی کشف‌رود داشته‌اند و ممکن است در برخورد با متخلفان، کار به عزل برخی مدیران نیز برسد.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود هفت ماه از ارائه گزارش تخلفات و کوتاهی‌ها در سامان‌دهی کشف‌رود به کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و حالا حجت‌الاسلام‌ نصرا... پژمانفر، رئیس مشهدی این کمیسیون، درباره تازه‌ترین وضعیت بررسی آن گزارش گفته است که وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت بهداشت‌و‌درمان و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کوتاهی‌هایی در سامان‌دهی کشف‌رود داشته‌اند و ممکن است در برخورد با متخلفان، کار به عزل برخی مدیران نیز برسد.

سال‌هاست که رود تاریخی مشهد در باتلاق مشکلات و آلایندگی گیر افتاده و این باتلاق در نبود نظارت کافی و شانه خالی کردن برخی مسئولان از وظایفشان در سامان‌دهی آن، کشف‌رود را هر روز بیشتر از روز قبل در خود فرو برده و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است. موضوع آلایندگی کشف‌رود آن‌قدر جدی است که اداره‌کل محیط‌زیست خراسان‌رضوی، پارسال وضعیت آلایندگی هفت نقطه از ۱۰ نقطه پایش‌شده کشف‌رود را «خیلی‌بد» اعلام کرد.

سرانجام تیر‌ماه پارسال بود که حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین پژمانفر از ورود کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس شورای‌اسلامی به پرونده کشف‌رود خبر داد تا پس‌از‌این به مشکلات رود تاریخی مشهد از دید ملی نیز رسیدگی و اقدام عملیاتی شود.

۹ مهرماه سال‌۱۴۰۱ نیز وزارت کشور پس از ورود به موضوع کشف‌رود، ضرب‌الاجلی دو‌هفته‌ای برای استانداری خراسان‌رضوی تعیین کرد تا گزارش تخلفات و کوتاهی دستگاه‌ها در سامان‌دهی کشف‌رود را تهیه و ارائه کند. اما استانداری خراسان‌رضوی در بازه زمانی تعیین‌شده این گزارش را به نتیجه نرساند و در نهایت ۱۷ آذر‌ماه پارسال، گزارش استانداری درباره تخلفات و کوتاهی‌ها در سامان‌دهی کشف‌رود به کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس ارسال شد. این گزارش که در مطلبی با تیتر «همه مقصرند» در روزنامه شهرآرا منتشر شد، حکایت از آن داشت که «همه دستگاه‌های اجرایی استان که در حوزه کشف‌رود مشهد وظیفه‌مند بوده‌اند، به بخشی از تکالیف خود در این حوزه عمل نکرده‌اند.»

سامان‌دهی در اولویت

رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس نیز حالا در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با بیان اینکه باید پرونده سامان‌دهی کشف‌رود را در دو بخش تخلفات و اقداماتی که باید انجام شود، در نظر بگیریم، می‌گوید: در کشف‌رود دستگاه‌های مختلفی در انجام وظایفشان کوتاهی کرده و ضرر و زیان زیادی رسانده‌اند که اکنون نیز در حال شناسایی و برخورد با آن‌ها هستیم. اما اولویت را بر این موضوع گذاشته‌ایم که نباید کشف‌رود در وضعیت کنونی بماند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمانفر اظهار می‌کند: دستگاه‌ها به نوبه خود کوتاهی‌هایی داشته‌اند، اما هنوز در‌این‌باره پرونده‌ای به دستگاه قضا ارائه نشده است.

او به این پرسش که آیا برای برخورد با متخلفان بازه زمانی مشخص شده است، پاسخ منفی می‌دهد و بیان می‌کند: اکنون اولویت با شناسایی این دستگاه‌ها و فعالیت برای بهبود وضعیت فعلی کشف‌رود است. با‌این‌حال ممکن است کار به جایی برسد که به عزل برخی مدیران نیز منتهی شود، اما تلاش می‌کنیم به سمت حل مسئله برویم و رویکرد دوممان برخورد با متخلفان است.

تخلیه روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی معتقد است مهم‌ترین اقدام در سامان‌دهی کشف‌رود جلوگیری از تخلیه روزانه بیش از چهارصد تانکر فاضلاب در این رودخانه است و تصریح می‌کند: در زمینه راه‌اندازی تصفیه‌خانه سپتاژ پیگیر هستیم و توانسته‌ایم مبلغی را از صندوق محیط‌زیست دریافت کنیم و در اختیار شهرداری قرار بدهیم تا به عنوان متولی بتواند این اقدام را انجام دهد.

پژمانفر ادامه می‌دهد: متأسفانه مسئولانی که می‌بایست بر ورودی‌ها و خروجی‌های کشف‌رود نظارت می‌کردند، این اقدام را انجام ندادند و امروز در وضعیتی هستیم که در برخی موارد فاضلاب کاملا خام به‌دلیل ظرفیت کم تصفیه‌خانه‌ها، در کشف‌رود رها می‌شود. این موضوعات مدیریت نمی‌شود و همین فاضلاب آلوده در حوزه کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

او دلیل طرح ماجرای کشف‌رود در کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس را در ضرورت توجه مسئولان به رود تاریخی مشهد به عنوان یک مسئله ملی برمی‌شمارد و اظهار می‌کند: اتفاقی که در کشف‌رود می‌افتد یک فاجعه ملی است که حل آن عزم و اراده‌ای ملی می‌طلبد. در این حوزه وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها را درگیر کرده‌ایم تا کار به سرانجام برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->