به گزارش شهرآرانیوز، معضل مسافربرهای شخصی در خروجیهای شهر، قصه درازی دارد. نبود متولی سامان دهی مسافربرهای شخصی در شهر مشهد باعث شد تا ما در تحریریه صدای مردم دو بار، دو گزارش مجزا را از معضلات موجود و مشکلات متعدد مردم در ایستگاه سوار میدان حافظ در ۱۹ آذر سال گذشته و از ایستگاه سوار میثاق در ۱۶ اردیبهشت همین امسال منتشر کنیم. اما، گویا قصه پرغصه جامعه هدف در ورودیهای شهر تمامی ندارد.
این بار در خروجی دیگر شهر در ابتدای بولوار حر، خودروهای مسافربر شخصی زیر تابلو توقف ممنوع و به صورت دوبله پارک کرده اند و به سمت شهرستان سرخس مسافرگیری میکنند. این تخلف، یعنی تجمع خودروهای مسافربر شخصی در این قسمت، علاوه بر نانی که از خودروهای مسافربر عمومی زیر نظر تاکسی رانی آجر میکند، باعث میشود به محض پایین آمدن خودروها از پل شهید عباسپور و ورود به بولوار حر، ترافیک شدید و گاهی تصادفات شدید جرحی ایجاد شود.
در نزدیکی پل شهید عباسپور نظاره گر وضعیت ترافیکی هستیم، خودرو پلیس راهور از راه میرسد و با بلندگو به خودروها اخطار میدهد که جابه جا شوند، اما این تذکر پلیس افاقه نمیکند و همچنان خودروهای مسافربر شخصی به کار خود ادامه میدهند و سر جایشان میخکوب شده اند. حتی اگر جریمه هم شوند شاید برایشان بصرفد، چون قرار است مسافرانی را که قصد سفر به سرخس دارند تصاحب کنند.
از یکی از رانندگان مسافربر شخصی کرایه مسیر تا سرخس را میپرسم، او میگوید: خودرو دربست تا سرخس ۳۵۰ هزار تومان و مسافر یک نفره ۸۵ هزار تومان است.
نکته قابل توجه اینجاست که این خروجی شهر همانند دیگر خروجیها یک ایستگاه سوار تاکسی برون شهری به سمت سرخس دارد که در نزدیکی پل شهید عباسپور و در ابتدای خیابان شهید کارگر راضی واقع است. در این ایستگاه سوار نیز چندین خودرو تاکسی زردرنگ با لوگوی شرکتهای تاکسی برون شهری سرخس مستقر هستند و برخلاف خودروهای مسافربر شخصی ابتدای بولوار حر، بازار کسادی دارند. تعداد مسافران در این محل اندک است. به نظر میرسد ایستگاه سوار در خیابان فرعی کنار پل، جانمایی مناسبی ندارد.
از یکی از تاکسی رانان کرایه سفر به مقصد سرخس را میپرسم و دقیقا همان کرایه مسافربرهای شخصی را بیان میکند. رحیمیان درباره وضعیت رقابت خودروهای مسافربر شخصی با تاکسیهای برون شهری، بیان میکند: مسئولان به فکر رفع مشکلات تاکسی رانان برون شهری نیستند. از مسئولان انتظار داریم تدابیری اتخاذ کنند.
او اظهار میکند: باید حداقل یک مأمور راهنمایی ورانندگی در هر ایستگاه سوار مستقر شود تا جلو فعالیت مسافربرهای شخصی را بگیرد، این کار موجب میشود تاکسی رانان راحتتر مسافر سوار کنند و از این طریق بخشی از مشکلات این قشر برطرف میشود.
رشیدی، یکی دیگر از تاکسی رانان، با بیان اینکه حدود پانزده سال سابقه فعالیت دارد در خصوص مشکلات موجود خود در این ایستگاه سوار میگوید: بزرگترین مشکل تاکسی رانان، مسافربرهای شخصی هستند، زیرا در شرایطی که تاکسیهای برون شهری در ایستگاه سوار منتظر تکمیل ظرفیت تاکسی برای حرکت هستند، مسافربرهای شخصی مسافران را از ابتدای بولوار حر سوار میکنند و هیچ نهادی فعالیت آنها را متوقف نمیکند. او میافزاید: مسئولان باید باهم هماهنگ باشند و از فعالیت خودروهای مسافربر شخصی به مقصد سرخس جلوگیری کنند.
ممانعت از فعالیت خودروهای مسافربر شخصی در پایانههای مسافربری و در محدوده فعالیت تاکسیهای سواری، همواره یکی از مطالبات رانندگان فعال در این بخش بوده است. بر اساس این گزارش رانندگان معتقدند وجود مسافربرهای شخصی و غیرقانونی، در کنار ایستگاه شرکتهای مسافربری و پایانهها در خروجی شهر رابطه مستقیمی با کاهش درآمد فعالان این صنف دارد و این در حالی است که روند فعالیت این مسافربرها، در سالهای اخیر به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، افزایش چشمگیری داشته است.
برای پاسخ این سؤال که چه نهادی مسئول سامان دهی خودروهای مسافربر شخصی است، به سراغ معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای خراسان رضوی میرویم. رضا صحراگرد با بیان اینکه پنج شرکت مسافربر برون شهری مشهد در ایستگاههای سوار حافظ، میثاق، بولوار حر و مسیر کلات فعالیت دارند، توضیح میدهد: معضل مسافربرهای شخصی در مسیرهای درون شهری و برون شهری مختص مشهد نیست و این مشکل در سطح کشور هم وجود دارد.
او ادامه میدهد: برای نظارت بر تاکسیهای برون شهری به اتخاذ تصمیماتی از سوی دادستانی، پلیس راه و پلیس راهور نیاز داریم. پلیس راه در خارج شهر باید از تردد این خودروها ممانعت کند.
صحراگرد درباره راهکارهای دیگر سامان دهی خودروهای مسافربر شخصی میگوید: ما مکاتباتی هم انجام داده ایم که مشوقهایی را برای سرمایه گذاری خودروهای مسافربر شخصی به منظور الحاق به ناوگان حمل ونقل عمومی در نظر میگیرد. قول داده ایم تسهیلاتی به آنها بدهیم که جزئی از ناوگان تاکسی برون شهری شوند.
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای خراسان رضوی بیان میکند: از سویی متأسفانه دیده میشود کارمند یا کاسبی اهل سرخس که قصد آمدن به مشهد را دارد، در خروجی سرخس، خودرو خود را از مسافر پر میکند و به مشهد میآید.
صحراگرد میافزاید: تردد مسافران با خودروهای مسافربر شخصی از لحاظ تصادف، بیمه و مسائل سرقت و دزدی امنیت ندارد و کسی هم پاسخگو نیست. او میگوید: طبق قانون حمل ونقل، خودرو پلاک سفید حق جابه جایی مسافر را ندارد، ولی رانندگان خودروهایی که قصد همکاری با اداره کل راهداری را دارند میتوانند با مراجعه به این اداره در شهرستانها و در مشهد به نشانی، انتهای خیابان فداییان اسلام و سامانه تلفنی ۱۴۱ از شرایط عضویت مطلع شوند و ما نیز آنها را به شرکتهای مسافربری برون شهری معرفی کنیم.
رئیس پلیس راهور مشهد با بیان اینکه همکاران ما پای کار هستند، ولی جریمهها بازدارنده نیست، توضیح میدهد: جریمه ۳۰ هزارتومانی برای خودروهای مسافربر شخصی رقم قابل توجهی نیست. اگر پلیس راه متوجه کثرت تردد یک خودرو با مسافر زیاد در روزهای متوالی در یک جاده شود، قطعا با آن راننده خودرو برخورد خواهد کرد. مسافرکشی با خودروهای شخصی ممنوع است.
سرهنگ عباس عابدینی میافزاید: تاکسیهای برون شهری بیمه نامه مسافر و گواهی نامه پایه ۲ دارند که خودروهای مسافربر شخصی این ویژگیها را ندارند. او بیان میکند: خودروهای مسافربر شخصی بابت دو تخلف توقف ممنوع و مسافرگیری با خودرو شخصی، هر کدام ۳۰ هزار تومان جریمه میشوند. جریمهها باید افزایش پیدا کند تا بازدارنده باشد.
سامان دهی خودروهای مسافربر شخصی برون شهری متولی ندارد. جریمه پلیس راهور هم بازدارنده نیست. طبق قوانین موجود، هرکس میخواهد وارد حوزه حمل ونقل عمومی شود باید دارای خودرو پلاک «ع» (عمومی) باشد، این در حالی است که عده زیادی از رانندگان خودروهای شخصی مبادرت به جابه جایی مسافران برون شهری میکنند بدون آنکه هیچ گونه نظارت یا اعمال قانونی متوجه آنها باشد یا این رانندگان را از ادامه فعالیت غیرقانونی شان منع کند. جولان مسافربرهای شخصی با دریافت کرایه یکسان و بدون نظارت، بازی با جان، مال و امنیت مردم است و براین اساس نیازمند نظارت و پیگیری جدی مسئولان است.
برابر بند ۲۰۸۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، انتظار میرود مقابل بی نظمی حمل مسافر با خودرو شخصی گرفته شود تا بیش از این شاهد اوضاع نابسامان در خروجیهای شهر نباشیم.