معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

«شعر هزارساله فارسی» بعد از ۶ دهه راهی بازار کتاب شد

  • کد خبر: ۱۷۰۴۳۸
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
«شعر هزارساله فارسی» بعد از ۶ دهه راهی بازار کتاب شد
کتاب «شعر هزارساله فارسی» اثر محمدجعفر محجوب و قاسم تویسرکانی که فقط یک‌بار در دهه ۱۳۴۰ منتشر شده بود، اکنون راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، این کتاب در ۲۷۶ صفحه و با قیمت ۲۲۰ هزار تومان در انتشارات مروارید عرضه شده است.

 در بخشی از مقدمه می‌خوانیم: در این کتاب نمونه‌هایی از شعر سی و یک تن از بزرگ‌ترین شاعران فارسی گردآمده و برای این‌که خواننده بی ‌زحمت تتبع، سراینده شعر را نیز بشناسد و به شیوه سخن و شخصیت شاعر نیز آشنا شود، شرح‌حالی مختصر ولی بسیار جامع از او آورده‌ایم. هرچند در آن‌چه درباره شاعر و شعر او نوشته شده، تا آنجا که ممکن بوده کوشیده‌ایم تنها مطالبی را ذکر کنیم که در میان اهل ‌فن مُسلم گشته یا خود ما بدان یقین کرده یا آن را به صِحت نزدیک‌تر دانسته‌ایم. بسیاری از کسانی که درباره شاعری چیزی نوشته‌اند، کوشیده‌اند که عیب‌های او را نادیده بگیرند، یا اگر عیبی نمایان است، پرده‌ای از عذرهای گوناگون بر روی آن بپوشند. ما برخلاف این روش هرگاه در خوی و رفتار یا در سخنان شاعر عیبی یافتیم آن عیب را نیز همچون کمال او، بی‌هیچ چشم‌پوشی وانمودیم، زیرا معتقدیم که اثر این عیب‌گویی نکوتر از پرده‌پوشی‌هاست. چه، هر قدر بزرگان سخن گرامی باشند، حقیقت از ایشان گرامی‌تر است.

همچنین در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: در نیمه نخست دهه ۱۳۴۰، دکتر محمدجعفر محجوب و دکتر قاسم تویسرکانی، دو استاد بسیار فاضل و شعرپژوه دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت‌معلم، و دانشگاه خوارزمی بعدی) به‌اتفاق یکدیگر کوشیدند تا تحلیل و منتخبی شایسته از شعر کهن فارسی، از رودکی سمرقندی تا هاتف اصفهانی، فراهم آورند و در دسترس دانشجویان و علاقه‌مندان ادبی قرار دهند. این منتخب که متأسفانه پس از آن هیچ‌گاه بازنشر نشد، کتاب‌ خواندنی حاضر است که در آن گزیده‌ای از سروده‌های سی و یک سراینده در یک دوره هزارساله، همراه با تحقیق و تفحص دقیق در زندگی و آثار هر شاعر به دوستداران شعر ایران و قلمرو فرهنگ ایران عرضه می‌شود.

منبع: ایسنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->