پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

فرارمالیاتی دراستان، ۳ برابر بودجه عمرانی

  • کد خبر: ۱۷۱۲
  • ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
فرارمالیاتی دراستان، ۳ برابر بودجه عمرانی
مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌رضوی میزان فرار مالیاتی را بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد

فرزانه شهامت - 25، 30، 40 و حتی 50، همگی، ضرب در 1000 میلیارد تومان. این‌ها برآوردهایی است که از میزان فرار مالیاتی در کشور می‌شود. مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌رضوی، رقم دست پایین، یعنی 25 تا 30 هزار میلیارد تومان، را مظنه قرار داد و گفت: اگر فرض کنیم سهم سه‌درصدی استان از درآمدهای مالیاتی کشور برای فرارهای مالیاتی هم صادق باشد، میزان فرار مالیاتی در خراسان رضوی چیزی حدود 600 تا 700 میلیارد تومان است.
برای استحضارتان، میزان بودجه عمرانی استان در بودجه 98 از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 216 میلیارد تومان است، همان بودجه‌ای که دستگاه‌های دولتی برای بهره‌مندی بیشتر از آن، در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی کلی چک و چانه بی‌فایده زدند. میزان فرار مالیاتی برآوردشده در استان کمی کمتر از بودجه لازم برای احداث متروی مشهد-گلبهار است. با این پول، کارهای زیادی می‌شود کرد، اگر برنامه‌ای برای شناسایی و دریافت آن وجود داشته باشد.


وصول 93 درصدی
پولی که امسال در استان باید از محل مالیات وصول شود 30 درصد بیشتر از پارسال و رقمی معادل 4100 میلیارد تومان است. پیش از این، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درباره وصول این رقم اظهار بدبینی کرده و گفته بود تحقق نمی‌یابد، اما مدیرکل امور مالیاتی استان در جلسه صبح پنجشنبه خود با خبرنگاران، درباره وصول صددرصدی آن ابراز امیدواری کرد.
یحیی یعقوب‌نژاد با تأکید بر اینکه سازمان، حال و روز اقتصادی مؤدیان مالیاتی به‌ویژه بخش تولید را می‌فهمد، در پاسخ به سؤال شهرآرا در مورد اینکه رشد درآمدی امسال قرار است چطور محقق شود؟ گفت: برای دریافت عادلانه مالیات باید چرخه اقتصادی شفاف باشد. باید پایگاه اطلاعات اقتصادی مؤدیان تشکیل شود و طبق قانون، تمام دستگاه‌هایی که اطلاعات اقتصادی دارند آن را به سامانه ارائه کنند. رئیس سازمان به‌جد پیگیر این سامانه است و قول تکمیل آن تا پایان شهریور امسال را داده است.
او در گزارشی به ارائه عملکرد سال 97 سازمان متبوع خود پرداخت و گفت: 93 درصد از درآمدی که برای استان از محل مالیات پیش‌بینی شده بود، با رقمی معادل 28 هزار میلیارد تومان وصول شده است. از این میزان 16 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات‌های مستقیم و بقیه مربوط به مالیات‌های غیرمستقیم مثل مالیات بر ارزش افزوده است. برای 3 ماه ابتدایی امسال هم 8700میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده بود که 75 درصد آن، معادل 6600 میلیارد تومان، از مؤدیان دریافت شد.
یعقوب‌نژاد این نکته را نیز بیان کرد که از برنامه توسعه خیلی عقب هستیم. قرار بود تا پایان برنامه سوم تمام هزینه‌های جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شود. در برنامه ششم به سر می‌بریم و فقط 50 درصد هزینه‌های جاری با مالیات جفت و جور می‌شود.


چرا سهممان کم شد؟
مدیرکل امور مالیاتی استان برای اینکه بگوید مالیات چقدر مفید است، آمار را شاهد گرفت و گفت: بیش از 20 درصد از کل درآمدهای شهرداری‌ها و یک درصد از هزینه‌های سلامت کشور از مالیات بر ارزش افزوده تأمین می‌شود. از نیمه دوم سال 87 که مالیات بر ارزش افزوده قانون شد تا پایان خرداد امسال، 30 هزار و 900 میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان واریز کرده‌ایم.
یعقوب‌نژاد در پاسخ به سؤال شهرآرا در مورد چرایی کاهش سهم شهرداری مشهد از محل مالیات بر ارزش افزوده طی 2 سال اخیر، این‌طور توضیح داد: نرخ مالیات بر ارزش افزوده 9درصد است. از این میزان 6 درصد به عنوان درآمدهای عمومی دولت به حساب خزانه واریز می‌شود. 3 درصدِ باقی‌مانده سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست که به حساب مخصوصی واریز و متناسب با ضریب جمعیتی تا پانزدهم ماه بعد، به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود. ضریب جمعیتی را از دفاتر امور روستایی و شهری استانداری گرفتیم. کار توزیع را نیز نرم‌افزار انجام می‌دهد. پس عامل انسانی برای بالا و پایین کردن درآمد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود ندارد.
ضریب جمعیتی مشهد کاهش داشته است؟ او پاسخ منفی داد و اضافه کرد: نحوه توزیع در مقایسه با گذشته تفاوت کرده است. قبلا مالیاتی که در هر شهرستان جمع‌آوری می‌شد، به نسبت ضریب جمعیتی بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان شهرستان توزیع می‌شد. از 2 سال پیش، مطابق بخشنامه، رویه به این صورت تغییر کرد: عوارضی که از کل استان وصول می‌شود، ابتدا به‌نسبت 30 به 70 میان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها تقسیم می‌شود. بعد هر شهرداری به نسبت ضریب جمعیتی‌اش از کل عوارضی که در استان وصول شده است بهره‌مند می‌شود. مبلغ پرداختی در مقایسه با پارسال در برخی جاها بیشتر و در برخی شهرها و روستاها کمتر شده است اما در مجموع، میزان عوارض پرداخت‌شده در کل استان طی سال 97 در مقایسه با 96، 22 درصد افزایش داشته است.


پایش کارت‌های اجاره‌ای
او از پایش کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای هم خبر داد و گفت: کارگروهی در اداره کل تشکیل شده است و با برگزاری جلسات هفتگی، تلاش می‌کند فعالان اقتصادی‌ای را که از این کارت استفاده کرده‌اند پیدا کند. برخی از صاحبان این کارت‌ها همکاری لازم را نداشتند که با ایجاد محدودیت‌هایی مانند بستن حساب و ممنوع‌الخروجی، آن‌ها را به همکاری ملزم کرده‌ایم. در دستگاه قضا نیز اقامه دعوا شده است. از 26 پرونده تشکیل‌شده، 21 مورد مربوط به افراد حقیقی و بقیه از آن شخصی‌های حقوقی است.
یعقوب‌نژاد گفت که فعلا ساز و کاری برای دریافت مالیات از ماینرهای بیت‌کوین وجود ندارد چون مالیات از فعالیت‌های قانونی و رسمی دریافت می‌شود.
او تأکید کرد: هیچ واحد تولیدی‌ای به دلیل معوقات مالیاتی در استان تعطیل نشده است. تمام اختیارات لازم را به مدیران شهرستانی واگذار کرده‌ام تا ادارات مالیاتی بتوانند به تشخیص خودشان از فعالیت واحدهای تولیدی حمایت کنند و مؤدی برای استفاده از بخشودگی‌ها مجبور نباشد به مشهد سفر کند. 15 هزار میلیارد ریال قسط‌بندی بدهی مالیاتی فعالان اقتصادی، 9800میلیارد ریال تهاتر بدهی مالیاتی پیمانکاران با اوراق تسویه خزانه و استرداد 4300 میلیارد ریال به صادرکنندگان به دلیل معافیت مالیاتی جزو عملکردهای دوسالانه اداره کل است.
او با اشاره به 437 هزار ساعت آموزش به مأموران مالیاتی از ابتدای پارسال تا الان با هدف افزایش تخصص آن‌ها از مردم خواست سؤال‌ها و گله‌هایشان را با سامانه 1526 درمیان بگذارند. از فروردین پارسال تا انتهای خرداد امسال 40 هزار و 425 تماس با این سامانه گرفته شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->