سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد
سرخط خبرها

چرا فرمان خودرو سفت می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۷۱۸۲۹
  • ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۳
چرا فرمان خودرو سفت می‌شود؟
فرمان خودرو از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که وظیفه هدایت خودرو را برعهده دارد و باید دائما به طور مطلوبی کار کند. از این رو، این قسمت از خودرو اهمیت خاصی دارد. عملکرد مطلوب این سیستم باعث راحتی هدایت خودرو و ایجاد امنیت برای سرنشینان خودرو می شود.

به گزارش شهرآرانیوز، فرمان خودرو از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که وظیفه هدایت خودرو را برعهده دارد و باید دائما به طور مطلوبی کار کند. از این رو، این قسمت از خودرو اهمیت خاصی دارد. عملکرد مطلوب این سیستم باعث راحتی هدایت خودرو و ایجاد امنیت برای سرنشینان خودرو می شود. ما در این بخش علت سفت شدن و صدای زوزه فرمان خودرو مورد بررسی قرار می دهیم.

این مشکل وقتی آزاردهنده می شود که در جاده با سرعت در حال رانندگی هستید در این هنگام سفت بودن فرمان می تواند هدایت خودرو را دشوار کرده و بسیار حادثه آفرین باشد. در این مقاله قصد داریم تا به علل سفت شدن و صدای زوزه فرمان خودرو بپردازیم.

فرمان هیدرولیک از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

امروزه فرمان بسیاری از خودروها از نوع هیدرولیک است. این سیستم فرمان از قطعاتی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می شود:

پمپ هیدرولیک
تسمه هیدرولیک
جک هیدرولیک (دو طرفه فرمان)
شیر هیدرولیک
روغن هیدرولیک
شلنگ ها و لوله های روغن هیدرولیک
مخزن هیدرولیک

علل سفت شدن و صدای زوزه فرمان هیدرولیک

در ادامه به بررسی عللی که باعث سفت شدن فرمان هیدرولیک و ایجاد صدای زوزه از آن می شود پرداخته ایم. با دانستن این علل می توانید عملکرد بهتری برای جلوگیری از ایجاد این نوع خرابی داشته باشید.

تنظیم نبودن باد لاستیک ها

یکی از عللی که سفت شدن فرمان را به دنبال دارد تنظیم نبودن فشار باد لاستیک هاست. در واقع این علت یکی از ساده‌ترین علل این مساله است. در صورت کاهش باد لاستیک ها، میزان اصطکاک سطح تایر‌ها با زمین بیشتر می‌شود که خودرو باید نیروی بیشتری را تولید کند تا بتواند به راحتی روی زمین حرکت کند. همین اصطکاک و تماس سطح بیشتری از لاستیک‌ها با زمین باعث می‌شود که چرخاندن فرمان دشوارتر شود. از این رو باید به طور منظم و دوره‌ای نسبت به تنظیم باد لاستیک‌ها اقدام کنید.

علاوه بر این، در صورتی که لاستیک های جلو ناهمواری داشته و آج های آن نبرابر باشد، باعث این می شود که در موقع رانندگی وقتی می خواهید خودرو را به یک سمت هدایت کنید، با سفتی فرمان روبرو شوید.

نامناسب بودن سایز لاستیک ها و رینگ ها

نامناسب بودن اندازه رینگ و لاستیک با خودرو‌ می‌تواند باعث سفتی فرمان شود. از این رو باید به هنگام تعویض لاستیک یا رینگ حتما با نوع استاندارد و فابریک آن‌ها را تعویض کنید تا بعد‌ها دچار مشکل سفتی فرمان نشوید.

فرسودگی تسمه هیدرولیک و کمربند مارپیچ

تسمه در سیستم فرمان هیدرولیک وظیفه هدایت نیرو از موتور به پمپ هیدرولیک را برعهده دارد. در صورت شل یا فرسوده بودن این تسمه و حتی پارگی آن، فرمان خودرو دچار سفتی می شود. از این رو در صورت شل شدن، فرسودگی و ترک خوردگی احتمالی توصیه می شود در اولین فرصت نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

همچنین ترک خوردگی و شکسته شدن کمربند مارپیچ فرمان، از عللی است که می تواند باعث سفتی فرمان شود. به علت کار کردن دائمی این کمربند، فرسودگی آن غیر قابل اجتناب است. از این رو در صورت مشاهده علائم فرسودگی و شل شدن احتمالی به فکر تعویض آن بیفتید؛ زیرا سفت شدن فرمان پیامد آن خواهد بود. در شرایطی که فرمان خودرو به سختی گردش می کند لازم است قرقره روی فرمان را کنترل کنید.

بی کیفیت بودن روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک در واقع باعث انتقال نیروی هیدرولیک در سیستم فرمان می‌شود. این روغن درون لوله‌هایی جریان دارد. در صورتی که روغن هیدرولیک از نوع بی کیفیت و غیر استاندارد باشد، احتمال آن که فرمان خودرو دچار سفتی شود وجود دارد. همچنین روغن هیدرولیک علاوه بر این که باید مرغوب و استاندارد باشد، باید با خودرو هم متناسب باشد. این نکته مهمی است که به هنگام تعویض روغن هیدرولیک باید توجه شود. توصیه می‌شود پس از گذشت هر دو سال نسبت به تعویض روغن هیدرولیک اقدام کنید تا از این جهت به سیستم فرمان و نیز خودرو فشار و آسیبی وارد نشود.

وجود نشتی در روغن هیدرولیک و کاهش آن

در صورت وجود نشتی در مخزن یا لوله های روغن هیدرولیک فرمان که باعث کاهش میزان آن می شود، سفت شدن فرمان هم می تواند پیامد آن باشد. مهم ترین علامت کاهش میزان روغن هیدرولیک در سیستم فرمان، ایجاد صدایی همانند جیغ یا زوزه است که در هنگام چرخاندن فرمان شنیده می شود. این مساله وقتی رخ می دهد که فشار بالا باعث ایجاد نشتی یا شل شدن در شلنگ هیدرولیک می شود. پیامد آن هم نشتی روغن از شلنگ است که فشار در سیستم فرمان کم شده و باعث می شود پمپ هیدرولیک خشک کار کند. از این رو وقتی فرمان را می چرخانید به طور آزادانه این کار انجام نمی شود و سفتی آن را احساس خواهید کرد.

خرابی پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک نقش بسیار مهمی در ایجاد نیرو از طریق فشار در سیستم فرمان دارد. زیرا اگر این پمپ دچار خرابی شود و ایراد پیدا کند، توان پمپ کردن روغن را نخواهد داشت و انتقال نیروی هیدرولیک هم با مشکل روبرو خواهد شد. این مساله باعث می شود که فرمان سفت شده و گردش آن به راحتی امکان پذیر نباشد. پمپ هیدرولیک به مرور و پس از مدت ها کار کردن دچار فرسودگی قطعات می شود که در بیشتر خودروهای کارکرده این مشکل را می توان مشاهده کرد.

خرابی و وجود ایراد در جعبه فرمان

جعبه فرمان در واقع مجموعه قطعاتی است که می توان با آن ها خودرو را هدایت و کنترل کرد. در صورتی که مارپیچ درون جعبه فرمان آسیب ببینید، از عللی است که می تواند باعث سفت شدن فرمان شود.

قفسه یا جعبه فرمان به وسیله شفت ها یا اتصالاتی که به شکل U هستند به چرخ ها متصل است. این قطعات و اتصالات به علت آن که به هنگام رانندگی دائما در معرض اصطکاک و فعالیت هستند، به مرور فرسوده شده و حتی آسیب می بینند. معمولا عمر مفید قطعات و اتصالات جعبه فرمان پس از طی 100 هزار کیلومتر به پایان می رسد و پس از آن امکان بروز نقص و آسیب وجود دارد. یکی از علائم مهمی که نشان دهنده وجود خرابی و اختلال در جعبه فرمان خودرو است، زمانی است که موتور خودرو سرد بوده و فرمان سفت است. اما پس از آن که خودرو را روشن کرده و موتور گرم شد، فرمان را می توانید آسان تر بچرخانید.

وجود هوا در سیستم فرمان هیدرولیک

چنانچه به هنگام چرخاندن سریع فرمان به یک طرف، این کار به سختی انجام شود، می تواند نشان دهنده وجود هوا در سیستم فرمان هیدرولیک باشد. در واقع وجود هوا باعث سفت شدن فرمان و گردش دشوار آن می شود. به این منظور پس از مشاهده این وضعیت، به یک مکانیکی معتبر مراجعه کرده تا با انجام هواگیری و در صورت نیاز تعویض روغن هیدرولیک، مشکل ایجاد شده برطرف شود.

خرابی جک دو طرفه فرمان هیدرولیک

یکی دیگر از عللی که می تواند باعث سفت شدن فرمان شود، وجود خرابی و اختلال در کارکرد در جک دو طرفه فرمان است. در صورت بروز این مشکل چرخاندن فرمان به سختی انجام می شود.

خراب شدن شیر هیدرولیک

شیر فرمان یا شیر هیدرولیک قطعه ای است که روغن هیدرولیک را تقسیم می کند. در صورتی که شیر هیدرولیک نتواند روغن را با یک فشار به دو طرف چپ یا راست فرمان منتقل کند، باعث می شود در عملکرد فرمان هیدرولیک اختلال ایجاد شود. یعنی وقتی فرمان را به یک سمت می چرخانید سفت بوده و به سختی انجام می شود، در حالی که هنگامی که فرمان را به سمت دیگر می چرخانید این کار به راحتی و نرمی انجام می شود.

جمع بندی

در این مطلب کوشش کردیم تا موضوع علل سفتی فرمان هیدرولیک را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم سیستم فرمان خودرو وظیفه هدایت خودرو را برعهده دارد. از این رو اجزا و قطعات آن باید کاملا سالم بوده و از عملکرد مطلوبی هم برخوردار باشند. در صورت وجود اختلال و خرابی در قطعات و کارکرد آن ها در سیستم فرمان، سفت شدن و ایجاد صداهایی همانند زوزه کشیدن می تواند پیامد آن باشد.

در واقع عللی که به آن ها پرداختیم می تواند باعث بروز مشکل سفت شدن فرمان شود. در صورتی که می خواهید از سفت شدن فرمان خودروی خود جلوگیری کنید به محض مشاهده علائم این مشکل، سریعا به یک مکانیکی معتبر مراجعه کنید تا مشکل خودرویتان حل شود.

منبع: خودرونویس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->