تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است
سرخط خبرها

سهم ۲۰ درصدی زنان خراسانی از صندوق بیمه روستاییان

  • کد خبر: ۱۷۲۶۰
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
سهم ۲۰ درصدی زنان خراسانی از صندوق بیمه روستاییان
صندوق بیمه روستاییان با میانگین سنی ۴۹ سال پیرترین بیمه‌شدگان را دارد
فرزانه شهامت - «در حوزه بانوان خوب عمل نکرده‌ایم و ضریب پوششمان برای این قشر بسیار پایین است.» مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌رضوی با بیان این مطلب افزود: از حدود ۱۶۰ هزار بیمه‌شده این صندوق در خراسان‌رضوی، سهم زنان ۲۰ درصد است. محمود کاظمی در نشستی خبری که صبح دیروز برگزار شد، با استناد به سرشماری سال ۹۵ خراسان‌رضوی را دارای بیشترین جمعیت روستایی مشمول این صندوق بیان کرد و گفت: بیش از ۵۱۵ هزار خانوار روستایی، ۷۰۰۰ خانوار عشایر به اضافه دیگر گروه‌های هدفی که آمار دقیقی از آن‌ها نداریم، مشمول هستند.
او ادامه داد: یکی دیگر از گروه‌های هدف ما مشمولان ساکن در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر است. ۵۷ شهر زیر ۲۰ هزار نفر در استان با ۳۶۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که باید برای جذب ۱۳۱ هزار نفر مشمول آن‌ها تلاش کرد.
کاظمی گفت: ضریب پوشش ما در میان جمعیت روستایی استان ۳۱ درصد است که از این نظر رتبه پانزدهم کشور را داریم و از نظر تعداد بیمه‌شدگان پس از آذربایجان‌شرقی در جایگاه دوم کشور ایستاده‌ایم.
به گفته وی ضریب جمعیت روستائیان استان در شهرستان‌های مختلف، متفاوت است و از ۶۱ درصد در بجستان و سبزوار تا ۱۸ درصد در سرخس، باخرز و صالح آباد امتداد دارد.
او در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره وضعیت شهرستان مشهد، به ضریب ۲۴ درصدی پوشش بیمه روستایی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: این شهرستان با ۱۰۳ هزار و ۶۲۴ خانوار روستایی سرشماری شده در سال ۹۵ بیشترین جمعیت روستایی را دارد. تعداد بیمه‌شدگان مشهد هم با ۲۴ هزار و ۹۰۰ نفر در استان بیشترین است.

جوان‌ترین و پیرترین صندوق
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌رضوی با بیان اینکه آینده کسانی که هیچ بیمه‌ای ندارند از دغدغه‌های دولت است، ادامه داد: با کمک بانک اطلاعاتی سازمان هدفمندی و سایر صندوق‌های بیمه‌ای، خانوار‌های روستایی که بدون هر نوع بیمه‌ای هستند، با کدپستی‌شان احصا شده‌اند که خراسان‌رضوی با ۱۸۷ هزار خانوار روستایی-معادل ۱۰ درصد خانوار‌های یادشده در کشور- بیشترین فراوانی را دارد. او اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ای پنج‌ساله که از امسال شروع شده است و تا سال ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد، برای زیر پوشش گرفتن این خانوار‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
به گفته او ۴۵۵۲ سرپرست خانوار از مددجو‌های کمیته امداد و ۳۳۴۵ زن سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی بودند که با پرداخت حق بیمه پنج‌درصدی از سوی سازمان‌های حمایتی یادشده، زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
به گفته وی در خراسان‌رضوی ۱۰ هزار و ۹۴۶ خانوار از مستمری‌های سه‌گانه ازکارافتادگی، مستمری فوت و بازنشستگی پیش از موعد صندوق استفاده می‌کنند.
او با اشاره به ۶۵ سال سن و ۱۵ سال سابقه بیمه‌پردازی به‌عنوان شرط‌های بازنشستگی، اظهار کرد: سال آینده پرداخت مستمری به نخستین گروه بازنشستگان ما آغاز می‌شود.
کاظمی از این صندوق با ۱۴ سال سابقه تشکیل، به‌عنوان جوان‌ترین صندوق بیمه‌ای کشور یاد کرد و افزود: با ۴۹ سال سن از نظر میانگین سنی بیمه‌شدگان، پیرترین صندوق بیمه‌ای هستیم، با وجود این به دلیل تصمیمات صحیح اتخاذ شده، وضعیتمان نسبت به دیگر صندوق‌های بیمه‌ای بهتر است.

وام با سود ۱۰ درصد
او با بیان اینکه مسائل درمانی مشمول خدمات این صندوق نمی‌شود، ادامه داد: بیمه سلامت و خدمات درمانی سطح ۲ و ۳ را به افراد زیر پوشش صندوق ارائه می‌دهیم و تعهدات بلندمدت تأمین اجتماعی شامل خدمات بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی ناشی از کار و غیر آن، پرداخت مستمری به بازماندگان پس از فوت را نیز انجام می‌دهیم.
او در پاسخ به شهرآرا این را هم گفت که در آیین‌نامه درحال تدوین صندوق، خدمات کوتاه‌مدت مانند آنچه در صندوق تأمین اجتماعی برای ازکارافتادگی جزئی لحاظ شده است، درنظر گرفته خواهد شد.
کاظمی تمایز این صندوق و دیگر صندوق‌های بیمه‌ای مثل تأمین اجتماعی را در اختیاری‌بودن و توجه ویژه دولت خلاصه کرد و گفت:، چون مشمولان بیمه این صندوق کارفرمای مشخصی ندارند، دولت نقش کارفرما را ایفا و ۷۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند.
او درباره ۳۰ درصد حق بیمه باقی‌مانده که باید از سوی بیمه‌گذار پرداخت شود، گفت: هر سال ۸ سطح درآمدی از ۴۵۰ هزار تومان تا یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از سوی شورای عالی وزارت کار تصویب می‌شود که مبنای پرداخت حق بیمه و البته مزایای صندوق خواهد بود. خود بیمه‌پرداز سطح درآمدی‌اش را انتخاب می‌کند و سالانه ۵ درصد آن را به‌عنوان حق بیمه می‌پردازد و دوسوم همان سطح درآمدی را با لحاظ نرخ تورم، به‌عنوان مستمری بازنشستگی دریافت می‌کند.
نکته دیگری که او گفت، پرداخت تسهیلات ۳ میلیون تومانی با کارمزد ۱۰ درصد به مستمری‌بگیران این صندوق است که از میان ۱۱ هزار سرپرست خانوار، امسال به ۱۶۰۰ نفر تعلق می‌گیرد. مستمری‌ای که بازنشسته دریافت می‌کند، تضمین پرداخت اقساط خواهد بود.

رشد ۱۰ برابری ازکارافتادگان
او با اشاره به گروه‌های هدف زیر پوشش صندوق، ملاک راستی‌آزمایی را به این صورت بیان کرد: برای روستائیان تأیید شورای اسلامی روستا، برای عشایر تأیید سازمان امور عشایر، درباره کشاورزان غیر ساکن یکی از مراجع شانزده‌گانه مثل عضویت در تشکل‌ها، برای فعالان صنایع‌دستی تأیید اداره کل میراث فرهنگی و درباره قالی‌بافان تأیید اتحادیه مربوط نیاز است.
کاظمی این را هم گفت که با هدف جوان‌سازی صندوق، تمام افراد کشاورز زیر ۴۰ سال و قالی‌بافان در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر بدون ارائه تأییدیه و صرفا بر اساس خوداظهاری پذیرش می‌شوند.
او ادامه داد: رشد ۱۰ برابری تعداد ازکارافتادگان در ۲ سال گذشته نسبت به ۱۲ سال قبل آن یعنی رسیدگی به پرونده‌های پزشکی در صندوق، تسهیل شده است.
امکان پرداخت اقساطی برای بیشتر گروه‌های هدف و زیر پوشش بیمه قرارگرفتن کسانی که از تسهیلات اشتغال روستایی استفاده کرده‌اند، از دیگر مزایایی بود که مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌رضوی به آن اشاره کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->