به گزارش شهرآرانیوز، با پایان عملیات انتقال قطعات فوقسنگین، سنگیــن و قــطعات ریز دستگاه حفاری تونل قطارشهری «تیبیام»، در عمل مرحله جدید آمادهسازی این دستگاه برای حفاری بخش غربی تونل خط ۳ مترو مشهد آغاز شده است.
با خاتمه عملیات حفاری بخش شرقی خط ۳ مترو مشهد در اسفندماه سال گذشته، شهرداری مشهد و پیمانکار پروژه ساخت قطارشهری برنامهریزی برای دمونتاژ دستگاه حفار و انتقال این دستگاه به میدان امام علی (ع) را آغاز کردند و با پایان عملیات جداکردن قطعات دستگاه عظیم حفاری، عملیات انتقال قطعات فوقسنگین این دستگاه با اصلاح معابری که قرار بود این دستگاه از آنها عبور داده شود، از اواسط خردادماه امسال آغاز شد، اما با تلاش مدیریت شهری و پیمانکار پروژه عملیات انتقال زودتر از زمان برنامهریزی شده به پایان رسیده است و بنا به گفته مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تمامی قطعات این دستگاه به محل مونتاژ دستگاه یعنی امامت ۴۹ منتقل شده است.
کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا درباره عملیات انتقال دستگاه حفاری به میدان امام علی (ع) گفت: برخی از قطعات دستگاه حفاری، قطعاتی فوقسنگین از نظر وزنی و از نظر ارتفاعی هستند، از همینرو برای انتقال این قطعات باید تدابیر ترافیکی ویژهای اندیشیده میشد. به همین منظور با اصلاح معابری که قرار بود قطعات دستگاه از آن معابر عبور داده شود، عملیات ویژه انتقال از ۲۰ خردادماه امسال با برنامهریزی یک ماه برای انتقال تمام قطعات سنگین آغاز شد.
وی افزود: خوشبختانه با تلاش و عملکرد خوب شهرداری مشهد، مشاور پروژه و پیمانکار، عملیات جابهجایی دستگاه حفاری از شهرک ابوذر به میدان امام علی (ع) بدون هیچ مشکل، خسارت و آسیبی در روز ۱۵ تیرماه یعنی پنجروز زودتر از برنامه زمانبندی به پایان رسید و اکنون تمام قطعات این دستگاه در محل جدید خود مستقر شده است.
کیامرز درباره عملیات مونتاژ دستگاه حفاری نیز گفت: با توجه به پایان عملیات انتقال، اکنون عملیات زنگزدایی از قطعات در حال انجام است و پس از اجرای عملیات رنگآمیزی و به روزرسانی قطعات، عملیات مونتاژ نیز از ۱۵ مرداد ماه امسال آغاز میشود و امیدواریم این عملیات در بازه زمانی دو ماه به پایان برسد تا دستگاه حفار برای انجام عملیات حفاری بخشغربی تونل خط ۳ مترو از میدان امام علی (ع) تا انتهای امیریه آماده باشد.
وی تأکید کرد: در جریان عملیات انتقال قطعات دستگاه تیبیام، ۲۰ قطعه ترافیکی سنگین و فوقسنگین جابهجا شد و همچنین ۶۰ بار قطعات غیرترافیکی متشکل از ۱۰ تا ۳۰ قطعه ریزتر نیز در این عملیات از انتهای شهرک ابوذر به میدان امام علی (ع) منتقل شده است.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره آخرین وضعیت ساخت فاز اول خط ۳ مترو مشهد از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) نیز اظهار کرد: برای تسهیل دسترسی زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی و تأکیدات مدیریت شهری، فاز نخست خط۳ مترو مشهد از ایستگاه میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) با سرعت مناسبی در حال انجام بوده و عملیات عمرانی براساس برنامه زمانبندی پروژه است.
وی ادامه داد: در سهماهه اول امسال بالغ بر ۳۱هزار مترمکعب بتن و بیش از ۱۰۰۰ تن میلگرد در ساخت ایستگاهها و روسازی تونل استفاده شده که این حجم از بتن معادل بتن مصرفی برای احداث ساختمانی با زیربنای ۸۰ هزار مترمربع است.
کیامرز با بیان اینکه با توجه به برنامهریزی ساخت فاز اول خط ۳ مترو، از مهرماه برای ادامه این عملیات نیازمند منابع مالی بیشتری هستیم تا بتوانیم این بخش از خط را تا سال ۱۴۰۳ آماده بهرهبرداری کنیم، تصریح کرد: از همینرو امیدوار هستیم که در این زمینه برای تأمین مالی موردنیاز پروژه، شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری مشهد و دولت توجه ویژهای روی این موضوع داشته باشند.