کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) فراگیری دانش سیاسی و توسعه‌یافتگی کدمورس جدید همستر کامبت (چهارشنبه ۶ تیر) + آموزش کدمورس جدید همستر کامبت (سه‌شنبه ۵ تیر) + آموزش سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی از افزایش محتوای تخریبی و اخبار جعلی علیه برخی کاندیداها خبر داد اپل با حکم اتحادیه اروپا رسما به نقض قوانین بازارهای دیجیتال متهم شد علت کرش‌کردن و بازنشدن ربات همستر کامبت + راه‌حل رفع مشکل تابستان امسال انفجاری ستاره‌ای رخ می‌دهد که هر ۸۰ سال یکبار ‌تکرار می‌شود فیلم کامل مناظره محسن هاشمی و علی خضریان درباره رقابت پزشکیان و جلیلی در انتخابات ۱۴۰۳ کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (دوشنبه ۴ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (دوشنبه ۴ تیر) + آموزش کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (یکشنبه ۳ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (یکشنبه ۳ تیر) + آموزش تاکنون ۲۱ میلیون کاربر بسته اینترنت رایگان انتخابات را فعال کرده‌اند (۲ تیر ۱۴۰۳) مدیرعامل انویدیا: بخشی از بافت‌های بازی‌های آینده را هوش مصنوعی تولید می‌کند دانشمندان در تحقیقی جدید دریافتند پلک‌زدن نقشی فراتر از روانکاری چشم‌ها دارد بهترین نئوبانک ایرانی کدام است؟ | جدال نفس‌گیر در میدان بانکداری دیجیتال به زودی فقط کاربران پریمیوم می‌توانند از قابلیت پخش زنده شبکه اجتماعی ایکس استفاده کنند همه چیز درباره «یس کوین»، بازی تلگرامی‌ای که ممکن است به ایردراپ منتهی شود HarmonyOS NEXT هواوی رونمایی شد + فهرست دستگاه‌های سازگار کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (شنبه ۲ تیر)
سرخط خبرها

پدیده واتر اسپات یا تنوره دریایی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس و فیلم

  • کد خبر: ۱۷۴۵۶۰
  • ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
پدیده واتر اسپات یا تنوره دریایی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس و فیلم
واتر اسپات (Waterspout) که به پیچند دریایی، تنوره دریایی یا آبراهه هم معروف است نوعی گردباد است که معمولاً به صورت قیفی‌شکل ظاهر می‌شود.

شهرآرانیوز - پیچند دریایی یا تنوره دریایی (Waterspout) ستونی از هوا و بخار آب است که به سرعت حرکت می کند و معمولاً به صورت قیفی‌شکل ظاهر می‌شود. در این تنوره یک ستون هوای متلاطم حرکت دورانی دارد که گاهی به یک ابر «کومولوس کانژستوس»، گاهی به یک ابر «کومولی‌»شکل و گاهی به یک ابر «کومولونیمبوس» متصل است. این سیستم‌های متلاطم غالباً بر روی آب ایجاد می‌شوند و از نظر چگونگی ایجاد با توفان تفاوت دارند. عمر پدیده «واتر اسپات» معمولاٌ حدود ۱۰ دقیقه است. 

واتر اسپات یا تنوره دریایی چیست؟ + عکس و فیلم

در شکل رایج، این تنوره دریایی دارای یک چرخه حیات پنج قسمتی است: تشکیل یک نقطه تاریک روی سطح آب؛ تشکیل الگوی مارپیچ روی سطح آب؛ تشکیل یک حلقه اسپری؛ توسعه یک قیف متراکم قابل‌مشاهده؛ و در نهایت محوشدن.

پدیده واتر اسپات یا تنوره دریایی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس و فیلم

اکثر آبراهه‌ها، آب را به داخل خودشان نمی‌مکند. آن‌ها ستون‌های کوچک و ضعیفی از هوای در حال چرخش روی آب هستند. اگرچه این آبراهه‌ها معمولاً ضعیف‌تر از همتایان زمینی خود (طوفان یا گردباد) هستند، نسخه‌های قوی‌تری هم دارند که به ندرت شکل می‌گیرند. آبراهه‌ها بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری شکل می‌گیرند: اروپا، آسیای غربی (خاورمیانه)، استرالیا، نیوزیلند، دریاچه‌های بزرگ و قطب جنوب. در موارد نادر در دریاچه‌‌های نمک بزرگ هم دیده شده‌اند. برخی دیگر از آن‌ها هم در سواحل شرقی آمریکا و سواحل کالیفرنیا یافت می‌شوند. اگرچه نادر است اما آبراهه‌ها با برف متأثر از دریاچه یا پدیدهٔ برف دریاچه‌ای هم مرتبط هستند.

پدیده واتر اسپات یا تنوره دریایی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس و فیلم

واتر اسپات در اسطوره‌های دریانوردی

در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی میان ملوانان اعتقادی رایج وجود داشت که شلیک یک توپ جنگی، واتر اسپات‌ها را از بین می‌برد. کاپیتان ولادیمیر برونوسکی ادعا می‌کند که این تکنیک موفق‌آمیز بوده است، زیرا شاهد عینی از بین‌رفتن یکی از این تنوره‌ها با شلیک توپ در دریای آدریاتیک بوده است.

تنوره دریایی یکی از دلایل ناپدیدشدن کشتی تجاری معروف «ماری سلست» (Mary Celeste) بوده است. این کشتی در سال ۱۸۶۱ در نوا اسکوشیا کانادا ساخته شد، اما ۵ دسامبر ۱۸۷۲ در حالی‌که در شرایط کاملاً عادی قرار داشت با بادبان‌های نیمه‌برافراشته، بدون سرنشین در میان اقیانوس اطلس پیدا شد.

واتر اسپات یا گرباد دریایی در دریای انزلی

صبح روز گذشته (۲۵ تیر ماه ۱۴۰۲) در بندرانزلی پدیده واتر اسپات یا گردباد دریایی رخ داد که ویدئویی از آن پربازدید شده است:

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->