تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

گفت‌وگو و راه زیستن به سبک امام رضا(ع)

  • کد خبر: ۱۷۶۸
  • ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱
گفت‌وگو و راه زیستن به سبک امام رضا(ع)
غلامرضا بنی اسدی روزنامه نگار

نابردباری و خط نشاندن در ابرو را چون کفران نعمت می‌توان خواند برای مردمانی که امامی چون حضرت رضا علیه‌السلام دارند. اسوه‌ای که به اخلاق، معلم زیست مؤمنانه است و به «گفت‌وگو» بن‌بست‌شکن همیشه تاریخ. اگر زیستن به این شیوه مرضیه را در پیش گیریم، قطعا خواهیم توانست گره‌هایی که در کار ملک و ملت می‌افتد را با کمترین هزینه بگشاییم. پاداش این مهم هم چنان پرشکوه خواهد شد که در فردای قیامت وقتی « یَوْمَ‌ نَدْعُو کُلَ‌ أُنَاسٍ‌ بِإِمَامِهِمْ‌...» رقم خورد و هر گروهی را با پیشوایشان بخوانند، خواهیم توانست پشتِ سر حضرت رضا(ع) به حرکت درآییم، اما کسانی که به این اخلاق، زیست نمی‌کنند و به گفت‌وگو، همت ندارند و از تکبر چنان لبریزند که دیگران را نمی‌بینند، هنگامی که این دعوت اعلام شود، پشت سر چه کسی به حرکت درخواهند آمد؟ قطعا با امام رضا(ع) نخواهند بود که ایشان چنین سلوکی نداشت. در گفت‌وگوها و در همه تعاملات، همه را جز به کرامت نمی‌نواخت. زبان به تکفیر و تفسیق و تحقیر نداشت، بلکه با تکریم، اهل کفر را هم به راه اسلام می‌آورد. این نه تاکتیک که راهبرد و باور امامت بود که دیگران را باید بزرگ داشت. اصلا با تکریم می‌توان توقع بزرگی هم تحریر کرد و الا از کسانی که به‌ تحقیر درهم‌شکسته می‌شوند، توقع بزرگی نابجاست و به‌راستی چه چیزی بزرگ‌تر از ایمان و هدایت؟ این منطق امام(ع) است که جاثلیق را به تکریم، راه بزرگی می‌نماید؛ «شما که در دین خود عالم هستید»، «شما که به کتاب آسمانی‌تان مسلط هستید» و این‌گونه، نگاه احترام‌آمیز در گفت‌وگوهای حضرت نمایان می‌شود. به‌یقین می‌دانیم که حسن برخورد با طرف، اولین شرطی است که برای یک «گفت‌وگوی موفق» باید بدان التزام داشت. همین به معجزه هدایت منجر می‌شود اما این «ارزش» چیزی است که متأسفانه کمتر در گفت‌و‌گوهای ما به چشم می‌خورد. شوربختانه برخی‌هامان، می‌پنداریم انقلابی‌تر کسی است که زبانی تند‌تر و ادبیاتی تحقیرکننده‌تر داشته باشد، کسی است که زبانش چون تیشه به کار تراشیدن باشد و چون چکش به کار میخِ قدرتِ خویش کوبیدن. نمونه این رفتار فراوان است در کلام‌ها و قلم‌ها. به آنچه در تریبون‌ها بیان می‌شود، توجه فرمایید؛ نتایج هم که در جامعه پیداست و زاویه‌های ایجادشده که هرروز بیشتر می‌شود هم مشخص است؛ یعنی مابه‌ازای گفته‌هایمان، نه‌تنها الفتی برنمی‌انگیزد و دل‌ها را به هم نزدیک نمی‌کند که «دوری» را هم معنایی نو می‌بخشد. اگر نه این بود و اگر به مهارت گفت‌وگو به‌عنوان سنتی دینی و رضوی، التزام داشتیم و برای دیگران حق نقد و مخالفت قائل بودیم، اگر در پوستین خود حق مطلق‌پنداری نمی‌نشستیم، روزگارمان هزاربار مؤمنانه‌تر از این بود که هست. نسبت ما با امام رضا(ع) هم وثیق‌تر از این بود که می‌نماید. فکر می‌کنم ما نیاز به رجعت داریم. نیاز به بازگشت تمام‌ساحتی به مدرسه تربیتی امام رضا(ع)؛ اینجاست که ما را سر خط می‌آورد تا دوباره برادری را ارج نهیم و سنت «دستگیری» را چنان ارج بگذاریم که هیچ‌کس در خیالش هم برای «مچ‌گیری» آستین بالا نزند و کسی زبان به افشاگری‌های نابه‌جا و غیرمؤمنانه نیالاید، که امام ما، حضرت رضا(ع)، به‌صراحت می‌فرمایند «بر شما باد رازپوشی در کارهایتان در امور دین و دنیا». روایت‌ شده که افشاگری کفر است و... . یعنی کسی که می‌خواهد رضوی باشد، باید مظهر شأن ستاریت خداوند هم باشد و جز درجایی که باید، به افشاگری، چوب به آبروی مردم نمی‌زند و دل و دیده و زبان به کفر نمی‌سوزاند. باری، باید به سر خط برگردیم؛ خط دست گرفتن، گفت‌وگو کردن، تکریم نمودن، رازپوشیدن، اخلاقی رفتار کردن؛ این است راه شکر نعمت فرهنگ رضوی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->