افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ساختمان مرکزی انتقال خون خراسان رضوی تا ۱۰ سال آینده هم به بهره‌برداری نمی‌رسد

  • کد خبر: ۱۷۶۸۵۹
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
ساختمان مرکزی انتقال خون خراسان رضوی تا ۱۰ سال آینده هم به بهره‌برداری نمی‌رسد
با اعتبارات فعلی، ساختمان مرکزی انتقال خون خراسان رضوی تا ۱۰ سال آینده به بهره‌برداری نمی‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز هرچند طلسم ساختمان پرماجرای انتقال خون سناباد مشهد پس از دوازده سال سردرگمی سرانجام حدود دو سال قبل با بهره‌برداری از فاز نخست آن شکسته شد، هنوز بار چندانی از پیکره مجموعه انتقال خون خراسان‌رضوی به واسطه اجرا نشدن فاز دوم این ساختمان برداشته نشده است و این استان همچنان از فقدان بانک خونی مرکزی، مجهز و به‌روز رنج می‌برد؛ پروژه‌ای که به گفته سرپرست اداره‌کل انتقال‌خون خراسان‌رضوی هزینه ساخت آن در کمتر از یک سال به تقریبا دو برابر افزایش یافته و اگر پارسال با ۷۰‌میلیارد تومان سر و ته آن جمع می‌شد، با تورم امروز باید اعتباری بالغ بر ۱۲۰‌میلیارد تومان برایش کنار گذاشت؛ ساخت‌و‌سازی که معلوم نیست سال‌های آینده چقدر آب بخورد. سعید اصغریان معتقد است که با اتکای صرف به اعتبارات دولتی و با چشم امیدداشتن به این بودجه‌ها شاید تا ۱۰ سال آینده هم ساختمان انتقال‌خون سناباد به بهره‌برداری نرسد.

سرپرست اداره‌کل انتقال‌خون خراسان‌رضوی که به بهانه نهم مردادماه و روز اهدای خون با شهرآرا هم‌کلام شده، درباره مهم‌ترین پروژه روی زمین مانده این مجموعه که پس چهارده سال هنوز درگیرودار تأمین اعتبار باقی مانده است، گفت: به‌دلیل حجم بالای کاری و انتظاراتی که از انتقال خون برای تأمین پایدار فراورده‌های خونی وجود دارد، توقف این پروژه یک آسیب جدی و نگرانی اصلی برای این مجموعه به شمار می‌آید.

وی مشکل اصلی در روند اتمام فرایند عمرانی ساختمان انتقال‌خون سناباد را نبود اعتبار لازم و استانی بودن بودجه‌های این طرح دانست و افزود: اعتبارات استانی محدودیت‌های خاص خودش را دارد و به‌همین‌دلیل اجرای این طرح نیازمند بودجه ملی است.

اصغریان با اشاره به نیاز ۱۲۰‌میلیارد‌تومانی فاز دوم این ساختمان در کنار تکمیل کسری‌های فاز اول متذکر شد: با‌این‌حال بودجه‌ای که امسال برای این منظور در نظر گرفته شده حدود یک‌چهارم این نیاز بوده که هنوز تخصیص پیدا نکرده است. به گفته او با‌این‌حال اگر خیران پای کار بیایند و حضوری پررنگ همچون حضورشان در پروژه‌های درمانی و سلامت داشته باشند، ساختمان انتقال‌خون سناباد نیز به سرعت به سرانجام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه نمونه این همدلی و همراهی خیران را در روند ساخت اورژانس عدالتیان و بیمارستان ناظران شاهد بودیم، گفت: اکنون بار اصلی انتقال‌خون استان بر دوش ساختمان تقی‌آباد است. این مجموعه به دلیل فرسودگی نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است و به‌طور مثال با وقوع یک زلزله، فاجعه‌ای بزرگ را در حوزه خون‌رسانی استان ایجاد خواهد کرد.

خدمت‌رسانی به ۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی

سرپرست اداره‌کل انتقال‌خون خراسان‌رضوی با اشاره به خدمات‌دهی این مجموعه به ۶۳ مرکز درمانی و بیمارستانی در استان اظهار کرد: پارسال ۱۹۹‌هزار‌و‌۷۱۳ داوطلب اهدای‌خون به پایگاه‌های انتقال‌خون استان مراجعه کردند، در‌حالی‌که در سال ۱۴۰۰ شمار داوطلبان ۱۸۹‌هزار‌و‌۶۳ نفر بود.

وی ادامه داد: همچنین در سال‌۱۴۰۱ شمار داوطلبانی که موفق به اهدای خون شدند نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۶‌درصدی داشته و از ۱۴۲‌هزار‌و‌۸۷۴ نفر داوطلب به ۱۵۱‌هزار‌و‌۳۰ داوطلب افزایش یافته است.
به گفته او در چهار ماهه ابتدایی امسال هم ۷۰ هزار و ۳۵۱ نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که فرایند اهدای خون برای ۵۳ هزار و ۵۸ نفر آن با رشدی ۱۴‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌۱۴۰۱ فراهم شده است.

رشد «خون‌گیری» در مشهد

اصغریان همچنین به آمار سال گذشته اهدای‌خون در مشهد نیز اشاره کرد و گفت: پارسال ۱۳۶‌هزار‌و‌۲۰۵ نفر به پایگاه‌های شش‌گانه اهدای‌خون مشهد مراجعه کردند و ۹۹‌هزار‌و‌۷۰ نفر آن‌ها موفق به اهدای خون شدند که این میزان ۴‌درصد نسبت به مدت مشابه سال‌۱۴۰۰ رشد داشته است. همچنین در چهارماهه ابتدای امسال از ۴۴‌هزار‌و‌۹۴۹ مراجعه‌ای که به این پایگاه‌ها شده، ۳۳‌هزار‌و‌۶۸۱ نفر موفق به اهدای خون شدند که این رقم نیز ۱۱‌درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

دخل و خرج نامتوازن خون

وی گذری هم به حجم کاری مورد انتظار از این مجموعه در حوزه خون‌گیری و خون‌رسانی زد و گفت: امسال بر‌اساس دستورالعمل ستاد مرکزی باید بیش از ۱۷۵‌هزار واحد فراورده خونی توسط خراسان‌رضوی تولید شود. با‌این‌حال این حجم موردانتظار که با توجه به شیب افزایش نیاز بیمارستان‌ها به خون تا ۱۹۰‌هزار واحد هم خواهد رفت، با تعداد کارکنان و بودجه این مجموعه فاصله دارد.

به گفته اصغریان، تهیه هر‌کیسه فراورده خونی برای این مجموعه بالغ بر ۷۰۰‌هزار تومان هزینه دارد و برای انجام تعهد ۱۷۵‌هزار واحد به رقمی بیش از ۱۲۰‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ با‌این‌حال بودجه‌ای که برای این منظور کنار گذاشته شده است، چیزی حدود ۶۸‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->