قیمت میوه و صیفی جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی، فقط ۱۴ درصد! اداره کل صمت خراسان رضوی طی ۸ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ رتبه سوم کشور در تعداد پرونده کشف کالای قاچاق را کسب کرده است ۹ مزرعه ماهی خاویاری در خراسان رضوی فعال است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲ دی ۱۴۰۳) | ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز عرضه سنگین دلار، تتر و درهم از فردا (۳ دی ۱۴۰۳) قانون پیش فروش مسکن اصلاح می‌شود جلسه مجلس با همتی و فرزین برای بررسی افزایش قیمت ارز، سه‌شنبه (۴ دی ۱۴۰۳) برگزار می‌شود کدام آپارتمان‌ها در وضعیت رکود بازار مسکن خریدار دارند؟ (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | عبده تبریزی: قیمت پایین برق و گاز اقتصاد ایران را آشفته کرده است دلار حواله از ۶۳ هزار تومان عبور کرد (۲ دی ۱۴۰۳) ویدئو | قالیباف: گرانی‌های قیمت ارز و کمبود برق و گاز این روزها مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است زیان ۲۵۰ همتی صنایع درپی قطعی برق برنامه‌های مجلس برای حمایت از بورس چیست؟ |رونق بازار سرمایه با بازار توافقی ارز دستور پزشکیان برای تسریع در پرداخت وام ازدواج سرنوشت نامعلوم تعهدات مالی سفرهای استانی دولت سیزدهم به خراسان رضوی
سرخط خبرها

زیان انباشته خودروسازان طی ۴ سال ۱۰ برابر افزایش داشته است + جدول

  • کد خبر: ۱۷۷۱۳۴
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
زیان انباشته خودروسازان طی ۴ سال ۱۰ برابر افزایش داشته است + جدول
در آخرین گزارش ارائه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، موضوع قیمت‌گذاری خودروها و تاثیر آن بسیار عملکرد خودروسازان و اثر قیمت‌گذاری فعلی بر سود و زیان آن‌ها مورد توجه قرار است؛ براساس این گزارش در سال ۱۴۰۰ نسبت به دو دهه گذشته، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، از مسیر سوددهی خارج شده و در جاده زیان‌دهی قرار گرفته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با مشارکت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر به بررسی آثار قیمت‌گذاری طی سال‌های اخیر و سیر تحولات قیمت‌گذاری طی ۱۰ سال اخیر و مسائل پیرامون قیمت‌گذاری فعلی بر عملکرد خودروسازان پرداخته است.

براساس این گزارش، قطع همکاری شرکای خارجی، نوسانات قیمت ارز، ارتقاء سطح استاندارد‌های اجباری، مدل قیمت‌گذاری شورای رقابت در کنار چالش‌های داخلی صنعت خودرو، سبب ایجاد مشکلاتی همچون افزایش زیان انباشته، افزایش هزینه‌های خودروسازان و... شده است؛ میزان سود سالیانه شرکت‌های خودروساز طی دو دهه گذشته تحت شیوه‌های مختلف قیمت‌گذاری قابل توجه است.

سود و زیان خالص سالانه دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹ به صورت زیر گزارش شده است:

زیان انباشته خودروسازان طی ۴ سال ۱۰ برابر افزایش داشته است

۱۱۱ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازی تنها تا سال ۱۴۰۰

دو شرکت ایران خودرو و سایپا تا آغاز قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و همزمان با شروع تحریم‌ها دچار کاهش سود و زیان‌دهی شده‌اند؛ به نحوی که ایران‌خودرو از سود معادل یک میلیارد دلار در سال ۱۳۸۸، در سال ۱۳۹۶ و با وجود اینکه خبری از تحریم‌ها نبود، حدود ۴۰۰ میلیون دلار زیان کرد. میزان زیان آن در سال ۱۴۰۰ نیز به ۵۶۵ میلیون دلار رسیده است. همچنین شرکت سایپا که در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۸ به ترتیب ۸۸۰ میلیون دلار و ۶۴۴ میلیون دلار سود سالانه ثبت کرده بود، در سال‌های گذشته دچار زیان شدید شد؛ به نحوی که در سال ۱۴۰۰ زیان ۵۴۶ میلیون دلاری را گزارش کرده است.

براساس صورت‌های مالی خودروسازان دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۲۸.۵ هزار میلیارد زیان عملیاتی ثبت کرده‌اند و مجموع زیان انباشته هر دو گروه خودروساز تا پایان سال ۱۴۰۰ به بالغ بر ۱۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که مجموع زیان انباشته این دو گروه در پایان سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که نشان می‌دهد زیان انباشته آن‌ها طی چهار سال گذشته حدودا ۱۰ برابر افزایش یافته است.

اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو‌ها ضرورت و فوریت دارد

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در صورت تداوم این وضعیت این دو شرکت با بحران روبه‌رو خواهند شد. از این رو اصلاح شیوه قیمت‌گذاری در کنار سایر اصلاحات لازم برای این صنعت بسیار ضروری و فوریت دارد.

از سال ۱۳۹۷ به بعد شرکت‌های خودروسازی زیان قابل توجهی را تجربه کردند. در چنین شرایطی شرکت‌های خودروساز برای آنکه بتوانند فرآیند تولید خود را حفظ کنند چاره‌ای جز این نداشته که زیان خود را از یک طرف با دریافت تسهیلات بیشتر و از طرفی دیگر با پیش‌فروش بیشتر خودرو‌ها جبران کنند. خودروسازان برای آنکه بتوانند از پس سود‌های اعلامی‌شان که مشخصا از درآمدها، امکان حصول نداشته، برآیند، مجبور شدند سپرده‌های جدید گرفته و بدین ترتیب از این منابع بتوانند از عهده تعهدات خود برآیند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->