سازماندهی ۱۲هزار معلم در نظام دوری برای سال تحصیلی جدید | کدام معلمان وارد نظام دوری می‌شوند؟ ۱۰ مورد از حادثه سازترین تخلفات رانندگی| رانندگی با عینک برای چه کسانی اجباری است؟ پسر جوان به جنایتش اعتراف کرد| خفه کردن پدر با کمربند و چاقو زدن به او جزئیات قتل هولناک زن صیغه‌ای به دست نگهبان شب در مشهد سرنوشت باورنکردنی جوان کارتن خواب مشهدی| پدر و مادرم پزشک هستند برخورد ۲ خودرو در جاده مشهد - نیشابور یک فوتی و پنج مصدوم در پی داشت (۱۳ تیر ۱۴۰۳) هشدار: مرگ‌ومیر بیماری هاری به مرز خطر رسیده است انتقال پیکر ۹ نفر از حجاج فوت‌شده به ایران (۱۳ تیر ۱۴۰۳) خروج حدود ۶۰ درصد حجاج ایرانی از مکه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) سازمان غذا و دارو هشدار داد: خطر ابتلا به سرطان به علت برنزه کردن پوست یک فوتی و چهار مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در مشهد+تصاویر (۱۳ تیرماه ۱۴۰۳) آیا مصرف مکمل‌های غذایی تاثیری در پیشگیری یا بهبود علائم تب دانگی دارد؟ احکام رتبه‌بندی بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صادر شد جمع‌آوری ۱۶۲ معتاد متجاهر در مشهد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) واریز علی الحساب ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | بازنشستگان حساب خود را چک کنند (۱۳ تیر ۱۴۰۳) تب دنگی در مشهد سیر افزایشی ندارد | احتمال آلودگی بالا پشه آئدس از شهریور ۱۴۰۳ به سلامتی خود در دهه ۳۰ زندگی اهمیت بیشتری دهید گردشگری شهری ابزاری برای نیل توسعه پایدار دستگیری ۴ شرور در بولوار رسالت مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

رئیس اسکودا: وکالت و رسانه در عرصه‌های مختلف هم‌دغدغه و هم‌مسئله هستند

  • کد خبر: ۱۷۸۹۰۵
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
رئیس اسکودا: وکالت و رسانه در عرصه‌های مختلف هم‌دغدغه و هم‌مسئله هستند
رئیس اسکودا گفت: نهاد وکالت ماهیتاً خود را مدافع حق مردم و صیانت از پایه‌های مردم‌سالاری می‌داند. در این منظومه، نهاد رسانه نیز نقش مهمی بر دوش دارد و می‌توانیم بگوییم، این دو نهاد در عرصه‌های مختلفی هم‌دغدغه و هم‌مسئله هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، جعفر کوشا در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: جامعه وکالت و صنف رسانه و خبرنگاران تشابهات زیادی با یکدیگر دارند که یکی از آن‌ها شفافیت و دومی ارتباط مستقیم با مردم است.

وی ادامه داد: رسانه و خبرنگاران یکی از پایه‌های اصلی دموکراسی به حساب می‌آیند و آزادی رسانه و بیان را باید بخش اصلی و اعظم این دموکراسی دانست.

کوشا با بیان اینکه ماموریت رسانه و خبرنگار، رساندن خبر صحیح و شفاف به مردم است و ما هم در نهاد وکالت به موازات این روند به دنبال احقاق حقوق مردم هستیم، افزود: رسانه و نهاد وکالت به دلیل اشتراکی که در حوزه استیفای حقوق مردم دارند به‌نوعی در یک سنگر قرار دارند.

رئیس اسکودا تصریح کرد: رسانه و خبرنگار را باید خط‌شکن شفافیت و صداقت دانست و در این میان باید از این قشر و صنف زحمتکش دفاع شود.

وی با اشاره به هجمه‌هایی که اخیرا علیه نهاد وکالت صورت می‌گیرد، گفت: در فصل سوم قانون اساسی اصولی درباره حقوق ملت مطرح شده است که کنشگری جامعه وکالت و خبرنگاران برای احقاق حقوق عمومی را بیش از پیش ضروری می‌کند، به همین دلیل انتظار داریم هجمه‌هایی که به نهاد وکالت وارد می‌شود، از سوی رسانه‌ها به دقت واکاوی و تحلیل شود.

کوشا تصریح کرد: نهاد وکالت، ماهیتا خود را مدافع حق مردم و صیانت از پایه‌های مردم‌سالاری می‌داند و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهاد‌های مدنی کشور، قائل به کنشگری فعالانه جامعه مدنی، در نظارت بر عملکرد حکمرانان و میانجی‌گری میان مردم و قدرت است.

وی گفت: در این منظومه، نهاد رسانه نیز نقش مهمی بر دوش دارد و می‌توانیم بگوییم، این دو نهاد در عرصه‌های مختلفی، هم‌دغدغه و هم‌مسئله هستند.

حقوق‌دانان برای تحلیل جامعه به میدان بیایند

عباس عبدی روزنامه‌نگار نیز با اشاره به فعالیت‌ها و تلاش‌های زنده‌یاد بهمن کشاورز برای ارتقای نهاد وکالت اظهارداشت: به حق باید مرحوم کشاورز را یک حقوقدان مبارز دانست و حتی این استحکام را می‌توان در نوشتار و متون وی به عینه حس کرد. وقتی از حقوق و ادبیات حقوقی حرف می‌زنیم، مردم و افکار عمومی باید متوجه سخنان ما شوند و بفهمند که دقیقاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است؛ متون مرحوم کشاورز و حتی نوشتار او دقیقاً همین خصوصیت را داشت.

وی افزود: عده‌ای معتقدند که روزنامه‌نگار نباید در برخی نهاد‌ها یا موضوعات سَرَک کشیده و کنکاش کند که اساساً این موضوع خلاف و اشتباه است؛ به‌عنوان مثال جایی مانند اتاق بازرگانی یا حتی کانون‌های وکلا که متعلق به مردم است و یک نهاد مدنی به حساب می‌آید باید بتوانند با رسانه و خبرنگار ارتباط خوبی برقرار کرده و افکار عمومی را قانع کنند؛ زیرا کانون‌های وکلا دقیقاً در مرز مدنیت قرار دارند و باید آن را جامه عمل بپوشانند.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: آنچه به نهاد‌های مدنی فعلیت می‌بخشد به نوعی مردم‌محوری و به میدان آمدن آن‌هاست بنابراین باید بتوانیم تشریح و تحلیل درستی از جامعه داشته باشیم. در غرب، بزرگ‌ترین جامعه‌شناسان را حقوق‌دانان تشکیل می‌دهند و دلیلش این است که آن‌ها با حقوق زندگی می‌کنند و این صرفاً یک امر فنی نیست. روزنامه‌نگاری هم دقیقاً همین است؛ زیرا روزنامه‌نگاری یک امر فنی نیست و روزنامه‌نگار هر روز در حال زندگی کردن در جامعه و دست و پنجه نرم کردن با مصائب آن است؛ بنابراین حقوق‌دانان هم باید بتوانند برای تحلیل جامعه به میدان بیایند.

قصور نهاد وکالت از حضور اجتماعی

کامبیز نوروزی حقوق‌دان نیز ضمن انتقاد از کانون‌های وکلای دادگستری تاکیدکرد: قصور نهاد وکالت این است که از جمع مردم دور شد، بنابراین این مسئله باید جبران شود و البته که باید در مسائل دیگر صنفی هم وارد میدان شوند.

نوروزی با تاکید بر اینکه با رویه جاری علیه کانون‌های وکلا، به‌ویژه اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، صرفاً نهاد وکالت متضرر نخواهد شد، بلکه حق دفاع مردم در این میان مورد ضربه و هدف قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: به همین دلیل معتقدم که نهاد وکالت و به خصوص وکلا باید در عرصه رسانه‌ای بیش از گذشته فعال باشند و در عرصه‌های عمومی حضور یابند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->