ویدئو | منصور ضابطیان در «آپارات» میزبان ستارگان دوران مدرن می‌شود ویدئو | بخش هایی از گفتگوی جنجالی محمدحسین مهدویان با هوشنگ گلمکانی حادثه در تنکابن | یادی از مرحوم منوچهر حامدی خراسانی، بازیگر سینما و تلویزیون تمدید مهلت ارسال اثر به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به نام مادر | مروری بر مشهورترین مادر‌های سینمای پس از انقلاب اسلامی بومیان جزیره سی پی یو آموزش داستان نویسی | شکل مولکول‌های جهان (بخش اول) همه چیز درباره فیلم گلادیاتور ۲ + بازیگران و خلاصه داستان نقش‌آفرینی کیانو ریوز و جیم کری در یک فیلم کارگردان فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ردپا: پیام انسانی، رمز موفقیت در جشنواره‌های جهانی است اسکار سینمای اسپانیا نامزدهای خود را معرفی کرد برج میلاد، کاخ چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (٢ دی ١۴٠٣) استوری رضا کیانیان در واکنش به بستری‌شدن محمدعلی موحد و آلودگی هوا + عکس صوت | دانلود آهنگ جدید بهرام پاییز با نام مادر + متن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
سرخط خبرها

دومین کارگاه رویداد روایت شهر با موضوع «شخصیت در روایت» برگزار شد + فیلم

  • کد خبر: ۱۷۹۹۸۴
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵
دومین کارگاه رویداد روایت شهر با موضوع «شخصیت در روایت» برگزار شد + فیلم
دومین کارگاه رویداد روایت شهر با موضوع «شخصیت در روایت» و با حضور «هادی مقدم دوست» نویسنده و کارگردان سینما برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دومین کارگاه رویداد روایت شهر در روز نخست برگزاری، به موضوع «شخصیت در روایت» اختصاص یافت و «هادی مقدم دوست» نویسنده و کارگردان سینما در این بخش به ارائه مطلب پرداخت.

مقدم دوست با اشاره به این که اصلی‌ترین موضوع در ساختار و شکل گیری یک روایت «شخصیت» است، یکی از اصلی‌ترین کنش‌های یک نویسنده را ارائه شخصیت و رفتار او دانست و گفت: این موضوع هم در مورد ساخت مستند و هم در مورد ساخت اثر داستانی وجود دارد.

وی افزود: هر چه اطلاعات بیشتری نسبت به رفتار شخصیت وجود داشته باشد، ساختار مشخص تری در ساخت اثر شکل می‌گیرد و در حقیقت ارزیابی و عیار یک اثر با این اطلاعات درباره شخصیت به دست می‌آید.

مقدم دوست خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، یکی دیگر از موارد مهم در مطالعه و پژوهش یک شخصیت، پیدا کردن رفتار‌ها برای رسیدن به صفت‌ها است و پیدا شدن صفات، نقطه‌ای است که که می‌توانیم راجع به این صفات اظهار نظر کنیم.

وی تاکید کرد: شناختن صفات منجر به اظهارنظر در مورد شخصیت می‌شود و این، کارویژه صفت است و همین موضوع است که در بیان نویسنده هم تاثیر می‌گذارد. نویسنده باید از صفات شخصیت شناخت داشته باشد تا بتواند شخصیت را ارزیابی و تحلیل کند و بر مبنای آن بتواند روایت را شکل دهد. اگر این کار جا بیفتد و مراعات نشور، فیلم به خبر تبدیل می‌شودد و در همین سطح باقی می‌ماند و به سطح تاثیرگذاری نمی‌رسد.

مقدم دوست در ادامه گفت: لازم است به ارزشیابی برسید تا روایت یک نقش تاثیرگذار مشخص شود. همین احساس نسبت به صفات است که منجر به تاثیر روایت در مخاطب می‌شود. این موضوع در گفتگو‌های معمولی اتفاق نمی‌افتد و این اظهار نظر درباره صفات، آغاز روند کار تحقیق روی شخصیت است که در ادامه مورد تاثیرگذار شدن کار نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: این که مخاطب نیز کار را بپسندد یا نپسندد نیز به همین مرحله باز می‌گردد. این مرحله باید در ارزشیابی تحقیق مورد توجه قرار بگیرد.

مقدم دوست در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ممکن است خود یک شخصیت در ذهن ماندگار نشود. اما یک صفت و رفتار او، بیشتر در اذهان ماندگار می‌شود. حتی ارائه این صفات در مورد اشیا هم چنین کاربردی دارد. ضمن این که همین صفت می‌تواند مدخل ما برای ایده یابی هم باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->